Łapią o wiele więcej kierowców. Wrocławski system jest skuteczny

O 40 proc. wzrosła liczba kierowców przyłapanych we Wrocławiu na parkowaniu bez wniesienia opłaty. Wszystko dzięki nowemu systemowi nadzoru. Piesze patrole zastąpiły specjalne samochody.

ParkingParking
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Tomasz Budzik

Czy maszyny mogą zastąpić człowieka? W wielu dziedzinach tak, a jedną z nich jest sprawdzanie, czy za zaparkowany pojazd wniesiono należną opłatę. Do końca 2022 r. we Wrocławiu zajmowało się tym 21 poruszających się pieszo kontrolerów. Od początku 2023 r. taką funkcję pełnią wciąż dwie osoby, ale główny ciężar prac został przesunięty na dwa samochody, wyposażone w specjalistyczny sprzęt.

Auta mają zestaw kamer oraz mieszczone na dachu urządzenie, służące do pozycjonowania samochodu. We wnętrzu znajduje się ponadto system do przetwarzania danych i ich przesyłania. Urządzenie na bieżąco sprawdza, czy za samochód o danym numerze rejestracyjnym uiszczono opłatę. Jeśli nie, odpowiednia informacja przekazywana jest do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu (ZdiUM).

Jak mówi cytowana przez Polską Agencję Prasową Ewa Mazur z biura prasowego ZdiUM, od początku 2023 r. do minimum ograniczono kontrole piesze. "Takie kontrole prowadzone są teraz przez dwóch pracowników. Pozostali zajmują się weryfikacją wystawionych przez pojazdy zawiadomień po e-kontroli – cztery osoby oraz prowadzeniem pojazdów w systemie dwuzmianowym – również cztery osoby".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Według danych ZDiUM, w styczniu 2023 r. wystawionych zostało ponad 10 tys. zawiadomień o braku opłat za parkowanie, z czego z e-kontroli 9 tys. Dla porównania w styczniu 2022 r. przy 21 kontrolerach pieszych wystawiono niespełna 5 tys. zawiadomień.

"W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. za pomocą pojazdów skanujących mogliśmy przeprowadzić ponad milion kontroli, co dało efekt w postaci 43 335 wystawionych zawiadomień. Miesięcznie średnio było to ponad 7,2 tys. zawiadomień" – podała Mazur. W analogicznym okresie 2022 r., w ramach kontroli prowadzonych przez patrole piesze, wystawiono niespełna 31 tys. zawiadomień.

Jak pokazuje przykład z Wrocławia, nowoczesne rozwiązania oparte na automatyzacji działają i charakteryzują się skutecznością wyższą niż ludzie. Podobny sposób weryfikacji może być w przyszłości stosowany w strefach czystego transportu. Nie ma więc co liczyć na dziury w systemie.

Wybrane dla Ciebie
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Najczęstsze usterki na przeglądach. Dlatego auta w Polsce nie dostają pieczątki
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟