M-Sport zostanie w WRC, ale Ford nie zamierza wracać

Malcolm Wilson, szef zespołu M-Sport przygotowujący Fiesty RS WRC na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata poinformował oficjalnie, że jego ekipa pozostanie w WRC również po wprowadzeniu nowego regulaminu technicznego i nowych samochodów.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Niechwiadowicz
Marcin Łobodziński

Na temat przyszłego regulaminu technicznego, który ma obowiązywać od sezonu 2017 i tym samym nowych samochodach trwały długie i burzliwe dyskusje, jednak FIA zdecydowała się na mniej radykalne kroki niż początkowo były w planach. Zagrożone były bowiem same mistrzostwa, z których nieliczni producenci mogliby się wycofać, gdyby koszty budowy nowych samochodów okazały się zbyt wysokie. Pod znakiem zapytania stały przede wszystkim ekipy M-Sportu i Citroën Racing, nie dysponujące takim budżetem jak Volkswagen, Hyundai czy powracająca do mistrzostw Toyota. Zdecydowano się zatem na niewielkie zmiany mające na celu przyspieszenie samochodów i zwiększenie widowiska niedużym kosztem. Z tej decyzji zadowoleni są Toyota i Hyundai, ponieważ już powstają nowe rajdówki. Zadowolony jest też M-Sport.

Malcolm Wilson powiedział, że jego zespół zostanie w WRC również po sezonie 2017 i nie przejmuje się kosztami modyfikacji samochodów, ponieważ jego zdaniem powinny być one niewielkie. Nawet zastosowanie kontrowersyjnego z ekonomicznego punktu widzenia centralnego mechanizmu różnicowego sterowanego elektronicznie nie powinno być problemem, gdyż zdaniem szefa M-Sportu „…pod wieloma względami to proste rozwiązanie”. Modyfikacje silnika obejmą tylko zmianę zwężki i odpowiednie zestrojenie elektroniki, natomiast jego konstrukcja pozostanie identyczna z obecnymi. Większe koszty wygeneruje jedynie nowa aerodynamika, gdyż jej poważne rozbudowanie oznacza jednocześnie, że w tym aspekcie będzie można wiele zyskać lub stracić. M-Sport nie powinien mieć z tym większych problemów, ponieważ odpowiednie know-how zdobył w wyścigach samochodowych. To samo dotyczy takich ekip jak Citroën, Volkswagen czy Toyota. Hyundai być może poradzi sobie z tym na zasadzie partnerstwa z firmą zewnętrzną.

Obraz
© fot. Maciej Niechwiadowicz

Pozostaje pytanie, czy aby załogi nowych samochodów nie będą narażone na większe niebezpieczeństwo jeżeli rajdówki mają jeździć szybciej, a aerodynamika będzie odgrywała większą rolę. O to Malcolm Wilson się nie martwi, ponieważ wraz z przyspieszeniem bolidów dojdzie do większych zmian właśnie w obszarze bezpieczeństwa. Myślę, że szczerze można powiedzieć, iż FIA ma niektóre bardzo dobre plany na przyszłość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Na tę chwilę nie mogę zdradzić nic więcej, ale wiem, że nad czymś pracują i kwestia bezpieczeństwa załogi zawsze idzie do przodu. – powiedział szef M-Sportu. Podobno położenie załogi w samochodzie może zostać zmienione. Początkowo zakładano nawet możliwość posadzenia załogi tandem, jak w samolotach myśliwskich, ale ostatecznie należy się spodziewać większych stref bezpieczeństwa dla załogi oraz przesunięcia jej do tyłu.

Malcolm Wilson zapytany o ewentualną możliwość powrotu Forda jako producenta do WRC raczej ją wykluczył, jako powód podając obecną sytuację ekonomiczną w Europie. Ford pozostaje jednak partnerem technologicznym M-Sportu i to nie powinno się prędko zmienić.

Za udostępnienie zdjęć dziękujemy Maciejowi Niechwiadowiczowi.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy