Komputer pokazał prawdę. Tyle paliwa oszczędza start-stop

System start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju w korku, od samego początku budził kontrowersje. Pomijając kwestię wpływu na trwałość silnika, oszczędności wynikające z jego zastosowania są jednak widoczne gołym okiem.

Suzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stop
Suzuki Vitara 1,4 l Boosterjet - działanie start/stop
Źródło zdjęć: © WP Autokult

System start-stop na dobre zadomowił się wśród standardowego wyposażenia nowych samochodów. Jego obecność w dzisiejszych czasach wydaje się oczywista - podczas homologacji pomaga obniżyć emisję szkodliwych związków oraz zmniejszyć zużycie paliwa.

Same zalety? Niekoniecznie. System uchodzi za kontrowersyjny, ponieważ z jednej strony obniża spalanie, ale z drugiej wpływa na silnik obniżając jego trwałość. Choć producenci twierdzą, że przygotowują podzespoły na częstsze gaszenie i odpalanie silnika, mechanicy nie są fanami tego rozwiązania.

Pierwotnie system działał na "klasycznym" rozruszniku, natomiast nowoczesne "miękkie" hybrydy są zaprojektowane tak, aby jednostka mogła być ciągle włączana i wyłączana, także podczas pełzania w korku.

Chociaż oszczędności z korzystania z tego systemu mogą wydawać się niewielkie, w niektórych modelach samochodów łatwo można sprawdzić, ile paliwa zaoszczędziliśmy (a tym samym ile pieniędzy zostało w kieszeni). Jednym z takich samochodów jest Suzuki Vitara z silnikiem 1,4 l Boosterjet i układem miękkiej hybrydy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Komputer pokładowy przy każdym wyłączeniu silnika doliczał bowiem kolejne mililitry benzyny, którą zużylibyśmy, gdyby systemu nie było. Jak pokazano na komputerze pokładowym, przez 4,5 godziny stania w korku udało się zaoszczędzić nieco ponad 2 l paliwa. To daje około 0,4 l na godzinę postoju.

Ile kilometrów trzeba przejechać, aby zaoszczędzić 2 l benzyny? Co ciekawe, komputer pokładowy nie był resetowany od momentu wyjazdu auta z salonu. Całkowity przebieg Vitary wynosił 4519 km. Oznacza to, że na każde 1000 km jazdy samochód spędza (średnio) godzinę na postoju, podczas którego system start-stop wyłącza silnik.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (480)