Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?
16.03.2015 10:59, aktual.: 18.04.2023 11:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W poprzednim artykule mogliście się dowiedzieć czym są opony całoroczne i przekonać, że technicznie są złotym środkiem na obecnie panujące w Europie, również w Polsce warunki klimatyczne. Dziś dowiecie się, czy i w jakich warunkach jazda na oponach całorocznych się opłaca.
Porównanie kosztów eksploatacji opon sezonowych i całorocznych
Koszty eksploatacji opon to nie tylko cena ich zakupu i koszt montażu, ale również ich trwałość. Byłbym skłonny stwierdzić, że trwałość ma czasami większy wpływ na ogólny koszt eksploatacji niż cena zakupu. Dla przykładu weźmy oponę kosztującą 300 zł, która wytrzyma 20 tys. km. Koszt jej eksploatacji to 15 zł/1000 km. Przy komplecie mamy kwotę 60 zł. Tymczasem opona kosztująca 400 zł, ale mająca trwałość 30 tys. km będzie nas kosztowała 13,3 zł/1000 km, co da łącznie różnicę na komplecie 6,7 zł/1000 km. Przeliczając w prosty sposób, po 30 tys. km zapłacimy za opony droższe 1600 zł, a za tańsze 1800 zł. W rzeczywistości będzie to jednak wydatek rzędu 2400 zł, ponieważ będziemy musieli kupić dwa komplety by pokonać ten dystans.
Problem z trwałością polega na tym, że trudno ją ustalić. Według opinii użytkowników trwałość opon wynosi 40-100 tys. km. Akademie bezpiecznej jazdy twierdzą, że po 45 tys. km każda opona nadaje się do wymiany. Tymczasem DEKRA, organizacja zajmująca się m. in. testami opon, prowadzi próby określające trwałość ogumienia, ale niekompletne. Samochód jeździ na dystansie 10 tys. km, po którym mierzy się zużycie bieżnika i określa jego potencjalną trwałość. Według DEKRA przeciętnie jest to dystans 25-35 tys. km. Moje własne doświadczenia są bliższe wynikom wspomnianej organizacji.
Piszę o trwałości nie bez przyczyny. W obliczeniach, które za chwilę wspólnie przeanalizujemy jest ona kluczowa. Zwłaszcza, że porównywałem produkty o podobnej cenie. Łącznie przeprowadziłem kilka obliczeń i przygotowałem dla Was kilka zestawień, aby odnieść się do różnych założeń. Artykuł ten podzieliłem na karty w celu łatwiejszego znalezienia konkretnych zestawień.
Pierwsze założenia odnośnie trwałości są dość rygorystyczne dla wszystkich porównywanych opon. Oto one:
- Trwałość opon letnich – maks. 30 000 km
- Trwałość opon zimowych – maks. 20 000 km
- Trwałość opon całorocznych – maks. 20 000 km
Przyjąłem takie założenia dla zimówek z powodu umiarkowanego klimatu, w którym trwałość miękkich opon zimowych wyraźnie spada przy wyższych temperaturach. Jednocześnie taką samą określiłem dla ogumienia całorocznego. A zatem już na wstępie, może Wam się wydawać, że całoroczne stoją na pozycji straconej, co jednocześnie bardziej dobitnie pokaże jakie są relacje między oponami tego typu, a sezonowymi.
Kolejnym założeniem jest maksymalny przebieg miesięczny. Mówi się, że opony całoroczne opłaca się kupować tylko wtedy, gdy robimy niewielkie przebiegi. Jednocześnie trudno określić jednoznacznie, co jest przebiegiem niewielkim, normalnym i dużym. Jest to bowiem sprawa indywidualna. Przebieg 1000 km/m-c można uznać z niewielki, choć dla wielu to sporo. 2000 km/m-c (120 000 km/5 lat) można uznać za przebieg normalny, natomiast 4000 km/m-c za duży. Dla takich wartości prowadziłem obliczenia, przy założeniu, że dystans pokonany przez kierowcę jest stały w okresie miesiąca niezależnie od pory roku.
Kolejne założenie to koszt wymiany ogumienia z pominięciem kosztów jego przechowywania. Koszt wizyty w zakładzie wulkanizacji oceniłem na 90 zł. Średnio zmiana opon kosztuje od 15 do 25 zł za sztukę, a dla niektórych wiąże się to również z wydatkiem na paliwo i stratą czasu.
Ostatnim założeniem jest eksploatacja opon letnich w miesiącach kwiecień-październik (7 miesięcy) i zimowych w miesiącach listopad-marzec (5 miesięcy). Teraz możecie przejść do kolejnej karty aby zobaczyć pierwsze porównanie.
Koszt eksploatacji opon sezonowych i całorocznych przy przebiegu 1000 km/m-c
Pierwsze porównanie dotyczy małych przebiegów 1000 km/m-c i samochodu segmentu B z ogumieniem o rozmiarze 185/60 R14. Do zestawienia wybrałem komplet opon letnich Dębica Passio (134 zł/szt.), zimowych Dębica Frigo 2 (159 zł/szt.) oraz całorocznych Dębica Navigator (154 zł/szt.). Okres eksploatacji zawsze zaczynamy od zakupu opon letnich 1 kwietnia 2015 roku. W tym przypadku eksploatacja samochodu trwa 5 lat. W tabeli pierwszej znajdziecie koszt eksploatacji opon sezonowych, a w drugiej całorocznych.
Koszt eksploatacji opon letnich i zimowych (Dębica) przy przebiegu 1000 km/m-c
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon letnich | 536 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
jazda na oponach letnich | przebieg 7000 km | ||
1.11.2015 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
jazda na oponach zimowych | przebieg 5000 km | ||
1.04.2016 | wymiana opon na letnie | 90 | |
jazda na oponach letnich | przebieg 14 000 km | ||
1.11.2016 | wymiana opon na zimowe | 90 | |
jazda na oponach zimowych | przebieg 10 000 km | ||
1.04.2017 | wymiana opon na letnie | 90 | |
jazda na oponach letnich | przebieg 21 000 km | ||
1.11.2017 | wymiana opon na zimowe | 90 | |
jazda na oponach zimowych | przebieg 15 000 km | ||
1.04.2018 | wymiana opon na letnie | 90 | |
jazda na oponach letnich | przebieg 28 000 km (opony dość zużyte) | ||
1.11.2018 | wymiana opon na zimowe | 90 | |
jazda na oponach zimowych | przebieg 20 000 km (opony zużyte) | ||
1.04.2019 | wymiana opon na letnie | 90 | |
jazda na oponach letnich | przebieg 35 000 km (opony zużyte) | ||
1.11.2019 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
jazda na oponach zimowych | przebieg 5000 km | ||
1.04.2020 | zakup opon letnich | 536 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
01.04.2020 | SUMA WYDATKÓW: | 3334 | nowe opony letnie + zimowe z przebiegiem 5000 km |
Koszt eksploatacji opon całorocznych (Dębica) przy przebiegu 1000 km/m-c
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon całorocznych | 90 | jazda do przebiegu 20 000 km | |
1.12.2016 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon całorocznych | 90 | jazda do przebiegu 20 000 km | |
1.08.2018 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon całorocznych | 90 | jazda do przebiegu 20 000 km | |
1.04.2020 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon całorocznych | 90 | ||
01.04.2020 | SUMA WYDATKÓW: | 2824 | nowe opony całoroczne |
W tym przypadku wygrywają opony całoroczne, na eksploatację których trzeba było łącznie wydać 2824 zł. Za eksploatację dwóch kompletów opon sezonowych zapłaciliśmy 3334 zł. Różnica na koniec tego okresu jest taka, że w aucie mamy komplet nowych opon całorocznych lub komplet nowych opon letnich i zimowki z przebiegiem 5000 km. Teoretycznie więc kierowca używający opon sezonowych jest w 2020 roku w nieco lepszej sytuacji, ale jest o 510 zł uboższy. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że kierowca zmieniał opony na sezonowe aż 11 razy, a kierowca na całorocznych odwiedzał warsztat tylko 4 razy. Poza tym jest jeden okres, w którym eksploatację opon letnich przedłużyłem do 35 tys. km, co akurat nie jest dużym problemem przy ogumieniu letnim.
A jak sytuacja wyglądałaby, gdyby zamienić tanie Dębice na pierwszoligowe Goodyeary? Weźmy pod uwagę letnie opony Goodyear Duragrip (237 zł/szt.), zimowe Ultra Grip 8 (357 zł/szt.) oraz całoroczne Vector 4Seasons (239 zł/szt.). Koszt eksploatacji opon sezonowych wyniósłby 5742 zł, natomiast opon całorocznych tylko 4184 zł, czyli o 1558 zł mniej, co pozwoliłoby na zakup jeszcze jednego kompletu.
Nie tworząc nowej tabeli, obliczyłem do tego samego trybu eksploatacji opon ogumienie o rozmiarze dla klasy średniej lub wyższej, czyli 215/55 R16. Wybór padł na opony letnie Kleber Dynaxer HP3 (434 zł/szt.), zimowe Krisalp (410 zł/szt.) oraz całoroczne Quadraxer (500 zł/szt.). Tu opony całoroczne są wyraźnie droższe od sezonowych. W porównaniu z mniejszym, czyli tańszym ogumieniem, spada znaczenie kosztów wymiany. A jak wyglądałyby wyniki? 8360 zł to koszt eksploatacji opon całorocznych, a koszt sezonowych to 7742 zł. A zatem opony całoroczne tracą swoją przewagę, którą zyskiwały gdy koszt ich wymiany był stosunkowo wysoki. Przy drogich oponach, większe znaczenie ma ich cena i wydatki poniesione na zakup ogumienia. Jednak gdyby cena ogumienia całorocznego była niższa od średniej ceny opon sezonowych, to znów całoroczne wyszłyby na prowadzenie.
Koszt eksploatacji opon sezonowych i całorocznych przy przebiegu 2000 km/m-c
Teraz porównajmy dokładnie takie same opony i na tych samych zasadach, jednak z uwzględnieniem przebiegu 2000 km/m-c oraz w krótszym przedziale czasu. Eksploatację kończymy w październiku i listopadzie 2017 roku. Przy dwukrotnie większym przebiegu, opłacalność zakupu opon całorocznych jeszcze jest, ale to kwestia różnicy na poziomie kilkudziesięciu złotych. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku droższych opon.
Koszt eksploatacji opon letnich i zimowych (Dębica) przy przebiegu 2000 km/m-c
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon letnich | 536 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
jazda na oponach letnich | przebieg 14 000 km | ||
1.11.2015 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
jazda na opony zimowe | przebieg 10 000 km | ||
1.04.2016 | wymiana opon na letnie | 90 | |
jazda na oponach letnich | przebieg 28 000 km (opony zużyte) | ||
1.11.2016 | wymiana opon n zimowe | 90 | |
jazda na oponach zimowych | przebieg 20 000 km (opony zużyte) | ||
1.04.2017 | zakup opon letnich | 536 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
jazda na oponach letnich | przebieg 14 000 km | ||
1.11.2017 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
01.11.2017 | SUMA WYDATKÓW | 2884 | opony letnie z przebiegiem 14 000 km+nowe opony zimowe |
Koszt eksploatacji opon sezonowych i całorocznych przy przebiegu 4000 km/m-c
Ostatnie porównanie przy tych samych założeniach odnośnie trwałości opon dotyczy samochodu, który miałby jeździć bardzo dużo, czyli 4000 km/m-c. Tu jak widać opony całoroczne przegrywają z kretesem, gdyż przez jedyne 3 lata eksploatacji kończącej się w kwietniu, kierowca zużył aż pięć kompletów opon, na koniec nie mając ogumienia. Tymczasem przy użyciu opon sezonowych, letnie i zimowe zużyły się w liczbie czterech kompletów, z podobnym skutkiem na koniec okresu. Różnica jest na tyle duża, że kierowca mógłby sobie pozwolić na zakup opon letnich i jeszcze by zaoszczędził.
Koszt eksploatacji opon letnich i zimowych (Dębica) przy przebiegu 4000 km/m-c
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon letnich | 536 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
jazda na oponach letnich | przebieg 28 000 km (zużyte) | ||
1.11.2015 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
jazda na oponach zimowych | przebieg 20 000 km (zużyte) | ||
1.04.2016 | zakup opon letnich | 563 | |
wymiana opon na letnie | 90 | ||
jazda na oponach letnich | przebieg 28 000 km (zużyte) | ||
1.11.2016 | zakup opon zimowych | 636 | |
wymiana opon na zimowe | 90 | ||
jazda na oponach zimowych | przebieg 20 000 km (zużyte) | ||
31.03.2017 | SUMA WYDATKÓW: | 2704 | brak opon |
Koszt eksploatacji opon całorocznych (Dębica) przy przebiegu 4000 km/m-c
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | przebieg do 20 000 km | ||
1.09.2015 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | przebieg do 20 000 km | ||
1.02.2016 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | przebieg do 20 000 km | ||
1.07.2016 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | przebieg do 20 000 km | ||
1.12.2016 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | przebieg do 20 000 km | ||
30.04.2017 | SUMA WYDATKÓW: | 3530 | brak opon |
Trzecia tabela (poniżej) jest jednocześnie wstępem do kolejnej części obliczeń. Pokazuje tę samą sytuację co powyższa, ale przy założeniu, że opony całoroczne będą miały podobną wytrzymałość do opon letnich, co nie jest wcale wykluczone. Jak widać, znów eksploatacja opon całorocznych zaczęła się opłacać i to bardzo, nawet przy przebiegu 4000 km/m-c. Jeżeli zatem przyjmiemy, że opony całoroczne wytrzymają taki sam przebieg jak ogumienie letnie, to wszystkie wcześniejsze porównania wygra opona całoroczna.
Koszt eksploatacji opon całorocznych (Dębica) przy przebiegu 4000 km/m-c oraz przy założeniu wytrzymałości 32 000 km
DATA: | CZYNNOŚĆ: | WYDATEK [zł]: | UWAGI: |
1.04.2015 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | do przebiegu 32 000 km | ||
1.12.2015 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | do przebiegu 32 000 km | ||
1.08.2016 | zakup opon całorocznych | 616 | |
wymiana opon | 90 | ||
jazda na oponach całorocznych | do przebiegu 32 000 km | ||
31.03.2017 | SUMA WYDATKÓW: | 2118 | brak opon |
Koszt eksploatacji opon sezonowych i całorocznych przy przebiegu 2000 km/m-c oraz przy założeniu wyższej trwałości
A zatem zmieniamy trwałość opon nie na taką, jaką deklaruje DEKRA, a bliższą doświadczeniom użytkowników.
- Trwałość opon letnich: maks. 45 000 km
- Trwałość opon zimowych: maks. 35 000 km
- Trwałość opon całorocznych: maks. 40 000 km
Ponownie opony całoroczne stoją na nieco straconej pozycji. Założyłem, że przebieg opon musi być niższy niż letnich z prostego powodu. Będą eksploatowane latem (wyższe zużycie), a zimą muszą mieć odpowiednio gruby bieżnik, a nie taki, na jaki pozwala prawo (1,6 mm). A zatem opona teoretycznie wytrzyma dłużej, ale jej dalsza eksploatacja będzie możliwa tylko w okresie wiosenno-jesiennym. Tak jak stało się to w okresie od 1.12.2016 do końca eksploatacji, gdzie przebieg został przedłużony do 46 000 km, w tabeli.
Zmieniamy również opony na większe i droższe marki Kleber o rozmiarze 195/65 R15 używanym w kompaktach i samochodach klasy średniej.
Już pierwsze porównanie pokazuje, że przy przebiegach 2000 km/m-c opony całoroczne się opłacają przy tak dużej różnicy, że kierowca mógłby sobie pozwolić na dodatkowy komplet.
Koszt eksploatacji opon sezonowych i całorocznych przy przebiegu 4000 km/m-c oraz przy założeniu wyższej trwałości
Teraz ciekawe porównanie bo przy przebiegu rzędu 4000 km/m-c, czyli tak dużym, że teoretycznie nie powinno się opłacać kupować opon całorocznych. Tymczasem w okresie do marca 2018 opony całoroczne opłaciły się choć były wymieniane co rok. Poza tym, ani razu nie został przekroczony maksymalny przebieg ustalony dla ogumienia całorocznego, za to został przekroczony raz dla opon letnich i raz dla zimowych. Różnica jest niewielka, a kierowca używający opon sezonowych ma oba komplety, choć dość zużyte. Całoroczne też są zużyte mniej więcej w połowie. A zatem opłaca się minimalnie, nawet przy dużych przebiegach.
Podsumowanie
Przy małych przebiegach zawsze opłaca się kupować opony całoroczne, biorąc pod uwagę tylko i wyłącznie opisane parametry, czyli cenę zakupu, cenę montażu i zakładane przebiegi. Po uwzględnieniu takich parametrów jak bezpieczeństwo, komfort jazdy i opory toczenia, pojawiają się dodatkowe zalety opon letnich w okresie wiosenno-jesiennym i zimowych na śniegu i lodzie.
Przy średnich przebiegach (ok. 2000 km/m-c) opłaca się stosować ogumienie całoroczne głównie wtedy, gdy cena opon całorocznych jest mniej więcej porównywalna z sezonowymi.
Przy dużych przebiegach (ok. 4000 km/m-c) generalnie nie opłaca się stosować opon całorocznych, ale jeśli uwzględnimy wyższe przebiegi tego typu ogumienia, tj. porównywalne z letnimi, a w dodatku opona całoroczna będzie kosztować mniej niż letnia i zimowa, stosowanie takich opon zaczyna się opłacać. Tyle tylko, że wspomniane wcześniej, a nie uwzględnione parametry takie jak bezpieczeństwo, komfort i zużycie paliwa będą dawały większą korzyść ze stosowania opon letnich.