Mercedes dosłownie odkleił się od drogi. Potem już nie było jak się ratować

Mówi się, że nadmierna prędkość często jest przyczyną wypadków i trudno się z tym nie zgodzić. Tak było i w tym przypadku. Wielu kierowców nie ma jednak świadomości, jak ważne jest dobre ogumienie. Zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Ten już swoją lekcję odebrał.

Kierowca nie opanował samochodu na mokrej nawierzchniKierowca nie opanował samochodu na mokrej nawierzchni
Źródło zdjęć: © fot. Youtube Stop Cham
Marcin Łobodziński
30

Bo najprawdopodobniej główną przyczyną zdarzenia widocznego na wideo opublikowanym przez kanał Stop Cham – poza nadmierną prędkością – były kiepskie opony. Zauważcie, że kierowca nagrywający jedzie trasą S3 (droga ekspresowa) ok. 120 km/h, co widać na zapisanej na obrazie wideorejestratora prędkości. Wyprzedzający go mercedes jedzie zdecydowanie szybciej, pewnie ok. 140-150 km/h, ale nie wykonuje żadnych gwałtownych manewrów.

Poślizg Mercedesa na S3 #901 Wasze Filmy

Na mokrej nawierzchni nagle doszło do "odklejenia" się opon od drogi. To zjawisko fachowo określa się mianem aquaplaningu czyli poślizgu hydrodynamicznego.

Polega on na tym, że przy pewnej prędkości rowki bieżnika opony nie mogą pochłonąć zgromadzonej pod nią wody, a bieżnik nie jest w stanie jej wypchnąć na zewnątrz. Ciśnienie hydrodynamiczne rośnie do tego stopnia, że opona zaczyna unosić się nad jezdnią i ma kontakt jedynie z wodą. W praktyce przyczepność jest bliska zero - auto już nie jedzie po asfalcie, lecz unosi się na wodzie.

Co wpływa na ryzyko powstania takiego poślizgu?

Najistotniejsze w tym przypadku są:

  • głębokość rowków bieżnika
  • rzeźba bieżnika – układ, szerokość, głębokość i kształt rowków
  • stosunek powierzchni rowków do powierzchni bieżnika stykającego się z nawierzchnią
  • ciśnienie w oponie (zbyt niskie zwiększa ryzyko)

Jak ratować się przed aquaplaningiem?

Aquaplaning da się wyczuć, ponieważ nagle auto staje się "lekkie" i zaczyna samoczynnie skręcać. Choć jest to bardzo trudne w praktyce, nie należy ruszać kierownicą, natomiast jak najszybciej trzeba zwolnić - zdjąć nogę z pedału gazu, a nawet zacząć delikatnie hamować. Skręt kierownicą i później odzyskanie przyczepności kończy się dokładnie tak, jak na wideo.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała