Mercedes dosłownie odkleił się od drogi. Potem już nie było jak się ratować

Mówi się, że nadmierna prędkość często jest przyczyną wypadków i trudno się z tym nie zgodzić. Tak było i w tym przypadku. Wielu kierowców nie ma jednak świadomości, jak ważne jest dobre ogumienie. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Ten już swoją lekcję odebrał.

Kierowca nie opanował samochodu na mokrej nawierzchniKierowca nie opanował samochodu na mokrej nawierzchni
Źródło zdjęć: © fot. Youtube Stop Cham
Marcin Łobodziński

Bo najprawdopodobniej główną przyczyną zdarzenia widocznego na wideo opublikowanym przez kanał Stop Cham – poza nadmierną prędkością – były kiepskie opony. Zauważcie, że kierowca nagrywający jedzie trasą S3 (droga ekspresowa) ok. 120 km/h, co widać na zapisanej na obrazie wideorejestratora prędkości. Wyprzedzający go mercedes jedzie zdecydowanie szybciej, pewnie ok. 140-150 km/h, ale nie wykonuje żadnych gwałtownych manewrów.

Poślizg Mercedesa na S3 #901 Wasze Filmy

Na mokrej nawierzchni nagle doszło do "odklejenia" się opon od drogi. To zjawisko fachowo określa się mianem aquaplaningu czyli poślizgu hydrodynamicznego.

Polega on na tym, że przy pewnej prędkości rowki bieżnika opony nie mogą pochłonąć zgromadzonej pod nią wody, a bieżnik nie jest w stanie jej wypchnąć na zewnątrz. Ciśnienie hydrodynamiczne rośnie do tego stopnia, że opona zaczyna unosić się nad jezdnią i ma kontakt jedynie z wodą. W praktyce przyczepność jest bliska zero - auto już nie jedzie po asfalcie, lecz unosi się na wodzie.

Co wpływa na ryzyko powstania takiego poślizgu?

Najistotniejsze w tym przypadku są:

  • głębokość rowków bieżnika
  • rzeźba bieżnika – układ, szerokość, głębokość i kształt rowków
  • stosunek powierzchni rowków do powierzchni bieżnika stykającego się z nawierzchnią
  • ciśnienie w oponie (zbyt niskie zwiększa ryzyko)

Jak ratować się przed aquaplaningiem?

Aquaplaning da się wyczuć, ponieważ nagle auto staje się "lekkie" i zaczyna samoczynnie skręcać. Choć jest to bardzo trudne w praktyce, nie należy ruszać kierownicą, natomiast jak najszybciej trzeba zwolnić - zdjąć nogę z pedału gazu, a nawet zacząć delikatnie hamować. Skręt kierownicą i później odzyskanie przyczepności kończy się dokładnie tak, jak na wideo.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów