Jak dobrać opony do swojego auta?

Jak dobrać opony do swojego auta?

Jak dobrać opony do swojego auta?
Artur Kuśmierzak
22.08.2010 20:40, aktualizacja: 02.10.2022 21:25

Wszystkie opony na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie, w rzeczywistości różnią się jednak rodzajem gumy, bieżnikiem, rozmiarem oraz przeznaczeniem. Jest to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie odpowiadający nie tylko za nasze bezpieczeństwo, lecz także za przyjemności z jazdy i spalanie. Opony dzielimy na 3 grupy: letnie, zimowe i całoroczne. Które wybrać?


Powinniśmy zainwestować zarówno w letnie, jak i zimowe ogumienie. Oczywiście wiąże się to z o wiele większymi kosztami, ale pamiętajmy, że opona całoroczna nie będzie tak naprawdę ani zimowa, ani letnia. Czym różnią się opony przeznaczone na ciepły okres od tych na zimę? Przede wszystkim - rodzajem gumy.

Obraz

Zimówki są wykonane z miękkiej gumy, co zapewnia lepsza przyczepność na grząskim śniegu, letnie natomiast są twardsze, dzięki czemu lepiej trzymają się asfaltowej nawierzchni. Ponadto zimówki wyposażone są w dodatkowe rowki, które poprawiają przyczepność na zamarzniętych drogach.

Oprócz rozróżnienia na zimowe i letnie opony dzielimy według rozmiarów, szerokości i wysokości (inaczej profilu), w zależności od wielkości i charakteru auta, dla którego są przeznaczone. Są również opony z bieżnikiem symetrycznym i asymetrycznym, a także tak zwane opony kierunkowe z bieżnikiem skierowanym w stronę jazdy. Niestety im większy rozmiar, tym wyższa cena.

Zanim zdecydujemy się na zakup nowego ogumienia, sprawdźmy stan obecnego. Jak to zrobić? Sposób jest dziecinnie prosty: bierzemy monetę i przesuwamy wzdłuż rowka w bieżniku. Jeśli napotkamy na lekkie wzniesienie, będzie to oznaczało, że opona jeszcze nie jest całkiem wytarta. Brak wzniesienia to brak bieżnika.

Warto jednak dokładniej zbadać jej przydatność. Najlepiej wziąć linijkę i zmierzyć nią głębokość rowka w bieżniku. Jeśli wynosi ona 3 milimetry, to powinniśmy już poważnie przygotować się na zakup nowego kompletu. Niektórzy podają wartość 1,6 mm jako absolutne minimum, my jednak odradzamy doprowadzenie opon do takiego stanu ze względu na bezpieczeństwo.

www.auto-swiat.pl
www.auto-swiat.pl

Uwaga! Nawet jeśli bieżnik jest w porządku, nie oznacza to, że opona jest całkowicie sprawna. Kontrolując opony, musimy dokładnie sprawdzić ich ścianki, najlepiej zróbmy to podczas ich wymiany. Najmniejsze wybulwienie lub drobne pęknięcie, nawet jeśli nie jest na wylot, całkowicie dyskwalifikuje taką gumę. Żaden wulkanizator tego nie naprawi, a jeśli podejmie się takiego zabiegu, to możemy być pewni, że po kilku przejechanych kilometrach tak naprawiona opona rozerwie się z głośnym hukiem, czyniąc przy tym dodatkowe szkody.

Powinniśmy też sprawdzić datę wybitą na oponie. Jeśli została wyprodukowana 6 lat temu, to dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy ją wymienić. Nawet jeśli nie była często użytkowana, to po tak długim okresie straci swoje pierwotne właściwości. Kiedy już stwierdzimy, że konieczny jest zakup nowej opony, musimy sprawdzić rozmiar poprzedniej, czyli wielkość oznaczoną literką R, a także jej szerokość i wysokość. Możemy też kupić oponę o niższej wysokości, tak zwaną niskoprofilową, ale taka guma może znacznie pogorszyć komfort i przyczepność auta na mokrej nawierzchni.

Znamy rozmiar, wiemy, jakiego rodzaju opony chcemy nabyć, co dalej? Przed zakupem musimy odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania? Jak starym wozem dysponujemy i jak dużo nim jeździmy? Jeśli dysponujemy 15-letnim autem, wówczas nie warto inwestować w produkty markowej firmy. Bezsensem jest kupowanie opon, które ceną dorównają wartości naszego samochodu. Jeśli jednak jeździmy pojazdem 5-letnim, warto się pokusić o zakup produktu renomowanej firmy. Jeśli pokonujemy niewiele kilometrów (10-20 tysięcy), nie kupujemy najlepszych opon markowych, ale te nieco tańsze. Jeżeli jednak podróżujemy częściej, zainwestujmy w nie nieco więcej.

Pamiętajmy również, że produkty z Chin oraz inne wyroby niemarkowe mają gorsze własności jezdne, czyli dłuższą drogę hamowania i słabszą przyczepność. Warto dokonywać zakupu przez internet. Tu niekiedy ceny są nawet do 50% niższe niż w tradycyjnych sklepach. Odradzamy zakup opon używanych, które mogą dość szybko ulec zniszczeniu z powodu nieznanej przeszłości.

Kiedy już dokonamy zakupu, należy udać się do zakładu wulkanizacyjnego, który obsadzi nam opony i odpowiednio wyważy koła. Wyważanie kół powinno się ponawiać co roku przy sezonowych zmianach opon, tak aby jak najdłużej cieszyć się z ich eksploatacji. Dodatkowo co miesiąc sprawdźmy tez ciśnienie w oponach. Utrzymywanie go na niewłaściwym poziomie doprowadzi do przedwczesnego ich zużycia. Właściwe ciśnienie znajdziemy na naklejce wewnątrz klapki wlewu paliwa lub w innych miejscach podanych w instrukcji. Przy sezonowej wymianie opon z letnich na zimowe i odwrotnie pamiętajmy o tym, aby przednie opony przełożyć na tył, a tylne na przód, żeby równomiernie się ścierały.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)