IONIQ 6, czyli samochód elektryczny, który łagodzi obawy kierowców

Zasięg? Ponad 600 kilometrów to wynik, jaki osiąga nowy model submarki Hyundaia – nazywa się IONIQ 6 i ma wyjątkowy napęd oraz bardzo dopracowane aerodynamicznie nadwozie.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

10.11.2022 | aktual.: 17.11.2022 16:21

Chyba każdy z nas wie, o jakie obawy chodzi – kierowcy, którzy przyglądają się rozwojowi samochodów z napędem elektrycznym, mają wątpliwości dotyczące komfortu korzystania z takiego rozwiązania, związanego przede wszystkim z zasięgiem. Rozwój technologii sprawia oczywiście, że takie auta mają coraz więcej zalet i coraz mniej wad, ale nie każdy model daje kierowcy tzw. święty spokój w trakcie użytkowania. Co innego IONIQ 6, czyli nieszablonowy model Hyundaia z najnowocześniejszym napędem i nietypowym nadwoziem.

Design – jedyny w swoim rodzaju

Wystarczy spojrzeć na wygląd tego modelu, aby wiedzieć, że to samochód wykorzystujący najnowocześniejsze technologie i stanowiący przykład pojazdu najnowszej generacji, nie tylko w samej gamie Hyundaia. To auto wyglądające jak kopia futurystycznego auta koncepcyjnego, zaprezentowanego dwa lata temu, czyli Hyundaia Prophecy. Ma bardzo opływowe kształty, które wyglądają niczym w tzw. streamlinerze, czyli konstrukcji o bardzo aerodynamicznym kształcie, zbudowanej pod dyktando oporów powietrza. Takie pojazdy w motoryzacji pojawiły się już niemal sto lat temu!

Mimo nawiązania do koncepcji sprzed lat, IONIQ 6 to samochód niesamowicie futurystyczny, o czym świadczą zaawansowane rozwiązania ze wspomnianej dziedziny aerodynamiki oraz innowacyjny napęd elektryczny. Nasycenie technologią dostrzeżemy także w samym designie karoserii – za sprawą bardzo ciekawie stylizowanych lamp z przodu i z tyłu – oraz we wnętrzu, gdzie dominują ekrany i minimalistyczna deska rozdzielcza. IONIQ 6 to bez wątpienia samochód, w którym można poczuć się, jak za kierownicą auta prototypowego – a przecież mówimy o drogowym samochodzie, który lada chwila pojawi się na europejskich drogach.

© materiały partnera

Aerodynamika – technologia w odpowiedniej formie

Zacznijmy od niewielkiej powierzchni czołowej – to za sprawą bardzo nisko osadzonego przodu, niskiego prześwitu i mocno pochylonej przedniej szybie. Dzięki temu przód samochodu nie "taranuje" powietrza, ale wbija się w nie jak klin, co potwierdzają testy w tunelu aerodynamicznym. IONIQ 6 może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza Cx 0,21, co oznacza, że jest najbardziej wydajnym aerodynamicznie Hyundiem w historii i obecnie jednym z najbardziej dopracowanych pod tym względem samochodów na rynku!

Co jeszcze wpływa na poprawę przepływu powietrza? Między innymi mocno opadająca linia dachu i przedłużony tył, opadający ku dołowi, a także spory tylny spojler. Połączenie tych cech sprawia, że powietrze prześlizguje się po aucie, zamiast odrywać gwałtownie i powodować zawirowania. Do tego dochodzą reduktory odstępu przy kołach, zmniejszające pustą przestrzeń między nadkolem a kołem, aktywna klapa w przednim zderzaku oraz kurtyny prowadzące powietrze ze zderzaka i wyprowadzające je przed kołami. Te ostatnie tworzą po bokach auta tzw. poduszki powietrzne. Dzięki tak dopracowanemu nadwoziu, IONIQ 6 zużywa mniej energii, a w jego wnętrzu panuje cisza.

© materiały partnera

Napęd – napięcie 800 V robi różnicę

Dopracowane właściwości aerodynamiczne nadwozia pozwalają wykorzystać maksymalnie potencjał napędu, a w przypadku modelu IONIQ 6 mówimy o bardzo nowoczesnym i zaawansowanym technicznie napędzie elektrycznym. Ten, podobnie jak w nagradzanym modelu IONIQ 5, dysponuje instalacją o napięciu 800 woltów. Ma to wiele zalet – jedną z nich jest możliwość zasilania mocnych silników, inną ograniczenie strat energii, a więc zwiększenie zasięgu. Najważniejszą jest jednak możliwość szybkiego ładowania akumulatorów.

Podłączając samochód do stacji o dużej mocy można naładować akumulatory od 10 do 80% w zaledwie 18 minut! W połączeniu z bardzo wydajnym napędem, który średnio zużywa niewiele energii (dokładnie 13,9 kWh) model ten wyróżnia się sporym zasięgiem. IONIQ 6 z pełną "baterią" – za sprawą oszczędnego układu napędowego oraz zaawansowanej aerodynamiki – może pokonać nawet 614 kilometrów, według rygorystycznej normy WLTP. To wszystko zalety nowatorskiej konstrukcji E-GMP, w oparciu o którą Hyundai będzie tworzył też kolejne samochody elektryczne.

© materiały partnera

Wyobraźcie sobie tylko, że pokonujecie ponad 600 kilometrów na jednym ładowaniu, a każda 15-minutowa przerwa w podróży, na zakup kawy czy rozprostowanie kości, jeżeli połączymy auto do szybkiej ładowarki, poskutkuje każdorazowo zwiększeniem zasięgu o kolejnych 351 kilometrów. To sprawia, że aerodynamiczny Hyundai IONIQ 6 jest jednym z najbardziej dopracowanych aut elektrycznych, dzięki czemu pozwala bez stresu i obaw poruszać się na dłuższych dystansach.

Co ciekawe, IONIQ 6 nie tylko pobiera energię z ładowarek, ale sam może być pewnego rodzaju powerbankiem na kołach. Dzięki funkcji V2L, czyli Vehicle to Load, do auta można podłączyć dowolny odbiornik prądu. Wystarczy do portu w aucie podłączyć specjalny adapter, aby np. zasilić urządzenia elektryczne na kempingu, nagłośnienie podczas imprezy w ogrodzie czy komputer podczas pracy na w terenie. Jak widać, IONIQ 6 to samochód o wielu niepodważalnych zaletach.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie