Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa

Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa

Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa
Szymon Chołys
02.04.2009 18:30, aktualizacja: 02.10.2022 17:08

Cały czas trwa spór pomiędzy manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Zdania o jednych bądź drugich nabierają mocy szczególnie, gdy jakiś producent wychodzi z twierdzeniem: "Właśnie stworzyliśmy najlepszą i najoszczędniejszą skrzynię biegów".

Opinie są oczywiście podzielone. Jedni preferują skrzynie manualne z różnych powodów - dla stale dostępnego momentu obrotowego, zawsze wtedy, gdy jest potrzebny lub choćby dla zwykłej frajdy z jazdy. Inni gustują w "automatach", w których oczywiście komfortu dodaje brak pedału sprzęgła, co jest korzystne zwłaszcza w ruchu miejskim.

Jednak zamiast tych dwóch opcji istnieje inne rozwiązanie, które może je godzić - tak zwana przekładnia dwusprzęgłowa.

Opinie są oczywiście podzielone. Jedni preferują skrzynie manualne z różnych powodów - dla stale dostępnego momentu obrotowego, zawsze wtedy, gdy jest potrzebny lub choćby dla zwykłej frajdy z jazdy. Inni gustują w "automatach", w których oczywiście komfortu dodaje brak pedału sprzęgła, co jest korzystne zwłaszcza w ruchu miejskim.

Jednak zamiast tych dwóch opcji istnieje inne rozwiązanie, które może je godzić - tak zwana przekładnia dwusprzęgłowa.

Typ przekładni, o którym mowa, uważa się za integratora najlepszych cech dwóch pozostałych. Ponadto znacznie zwiększa przyspieszenie, jednocześnie eliminując wstrząsy i szarpnięcia towarzyszące często zmianom biegów w skrzyniach manualnych, zwłaszcza u początkujących kierowców.

skrzynia-dwusprzeglowa-2
skrzynia-dwusprzeglowa-2

Podczas zamiany biegów w manualnych skrzyniach istnieje zmniejszenie przepływu mocy, które zależy od szybkości reakcji kierowcy. W przypadku przekładni dwusprzęgłowej "dziura" ta jest eliminowana, wzrasta natomiast przyspieszenie i ogólne osiągi silnika.

Cały system składa się z dwóch sprzęgieł, które pracują niezależnie i mają dwie różne role i łączą siły w celu zapewnienia jak największego dopływu momentu obrotowego. Jedno z nich jest odpowiedzialne za kontrolę biegów nieparzystych oraz wstecznego, drugie natomiast obsługuje przełożenia parzyste.

Dla przykładu, wyobraźmy sobie, że jedziemy autem z manualną skrzynią i podczas przyspieszania zmieniamy bieg na wyższy (wszyscy chyba wiemy jak to się robi). U wprawionych kierowców trwa to najczęściej około 1 sekundy. Przy puszczaniu sprzęgła oczywiście istnieje ryzyko szarpnięcia jeśli nie zrobimy tego przy odpowiednich obrotach. Ta właśnie operacja zostaje całkowicie poprawiona dzięki posiadaniu dwóch sprzęgieł. Przypuśćmy, że jedziemy na "dwójce", przyspieszamy i potrzebujemy "trójki". Wtedy sprzęgło odpowiedzialne za biegi nieparzyste automatycznie przygotowuje bieg do wrzucenia. Oczywiście nie stanie się to, dopóki nie zostaną osiągnięte właściwe obroty. Daje to znaczną oszczędność czasu, gdyż proces ten trwa około 0,03-0,04 sekundy!

Zalety

Przede wszystkim czas reakcji. Sprzęgła wraz z wałkami pośrednimi pracują nieprawdopodobnie szybko.

Drugą ważną zaletą jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Szczególnie przy prędkościach podróżnych, ponieważ skrzynia automatycznie dostosowuje ustawienia do utrzymania pożądanej prędkości, przy tym do utrzymania zużycia paliwa na jak najmniejszym poziomie.

No i rzecz oczywista - komfort podczas jazdy. Mimo że przekładnie te nie pracują tak łagodnie jak typowe "automaty" i czasem da się odczuć moment zmiany biegu, są najlepszym wyborem jeśli chodzi o jazdę miejską.

Wady

Przy wrzucaniu biegu wyższego możemy natrafić na niedostatek mocy, np. przy wyprzedzaniu. Wciskamy pedał gazu, który natychmiast przekazuje informację do skrzyni biegów o zapotrzebowaniu na więcej mocy. By ją uzyskać system musi zmienić przełożenie na niższe, np. z "piątki" na "dwójkę". Ponieważ te dwa biegi są obsługiwane przez dwa różne sprzęgła, cały ten proces będzie przebiegał niekorzystnie długo.

U różnych producentów możemy spotkać się z różnymi nazwami przekładni dwusprzęgłowych. Najpopularniejsza nazwa to DSG, dominująca w koncernie Volkswagena, najczęściej w Volkswagenach, Seatach i Skodach. U Mitsubishi nazywa się to Twin Clutch SST, natomiast u BMW - M-DCT.

  • skrzynia-dwusprzeglowa-2
  • Slider item
  • SST Lancer Evolution X
  • Model podwójnego sprzęgła w DSG
  • Model przekładni DSG
  • DSG Passat CC 2009
  • M-DCT BMW M3
  • SST Lancer Evolution X
  • Model przekładni DSG
  • Model podwójnego sprzęgła w DSG
  • M-DCT BMW M3
  • DSG Passat CC 2009
[1/12] skrzynia-dwusprzeglowa-2

Źródło: autoevolution

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)