Nie będzie nowych silników spalinowych VW. Zamiast tego fabryki ogniw, być może w Polsce
22.03.2021 10:22, aktual.: 13.03.2023 09:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stało się. Po aferze Dieselgate i szybkim przestawieniu się na pojazdy elektryczne, Volkswagen stawia kolejny krok: kończy z rozwojem silników spalinowych. Budżet przeznaczy na fabryki ogniw, a jedna z nich może powstać na terenie Polski.
"Nie spodziewam się, by nowa generacja silników spalinowych została wprowadzona do produkcji" – stwierdził w rozmowie z Automobilwoche Ralf Brandstätter, dyrektor zarządzający marki. Obecnie produkowane jednostki zostaną tak zaadaptowane, by poradziły sobie z nadchodzącymi, wyjątkowo ostrymi normami czystości spalin Euro 7. To oznacza, że zostaną częścią zaawansowanych układów hybrydowych. Dotychczas mówiło się, że producent przygotuje nową generację silników spalinowych, by móc oferować je mniej więcej do 2040 roku.
Szef marki nie podał jednak dokładnej daty produkcji ostatniego silnika spalinowego. "Nasi klienci zdecydują, kiedy ostatnia jednostka zjedzie z linii produkcyjnej" – stwierdził. Informacje dostarczane przez VW wskazują jednak, że już w 2030 roku 70 proc. oferty będą stanowić pojazdy elektryczne. By nie przegrać w tym wyścigu, Niemcy potrzebują jednego: akumulatorów, których dostawy nie byłyby zależne od zewnętrznych podmiotów.
Dlatego też Volkswagen planuje wybudować swoje fabryki. We współpracy z Northvolt AB ze Sztokholmu postawi 2 obiekty: w Szwecji oraz w Dolnej Saksonii, 50 km od Wolfsburga – donosi Deutsche Welle. To pozwoli na spadek ceny ogniw poniżej 100 euro za 1kWh. Dziś, jak szacuje Forbes, za 1 kWh płaci się ok. 120 euro.
Kolejny krok ekspansji to obiekt w Europie Zachodniej (nie wybrano jeszcze kraju) oraz Środkowej. Thomas Schmall z zarządu Volkswagena potwierdza, że miejsce nie jest wybrane, ale mówi o Polsce, Czechach czy Słowacji. Czesi stwierdzili, że "taka okazja nie może im umknąć". Pozostałe kraje milczą.
Grupa Volkswagena jest obecna w każdym z tych miejsc. Czechy to oczywiście kraj Škody, na Słowacji składane są luksusowe SUV-y grupy, a w Polsce produkowane są pojazdy dostawcze (Caddy, Crafter) czy chociażby kampery (Grand California).
Polska staje się też istotnym graczem w dziedzinie akumulatorów. Już w zeszłym roku LG Energy Solutions, działające pod Wrocławiem, zabezpieczyło fundusze na rozbudowę obecnego obiektu. Możliwości produkcyjne wyniosą nawet 65 GWh, co sprawi, że będzie to jedna z największych fabryk akumulatorów litowo-jonowych na świecie. W południowo-zachodniej Polsce działa też zakład Mercedesa, który również tworzy ogniwa do pojazdów typu plug-in i "pełnych" elektryków.