Nowe paliwo E85 niedługo na stacjach. Wiemy, kto może je tankować

Nowe paliwo E85 niedługo na stacjach. Wiemy, kto może je tankować

Paliwo E85 – etanol
Paliwo E85 – etanol
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford
Błażej Buliński
30.01.2024 09:52, aktualizacja: 30.01.2024 11:57

Rząd chce żebyśmy jeździli na bioetanolu E85 – i to już niedługo. "Pod względem produkcji paliw do silników spalinowych możemy być Brazylią w Europie" – powiedział Bogusław Wijatyk, dyrektor generalny w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Takie paliwo mogłoby być tańsze i bardziej ekologiczne. Problem w tym, że samochodów fabrycznie przystosowanych do spalania E85 na naszym rynku właściwie nie ma.

Rząd ma nowy pomysł na poprawę bilansu emisyjnego parku samochodowego w Polsce i jednocześnie sposób na pomoc rolnikom. Jak informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w resorcie trwają prace nad planami uruchomienia produkcji paliwa E85 w Polsce. W tym celu Minister Czesław Siekierski oraz dyrektor generalny Bogusław Wijatyk spotkali się z naukowcami z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej oraz z Wojskowej Akademii Technicznej.

Spotkanie w Ministerstwie Rozwoju Rolnictwa i Wsi – Minister Czesław Siekierski, Dyrektor Generalny Bogusław Wijatyk i naukowcy z PW i WAT
Spotkanie w Ministerstwie Rozwoju Rolnictwa i Wsi – Minister Czesław Siekierski, Dyrektor Generalny Bogusław Wijatyk i naukowcy z PW i WAT © Materiały prasowe | MRiRW

Nowe paliwo ma składać się w 85 proc. z etanolu, w 15 proc. ze zwykłej benzyny i zawierać dodatki smarujące. Surowce do produkcji etanolu miałyby pochodzić od polskich rolników – etanol można wytwarzać z m.in. z kukurydzy, zbóż, ziemniaków, buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Dzięki temu, że te rośliny wchłaniają dwutlenek węgla, który powstaje w wyniku spalania paliwa w silniku, E85 ma korzystny bilans emisyjny. Eksperci z PW i WAT-u twierdzą nawet, że samochody wykorzystujące takie paliwo są bardziej przyjazne dla środowiska, niż pojazdy elektryczne czy napędzane paliwem wodorowym.

Ford Puma flexifuel – tankowanie E85
Ford Puma flexifuel – tankowanie E85© Materiały prasowe | Ford

E85 nie jest nowym wynalazkiem: największą popularność paliwo zdobyło w Brazylii, jest też rozpowszechnione m.in. w USA, Szwecji, Czechach i we Francji. Szczególnie w tym ostatnim kraju E85 popyt rośnie z uwagi na niską cenę – etanol podlega niższemu opodatkowaniu. Do 2016 roku E85 można było też tankować w Niemczech, jednak nasi zachodni sąsiedzi wycofali się z dystrybucji tego paliwa – nie cieszyło się wystarczająco dużą popularnością i przestało też być cenowo atrakcyjne, gdy fiskus objął E85 takimi samymi podatkami, jak np. benzynę bezołowiową.

Ford E-450 Flex Fuel
Ford E-450 Flex Fuel© Materiały prasowe | Ford

Specjaliści z PW i WAT-u podkreślali na spotkaniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, że E85 jest paliwem bezpiecznym dla silników spalinowych. Kłopot polega jednak na tym, że bardzo niewielka liczba aut sprzedawanych w Europie jest (a raczej – była) fabrycznie dostosowana do spalania E85 – to tzw. Flexible Fuel Vehicles. Dziś można je spotkać raczej na rynku aut używanych i rozpoznać po następujących oznaczeniach: BioPower (Saab), Flexifuel (Ford, Volvo), E85 (Renault), flex fuel (Volkswagen), BioFuel (Peugeot), Bio-Etanol (Opel).

  • Renault Megane E85
  • Saab 9-5 Biopower
  • Ford Galaxy FlexiFuel jeździ bez problemu na paliwie E85
  • Saab 9-3 BioPower na paliwo E85
[1/4] Renault Megane E85Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Renault

Nawet niszowa, szwedzka marka Koenigsegg wypuściła w 2013 roku model Agera, który był fabrycznie dostosowany do spalania etanolu. Można było go tankować E85, jednak maksymalną moc 1140 KM osiągał dopiero na czystym etanolu E100. Podobne paliwa są też wykorzystywane w motosporcie. Etanol charakteryzuje się wyższą liczbą oktanową (nawet 107), ale też niższą wartością kaloryczną w porównaniu z benzyną. Silniki zasilane E85 zużywają go o ok. 30-40 proc. więcej niż benzyny.

Silnik spalinowy da się dostosować do pracy na etanolu, pod warunkiem że istniejące elementy układu paliwowego (pompa paliwa, przewody paliwowe, zbiornik paliwa, układ wtryskowy) zostały przez producenta dopuszczone do pracy z E85. Szczególnie elementy gumowe i z tworzyw sztucznych mogą być wrażliwe na kontakt z etanolem. Ponadto jednak konieczna jest modyfikacja zapłonu, wtrysku i sterownika silnika. Tankowanie E85 do auta z silnikiem, który nie został do tego fabrycznie przystosowany, lub profesjonalnie przebudowany, może się wiązać z poważnymi uszkodzeniami.

Choć wygląda na to, że projekt E85 w MRiRW jest dopiero w fazie przygotowań, resort twierdzi, że paliwo z produktów rolnych może znaleźć się na stacjach w Polsce nawet w ciągu kilkunastu miesięcy.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (79)