Jak dbać o Diesla: 6 porad, by przez lata unikać kosztownych napraw
Silniki Diesla znane są z długowieczności i niezawodności, ale uniknięcie kosztownych napraw wymaga odpowiedniej dbałości. Przedstawiamy sześć kluczowych obszarów, które warto monitorować, aby Diesle działały bez zarzutu przez setki tysięcy kilometrów. Niestety, utrzymanie takiego stanu wiąże się ze znacznymi kosztami, jednak w zamian oferuje pewność działania.
Podczas zakupu samochodu z silnikiem Diesla, potencjalne wydatki na naprawy często stanowią główną przeszkodę. W naszych poradnikach wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że niemal każda naprawa w dieslu pochłania przynajmniej 1000 zł. Dlatego popularność diesli stale maleje. Niemniej jednak ich wytrzymałość pozostaje nieocenioną zaletą – w odróżnieniu od osprzętu.
Same silniki są wytrzymałe, ale ich osprzęt to zupełnie inna historia – właśnie on generuje największe koszty napraw. Dbając o niego, możemy zwiększyć trwałość i niezawodność samochodu oraz zminimalizować koszty serwisowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu
Oto 6 wskazówek, jak zatroszczyć się o osprzęt i silnik Diesla. Przy okazji podaję orientacyjne koszty serwisowe, z jakimi musi liczyć się dbający o swoje auto właściciel diesla. Unikanie ich może prowadzić do przedwczesnych awarii i niezaplanowanych, dużych wydatków w warsztacie.
Paliwo możliwie najlepszej jakości
Tankowanie wysokiej jakości paliwa przynosi największe korzyści dla Diesli, szczególnie dla układów wtryskowych. Ich trwałość jest bezpośrednio związana z jakością paliwa. Oszczędności w tej materii szybko mszczą się awariami wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy czy pomp, a także prowadzą do zanieczyszczania zbiorników.
Przykład: jeśli rocznie pokonujesz swoim dieslem 15 tys. km, a średnie spalanie wynosi 6 l/100 km, to rocznie spalisz około 900 l paliwa. Tankując paliwo za 6,30 zł/l, wydasz 5670 zł. Jeśli zdecydujesz się na droższe, ale lepsze paliwo za 6,70 zł/l, wydatek wzrośnie do 6030 zł, co daje 360 zł różnicy rocznie, a miesięcznie – tylko 30 zł.
Jeśli porównasz te różnice przy przebiegu 150 tys. km, to sięgną one 3600 zł. Przy takim przebiegu na słabej jakości paliwie układ wtryskowy może ulec awarii. W starszych modelach, takich jak silniki 1.9 TDI Volkswagena, 1.9 JTD Fiata czy D5 Volvo, za tę kwotę można naprawić układ wtryskowy, lecz nie uwzględnia to ewentualnych uszkodzeń w silniku czy układzie wydechowym z DPF.
Nie zachęcam do kupowania paliw "premium", zaś przedstawiony przykład to tylko teoria. W przypadku diesla nie warto oszczędzać na paliwie. Lepiej zapłacić nieco więcej i jeździć bardziej ekonomicznie.
Z olejem powinno być podobnie
Na podstawie rozmów z ekspertami i użytkownikami można stwierdzić, że trwałość silnika i jego osprzętu w znacznej mierze wynika z odpowiednio przeprowadzanego serwisu olejowego. Zaniedbania w tej kwestii prowadzą do wielu problemów. Dobrze dobrany, wysokiej jakości olej, wymieniany co 10–15 tys. km, wpływa na niezawodność silnika. Olej musi być niskopopiołowy, zwłaszcza gdy silnik posiada filtr DPF.
Można teoretycznie obliczyć, czy warto inwestować w droższy olej. Załóżmy, że do układu smarowania potrzeba 5 l oleju, a ten lepszej jakości kosztuje 200 zł. Tańszy olej kosztuje 100 zł. Wymieniając olej co 15 tys. km, oszczędzasz 100 zł rocznie, co miesięcznie daje tyle, co kawa na stacji paliw.
Inny scenariusz: wymieniasz lepszy olej co 10 tys. km, gorszy co 20 tys. km. Filtr oleju kosztuje 30 zł. Po 20 tys. km pierwszy kierowca wyda 460 zł, a drugi 130 zł. Różnica to 330 zł. Po 200 tys. km różnica wzrasta do 3300 zł. Dodatkowe koszty wymiany, wynoszące zazwyczaj około 50 zł, dają dodatkowe 500 zł różnicy na dystansie 200 tys. km.
Decyzja należy do was. Można znaleźć kompromis i kupować olej za 150 zł, także dobrej jakości, wymieniając co 15 tys. km.
Wymiana filtrów częściej niż wskazuje producent
Sporo można zaoszczędzić na wymianie filtrów. W silnikach Diesla są kluczowe. Filtr powietrza zapewnia czystość układu wydechowego i wydajność turbosprężarki. Filtr paliwa dba o maksymalną czystość oleju napędowego przed wejściem do układu wtryskowego.