Jak dbać o szyby w swoim aucie?
13.12.2010 14:00, aktual.: 07.10.2022 16:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dziś udzielimy Wam kilku porad dotyczących dbania o szyby w samochodzie. Temat z pozoru może wydawać się banalny, ale w rzeczywistości jest niezwykle ważny. Zapraszamy do lektury.
Dziś udzielimy Wam kilku porad dotyczących dbania o szyby w samochodzie. Temat z pozoru może wydawać się banalny, ale w rzeczywistości jest niezwykle ważny. Zapraszamy do lektury.
Rodzaje szyb
Zanim przejdziemy do sedna, warto uświadomić sobie, jak zbudowane są szyby. Obecnie w samochodach stosowane są dwa rodzaje szyb. Pierwsze z nich wykonane są ze szkła laminowanego, drugie natomiast z hartowanego. Szyby laminowane składają się z kilku sprasowanych warstw szkła i powłoki poliwinylobutyralu (PVB), a swoją budową przypominają kanapkę.
Są specjalnie klejone tak, aby w razie ich stłuczenia nie rozbiły się na ostre kawałki. Szyby hartowane wykonywane są ze szkła, które zostało poddane specjalnej obróbce termicznej, dzięki czemu są bardziej wytrzymałe na różnice temperatur oraz mają większą twardość.
Geometria kół | Co to właściwie jest?Czyszczenie szyb
[/h3]
Decydując się na zakup płynu do mycia szyb, unikajmy preparatów na bazie amoniaku. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że amoniak źle wpływa na elementy wykonane z winylu, skóry i gumy. Zraszając szybę takim płynem, możemy doprowadzić do zniszczenia powierzchni znajdujących się w jej sąsiedztwie, wykonanych ze wspomnianych materiałów.
Ponadto amoniak niewłaściwie wpływa również na szyby przyciemniane. Co więcej, opary amoniaku uwalniane przy spryskiwaniu szyb wewnątrz pojazdu mogą zaszkodzić również naszemu zdrowiu. Kiedy już zakupimy środek czyszczący, pora dobrać coś porządnego do jego rozprowadzenia.
W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie ściereczka z mikrofibry. Nie wybieraj najtańszych produktów, bo te dość szybko się zużywają, zostawiając na szybie ogromne ilości małych nitek. Gdy mamy już wszystko to, co niezbędne do pielęgnacji, możemy zabrać się do pracy. Zaczynamy od szyb bocznych. Zamknij szyby i najpierw dokładnie wyczyść boczne uszczelki zapobiegające przedostawaniu się wody do wnętrza. Po dokonaniu tej czynności należy zamknąć szybę i dokładnie wyczyścić ją z obu stron.
Jeżeli pominiemy ten pierwszy zabieg, wówczas możemy doprowadzić do tego, że po otworzeniu i zamknięciu wypolerowanej szyby nieumyte uszczelki naniosą na nią brud. Następnie zabieramy się za polerowanie szyby przedniej. Warto dodać, że oprócz standardowego mycia możemy pokusić się o zastosowanie specjalnego preparatu do polerowania szkła, który pomoże nam usunąć plamy po odparowanej wodzie.
Ważne jest, aby nie zapominać o czyszczeniu piór wycieraczek, kiedy myjemy cały samochód. Jeśli będziemy właściwie dbać o wycieraczki, wydłużymy ich żywotności i zapobiegniemy porysowaniu szyb.
Usuwanie lodu z szyb
Zima zdążyła już dotrzeć we wszystkie rejony Polski. W związku z tym każdy zdołał się już przekonać, jak trudne jest usunięcie lodu z szyb samochodu. Oczywiście jeśli dysponujemy sprawnym nawiewem wyposażonym w tryb rozmrażania, to znacznie ułatwi nam to doprowadzenie szyb do porządku. Niektóre auta mają specjalny system, który za pomocą sieci mikroprzewodów umieszczonych wewnątrz szyby podgrzewa ją, stapiając lód i śnieg. Niestety, jeśli warstwa lodu jest dość gruba, będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość.
Warto również dodać, że nagrzewanie szyby wewnętrznym nawiewem w skrajnych przypadkach może doprowadzić do jej pęknięcia, nawet jeśli nie ma na niej żadnych odprysków. Nie polecam skrobania szyb twardymi skrobaczkami, ponieważ łatwo w ten sposób nieodwracanie je zarysować. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem w przypadku grubej warstwy lodu jest specjalny płyn przyśpieszający proces rozmrażania, dostępny na każdej stacji benzynowej.
Można również pokusić się o sporządzenie płynu zapobiegającego zamarzaniu szyb w domowych warunkach. Wystarczy wymieszać ocet z wodą w proporcjach 1 do 3. Po zaparkowaniu auta pod domem należy spryskać jego szyby przyrządzoną substancją, usuwając przy tym jej nadmiar. Na drugi dzień z rana będzie czekała na nas miła niespodzianka w postaci nieoblodzonych szyb.
Źródło: AutoEvolution