GM było szybsze, czyli historii Forda część 2 [geneza motoryzacji]
26.05.2011 18:00, aktual.: 07.10.2022 17:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czasy II wojny światowej nie były dla Forda wcale tak straszne, jak można by przypuszczać. Po obu stronach barykady właściciel koncernu miał sojuszników.
Jeszcze przed wojną bardzo lubił się z Adolfem Hitlerem, a już czasy wojny ugruntowały jego pozycję kompetentnego przedsiębiorcy, co Amerykanie chcieli wykorzystać dla swoich celów. Zlecili więc budowę samochodu dla armii. Nazywał się GPW.
Jednocześnie w USA w latach 1941-1942 produkowano także samochód osobowy - V8 Business Coupe. Auto było ośmiocylindrowe, miało silnik o pojemności 4,0 litra i mocy 100 KM. Był to samochód ciekawie zbudowany. Ze względu na kosmiczne ceny surowców tradycyjnych Ford szukał alternatywy. Jako pierwszy zaczął wytwarzać niektóre części z tworzywa sztucznego. Takie części, jak wałki czy zębatki, wytwarzano ze stopu stali i molibdenu.
Do produkcji cywilnych samochodów powrócono w 1947 roku, w tym też roku zmarł Hernry Ford. Do początku lat 50. budowano zmodyfikowane wersje aut przedwojennych, a całkowicie nowy model, Ford Custom, trafił na rynek w 1950 roku. Auto produkowano w różnych wersjach przez 22 lata, a na początku było samochodem bardzo popularnym samochodem korpusów dyplomatycznych.
Jednak na nowo legenda Forda narodziła się w 1955 roku. Już na początku lat pięćdziesiątych współpracownicy Forda, William Burnett i David Ash, zastanawiali się nad tym, jak powinien wyglądać dwumiejscowy, sportowy Ford. Projekt powstał, trafił jednak na półki, co było błędem z wielkimi konsekwencjami. A to dlatego, że bardzo podobne auto, o zbliżonej do fordowskiej specyfikacji i charakterze na rynek wypuścił GM. Był nim Chevrolet Corvette.
Popularność Corvette zmusiła Forda do natychmiastowego sięgnięcia do swoich archiwów i wypuszczenia na rynek Thunderbirda. Ten przepiękny samochód dostępny był jako dwudrzwiowe coupe lub dwudrzwiowy kabriolet. Do napędu używano silników V6 i V8. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Auto miało aż 228 KM mocy przy 4800 obrotów/minutę, a do 100 km/h przyspieszało w 7,5 sekundy. Kolejna jednostka, z 1968 roku, miała już 365 KM, ale jej pojemność wynosiła aż 7,0 litra.
Samochód produkowano bez przerwy w kolejnych odsłonach od 1955 do 1997 roku, a w 2002 roku Ford w Stanach Zjednoczonych wrócił do tej nazwy i przez trzy lata produkował ostatnią generację Thunderbirda. Łącznie na rynek trafiło 4,4 miliona tych samochodów.