Które samochody są najmniej szkodliwe dla środowiska?
Dawniej, jeśli chciało się określić cechy auta, które warto kupić, musiało być ono szybkie, wytrzymałe i ekonomiczne. Ważna była również sylwetka oraz dostępność serwisu. Dzisiaj do grona pożądanych walorów coraz częściej zaliczać trzeba - niekoniecznie z własnej woli - ekologiczność. Oto lista samochodów, których podstawową, a czasem jedyną zaletą jest mała emisja CO2.
25.08.2010 | aktual.: 25.08.2010 23:53
Renault Clio
Popularne Clio drugiej generacji może stać się samochodem dla nieco szurniętego ekologa. Samochód znany również jako Thalia dzięki niezbyt wielkiemu silnikowi o pojemności 1,5 litra emituje jedynie około 111 gramów CO2 na kilometr. Oczywiście w ofercie producenta znalazły się nieco mniej ekologiczne jednostki, ale i tak nie możemy ich porównywać chociażby z Ferrari czy Veyronem.
Citroen C3 to już dwie generacje samochodów produkowane odpowiednio od 2002 i 2009 roku. Szczególna uwaga ze względów ekologicznych należy się modelom z silnikiem Diesla. Auta zaopatrzone w silniki HDI o pojemności 1.4 litra dzielnie radzą sobie z ograniczeniami - produkują dokładnie 110 gramów CO2 na kilometr. Prognozy na rok 2011 są jeszcze bardziej optymistyczne - wprowadzenie nowych układów napędowych ma zmniejszyć ilość wydzielanej trucizny o kolejne 10 g/km.
Fiat 500
Nowa wersja kultowego poprzednika produkowanego w latach 1957-75 jest wyraźnym ukłonem w stronę postępowej Europy. Typowy samochodzik miejski, zdobywca licznych nagród, idealnie mieści się w światowych zaleceniach emisji spalin. Przy silniku wahającym się od 1,24 do 1,36 litra, zależnie od modelu, Nowy Fiat 500 nie wytwarza więcej niż 110 gramów CO2 na kilometr. Z całą pewnością spodoba się ekologom oraz wszystkim, którzy lubią poranne wypady po bułki.
Kolejny niewielki miejski samochodzik, który dzięki niewielkiej jednostce napędowej może poszczycić się iście ekologicznymi "osiągami". Toyota Aygo przedstawiona po raz pierwszy w 2005 roku, sprzedawana z silnikiem VVTi o pojemności 1 litra, wytwarza zaledwie 109 gramów CO2 na każdy przejechany kilometr. Specjaliści Toyoty odpowiedzialni za promocję samochodu nie zapomnieli, rzecz jasna, by wspomnieć o tym w każdej możliwej ulotce reklamowej.
Model produkowany niemal równolegle z C3, bo od 2003 roku - mają one wiele elementów wspólnych. Citroen C2, w zależności od specyfikacji, może się pochwalić mocą od 61 do 125 KM. Ponownie najbardziej przyjazny dla środowiska okazał się silnik diesla. Siedemdziesięciokonna wersja z silnikiem HDI o pojemności 1.4 litrowym silnikiem HDi może się poszczycić emisją CO2 na poziomie nieco niższym niż obowiązujące "normy" - 108 g/km.
Insight to pierwsza hybryda na naszej liście. Pojazd przedstawiony po raz pierwszy na Tokyo Motor Show w 1999 roku nie grzeszył urodą, jednak designerzy postanowili nieco odświeżyć linię samochodu, wypuszczając drugą generację auta. Samochód, który przypomina nieco swojego popularnego konkurenta - Toyotę Prius, według zapewnień producenta wytwarza 101 gramów CO2 na przejechany kilometr. Jeśli potencjalni nabywcy hybryd kierują się jedynie tym parametrem, Insight nie poradzi sobie zbyt dobrze na rynku...
Audi ma silną pozycję na rynku motoryzacyjnym i wydawać by się mogło, że nie straszne mu krzyki ekoentuzjastów. Jednak idąc za powszechnymi trendami, producent postanowił wypuścić na rynek niewielkie, ekonomiczne Audi A1, które po raz pierwszy przedstawiono na Geneva Motor Show. Mały samochodzik idealnie nadaje się do jazdy po mieście. A1 wyposażone w największy oferowany silnik - 1.6 TDI, emituje jedynie 99 gramów CO2 na kilometr jazdy. W samochodach montowane są jednak nawet mniejsze silniki o pojemności 1.4 i 1.2 litra.
Smart Fortwo miał być ideałem małego autka dla miastowego singla, który musi wykorzystywać do parkowania każdą dostępną przestrzeń. Jak łatwo przewidzieć, osiągi tego 2.5-metrowej długości samochodu nie porażają. Pojemność skokowa silników obu generacji, pierwszej z 1998 oraz drugiej z 2007, nie przekracza litra, a moc maksymalna waha się od 41 do 98 KM. Jednak ekolodzy są zadowoleni - przy podobnych parametrach produkcja 90 gramów CO2 na kilometr wydaje się naturalna.
Toyota Prius
Według zapewnień koncernu Toyota sprzedawany obecnie Prius z silnikiem 1.8 HSD spala mniej niż 4 litry paliwa na 100 kilometrów. Z emisją CO2 jest jeszcze lepiej. Auto, w zależności od wielkości kół, wytwarzać ma 89 gramów CO2 przy kołach 15-calowych, lub 92 gramy przy kołach 17-calowych. Szkoda tylko, że ekologia jest dziś tak droga. Ceny Priusa w Polsce rozpoczynają się od 99 900 złotych, a za każdy "dodatek" trzeba sporo dopłacić.
Niewielki Volkswagen Lupo 3L od początku projektowany był z myślą o ludziach dbających o środowisko. Samochodzik spala jedynie około 3 l/100 km, dodatkowo wyposażono go w pomysłową funkcję ECO, automatycznie wyłączającą silnik podczas dłuższego przyciśnięcia pedału hamulca. Wszystkie te zabiegi inżynierów z Wolfsburga sprawiły, że sympatyczne auto, według zapewnień producenta, emituje jedynie 81 gramów CO2 na kilometr!