Koniec Volkswagena w Rosji. Niemcy sprzedają supernowoczesną fabrykę
Volkswagen, jeden z największych koncernów motoryzacyjnych świata, ostatecznie wycofuje się z Rosji. Wcześniej strona rosyjska robiła wszystko, by do tego nie doszło. Sądy rozstrzygnęły jednak sprawę.
20.05.2023 10:29
Po zbrojnej napaści Rosji na Ukrainę Volkswagen, podobnie jak inne firmy motoryzacyjne, wstrzymał swoje działania na terenie największego państwa świata. Sytuacja na ukraińskim froncie nie wyjaśniła się w ciągu tygodni czy miesięcy, więc w październiku 2022 r. władze Volkswagena poinformowały o możliwych planach sprzedaży swoich aktywów w Rosji. To brzemienna w skutkach decyzja, bo wcześniej Niemcy wybudowali w Kałudze – 170 km na południowy zachód od Moskwy - bardzo nowoczesną fabrykę samochodów. Produkowano w niej popularne modele aut: Volkswagena Polo i Tiguana oraz Škodę Rapid.
Jak informuje Deutsche Welle, ośrodek, w którym zatrudniano ok. 4 tys. pracowników, ma być sprzedany firmie Avilon za 125 mln euro. Volkswagen otrzymał już zgodę na tę transakcję od moskiewskiego sądu, wniosek został również zatwierdzony przez rządową komisję ds. kontroli inwestycji zagranicznych. Denis Manturow, wicepremier Rosji, poinformował, że obecnie trwają poszukiwania partnera, który wznowi działalność zakładu w Kałudze. Takich możliwości nie ma jednak żaden z krajowych producentów. Chodzi o którąś z firm motoryzacyjnych z Azji Południowo-Wschodniej.
Wcześniej strona rosyjska starała się zniechęcić Niemców do opuszczenia ich kraju lub wykorzystać plany byłych partnerów, by uzyskać dodatkowe środki. W kwietniu 2023 r. grupa GAZ pozwała Volkswagena w związku z zerwaniem przez zachodnią firmę umowy dotyczącej produkcji samochodów w fabryce w Niżnym Nowogrodzie. Było to przedmiotem wcześniejszego porozumienia obydwu podmiotów. W wyniku wycofania się Niemców GAZ zażądał odszkodowania w kwocie 28,4 mld rubli, czyli 348 mln dolarów. Rosyjski sąd odrzucił jednak pozew.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rezygnacja z produkcji w Niżnym Nowogrodzie była ciosem dla rosyjskiego rynku. Jak informuje serwis autostat.ru, powstawały tam modele interesujące się dużym zainteresowaniem kliantów: Škoda Kodiaq, Karoq i Octavia, a także Volkswagen Taos. Teraz powrót tych aut na linie produkcyjne jest niemal niemożliwy.
Produkcję w fabryce w Petersburgu zakończyła również spółka córka Volkswagena – MAN. W rosyjskiej fabryce powstawały samochody ciężarowe i autobusy.