Kierowcy czekają od lat. Zniknie wąskie gardło na Zakopiance
Podpisano umowę na przygotowanie koncepcji poprawy przepustowości prawie 7 km odcinka Zakopianki między Nowym Targiem a Szaflarami. To fragment, na którym dziś jezdnia z dwoma pasami w każdym kierunku zmienia się w drogę krajową z jedną nitką i jednym pasem w każdą stronę.
01.12.2023 | aktual.: 01.12.2023 16:22
W 2024 r. planowane jest oddanie zmodernizowanego odcinka Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Dzięki temu cała trasa od Krakowa będzie miała dwa pasy w każdym kierunku. Wąskim gardłem pozostanie droga na południe od Nowego Targu. Przed Szaflarami trasa o dwóch nitkach z dwoma pasami na każdej przechodzi w drogę jednojezdniową. Nie trzeba wielkiej wyobraźni, aby domyślić się, że w czasie natężenia ruchu turystycznego tworzą się tam potężne korki. Potwierdzają to liczby.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, pomiędzy 2015 a 2021 r. ruch samochodów osobowych na tym odcinku wzrósł o 45 proc. i obecnie wynosi średnio 22 tys. na dobę. Jeszcze bardziej, bo aż o 73 proc., wzrosło natężenie ruchu ciężarowego. Obecnie średnio przejeżdża tam 2,3 tys. takich pojazdów na dobę. Zachowanie płynności ruchu przy takich wzrostach nie jest po prostu możliwe. Dlatego konieczna jest przebudowa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, zgodnie z podpisaną umową firma AVIA za 3,75 mln zł w ciągu maksymalnie 32 miesięcy przygotuje koncepcję prac związanych z rozbudową drogi do dwóch nitek. Po przebudowie droga będzie wiodła po dzisiejszym śladzie. "Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie ok. 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy" – podała GDDKiA.
Ostatni 12-kilometrowy odcinek drogi pod Tatry, czyli od Szaflar do ronda w Zakopanem, jest już w fazie opracowywania koncepcji przebudowy. Całość prac związanych z przygotowaniem dokumentacji przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych – informuje PAP.