Test zużycia paliwa z boxem dachowym© Autokult | Marcin Łobodziński

Ile więcej pali auto z boxem dachowym? Sprawdziłem, jaka prędkość jest optymalna dla hybrydy

Marcin Łobodziński

Jeśli wybieracie się w najbliższym czasie na narty, to pewnie spakujecie je do boxu dachowego. Ten natomiast generuje spore opory podczas jazdy z większymi prędkościami, zwłaszcza na otwartych przestrzeniach jak drogi szybkiego ruchu. Sprawdziłem, jaka prędkość będzie optymalna pod kątem czasu i zużycia paliwa.

Wyjazdy na święta Bożego Narodzenia, na sylwestra czy za jakiś czas na ferie zimowe to dobra okazja do pojeżdżenia na nartach czy deskach. W nieduże samochody trudno się spakować, a hatchbacki czy modne crossovery potrzebują już dodatkowych miejsc do zabrania ze sobą sprzętu i ubrań. Optymalnym i popularnym rozwiązaniem jest box dachowy. Ma tylko dwie wady – generuje hałas i gwarantuje wyższe spalanie.

O ile hałas jest kwestią mocno subiektywną, o tyle zużycie paliwa da się sprawdzić i policzyć. Tak jak prędkość i czas przejechania pewnego odcinka. Test zużycia paliwa z boxem dachowym ma ułatwić znaleźć wam odpowiedź na pytanie: jaka prędkość jest dla mnie optymalna? I kluczowym czynnikiem jest tu zużycie paliwa, a więc pieniądze wydane na samą podróż.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrobaczka Kärcher EDI 4 - test

Jak sprawdzałem zużycie paliwa?

Do testu użyłem Toyoty C-HR 2.0 Hybrid w wersji GR Sport z akcesoryjnym zestawem dachowym, czyli belkami fabrycznymi Toyoty i boxem dachowym marki Thule. Jest to box zajmujący około połowę szerokości dachu, mierzący około 185 cm długości, 62 cm szerokości i 35 cm wysokości.

Jazda odbywała się na autostradzie z mokrą nawierzchnią, w temperaturze 1 st. C. (zdjęcia mają charakter ilustracyjny, zostały wykonane kilka dni wcześniej). Jechałem ze stałą prędkością rzeczywistą ustaloną na tempomacie. Wynik dla danej prędkości był średnią jazdy w obu kierunkach na łącznym dystansie 30 km, by wyeliminować czynnik pochylenia drogi oraz kierunku wiatru. Punktem odniesienia jest prędkość 140 km/h, typowa dla ruchu autostradowego oraz zgodna z przepisami. Wyniki testu są na poniższej grafice.

Spalanie z boxem dachowym zależnie od prędkości
Spalanie z boxem dachowym zależnie od prędkości© Autokult

Wnioski z testu

Jeden nasuwa się sam. Auto z boxem dachowym, nawet jeśli jest w miarę oszczędne, spala bardzo dużo przy wysokiej prędkości. Zużycie na poziomie 10,4 l/100 km to wynik typowy dla dużo większych SUV-ów. Nawet nie pokroju Toyoty RAV-4 (8,0 l/100 km) lecz bliżej Toyoty Highlander (10,3 l/100 km).

Box użyty do testu jest dość wąski, ale odpowiedni do transportu nart
Box użyty do testu jest dość wąski, ale odpowiedni do transportu nart© Autokult | Marcin Łobodziński

Wpływ zwiększonego oporu powietrza na zużycie paliwa jest ogromny. Wystarczy porównać to z jazdą bez boxu i uzyskanym w takich samych warunkach wynikiem 8,7 l/100 km. Zatem sam box generuje o 20 proc. wyższe spalanie przy prędkości 140 km/h. Dla porównania, przy prędkości 90 km/h nie wygląda już tak niekorzystnie. Jazda z boxem pochłania 6 l/100 km, a bez niego 5,5 l/100 km (różnica to 9 proc.).

W mojej opinii, choć sami możecie wyciągnąć własne wnioski na podstawie przewartościowania pewnych danych, optymalną prędkością do jazdy z boxem dachowym jest 120 km/h. Względem prędkości 140 km/h zaoszczędzimy nie tylko sporo paliwa (21 proc.), ale też istotną ilość pieniędzy (14 zł na każde 100 km). Co jednak istotne, stracimy raptem 7 minut na 100 km.

Ponadto tempo 120 km/h jest zbliżone do przeciętnej prędkości na autostradzie, jaką z reguły osiąga się podczas podróży z dopuszczalnymi prędkościami. To także prędkość odpowiednio większa od tempa pojazdów ciężarowych, więc wyprzedzanie ich nie będzie wymagało nadmiernego wysiłku. Dodatkowo wspomnę, że choć świst powietrza wynikający z zamontowania boxu wyraźnie słychać od ok. 110 km/h, to do 120 km/h nie jest jeszcze zbyt uciążliwy, natomiast staje się denerwujący powyżej tej prędkości.

Dobrym rozwiązaniem jest też zejście do 110 km/h, ponieważ oszczędności na paliwie przekraczają już 30 proc., a tempo jazdy wciąż pozostaje na niezłym poziomie. No i na każde 100 km zaoszczędzimy ponad 20 zł, tracąc tylko (lub aż) 12 minut. Kłopot w tym, że wyprzedzanie ciężarówek z taką prędkością (różnica tylko 20 km/h) bywa czasochłonne i dość kłopotliwe dla kierowców jadących z tyłu, więc by zachować w miarę rozsądny poziom kultury jazdy, trzeba częściej zwalniać i przepuszczać pozostałych.

Za niewartą rozważenia uznałem prędkość 100 km/h, ponieważ jest zbyt zbliżona do prędkości ciężarówek, a poziom korzyści zejścia o kolejne 10 km/h jest nieduży. Natomiast jak pokazuje test, prędkość 130 km/h też nie ma istotnych zalet. Korzyści są nieduże, a hałas generowany przez box subiektywnie taki sam jak przy 140 km/h.

Przy niewielkich prędkościach box bez znaczenia

Test z prędkością 90 km/h przeprowadziłem po to, by pokazać, jak niewielki wpływ w takim przypadku ma box dachowy na spalanie. Jadąc z boxem drogami krajowymi czy wojewódzkimi praktycznie nie odczuje się różnicy, ponieważ i tak średnia prędkość przejazdu wyniesie ok. 55-70 km/h. Ponadto, do 90 km/h praktycznie nie słychać i nie czuć obecności boxu na dachu.

Jeżdżąc z niższymi prędkościami po drogach lokalnych i krajowych, nie odczujemy obecności boxu na dachu.
Jeżdżąc z niższymi prędkościami po drogach lokalnych i krajowych, nie odczujemy obecności boxu na dachu. © Autokult | Marcin Łobodziński

Jeszcze jedno spostrzeżenie

Stali czytelnicy być może zauważyli, że auto wykorzystane w tym teście pojawiło się już w tekście, który znajdziecie poniżej. Na co jednak chciałbym zwrócić uwagę, to dużo wyższe spalanie zimą, w warunkach typowych dla naszej szerokości geograficznej.

Otóż latem, na letnich oponach, na suchej nawierzchni i przy wysokiej temperaturze, testowa toyota spaliła 7,4 l/100 km na autostradzie i 5,9 l/100 km na drodze ekspresowej, przy prędkości 120 km/h. Natomiast teraz wyniki to analogicznie: 8,7 l/100 km (+18 proc.) i 7,0 l/100 km (+19 proc.). Oczywiście bez boxu. Z czego to wynika?

Przede wszystkim ze zwiększonych oporów - zimowe ogumienie, często pracujące wycieraczki oraz mokra nawierzchnia. Jednak należy tu dodać czynnik nieznany z aut czysto spalinowych, jakim jest niższa wydajność hybrydy (baterii trakcyjnej) przy niskiej temperaturze. Przez to w mniejszym stopniu napęd korzysta z części elektrycznej.

Podobne obserwacje miałem podczas zimowego testu Toyoty Yaris, która również w ruchu mieszanym, a szczególnie na krótkich dystansach, spalała sporo więcej benzyny niż przy wyższych temperaturach.

Marcin Łobodziński, dziennikarz Autokult.pl

Źródło artykułu:WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (59)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.