Łapią o wiele więcej kierowców. Wrocławski system jest skuteczny

O 40 proc. wzrosła liczba kierowców przyłapanych we Wrocławiu na parkowaniu bez wniesienia opłaty. Wszystko dzięki nowemu systemowi nadzoru. Piesze patrole zastąpiły specjalne samochody.

Parking
Parking
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Tomasz Budzik

25.11.2023 | aktual.: 25.11.2023 15:16

Czy maszyny mogą zastąpić człowieka? W wielu dziedzinach tak, a jedną z nich jest sprawdzanie, czy za zaparkowany pojazd wniesiono należną opłatę. Do końca 2022 r. we Wrocławiu zajmowało się tym 21 poruszających się pieszo kontrolerów. Od początku 2023 r. taką funkcję pełnią wciąż dwie osoby, ale główny ciężar prac został przesunięty na dwa samochody, wyposażone w specjalistyczny sprzęt.

Auta mają zestaw kamer oraz mieszczone na dachu urządzenie, służące do pozycjonowania samochodu. We wnętrzu znajduje się ponadto system do przetwarzania danych i ich przesyłania. Urządzenie na bieżąco sprawdza, czy za samochód o danym numerze rejestracyjnym uiszczono opłatę. Jeśli nie, odpowiednia informacja przekazywana jest do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu (ZdiUM).

Jak mówi cytowana przez Polską Agencję Prasową Ewa Mazur z biura prasowego ZdiUM, od początku 2023 r. do minimum ograniczono kontrole piesze. "Takie kontrole prowadzone są teraz przez dwóch pracowników. Pozostali zajmują się weryfikacją wystawionych przez pojazdy zawiadomień po e-kontroli – cztery osoby oraz prowadzeniem pojazdów w systemie dwuzmianowym – również cztery osoby".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według danych ZDiUM, w styczniu 2023 r. wystawionych zostało ponad 10 tys. zawiadomień o braku opłat za parkowanie, z czego z e-kontroli 9 tys. Dla porównania w styczniu 2022 r. przy 21 kontrolerach pieszych wystawiono niespełna 5 tys. zawiadomień.

"W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. za pomocą pojazdów skanujących mogliśmy przeprowadzić ponad milion kontroli, co dało efekt w postaci 43 335 wystawionych zawiadomień. Miesięcznie średnio było to ponad 7,2 tys. zawiadomień" – podała Mazur. W analogicznym okresie 2022 r., w ramach kontroli prowadzonych przez patrole piesze, wystawiono niespełna 31 tys. zawiadomień.

Jak pokazuje przykład z Wrocławia, nowoczesne rozwiązania oparte na automatyzacji działają i charakteryzują się skutecznością wyższą niż ludzie. Podobny sposób weryfikacji może być w przyszłości stosowany w strefach czystego transportu. Nie ma więc co liczyć na dziury w systemie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)