Drożeją nie tylko miejskie auta. Za kompakt płacimy ok. 10‑20 tys. zł więcej niż 4‑5 lat temu
Jeszcze kilka lat temu za 60 tys. zł można było kupić auto kompaktowe. Dziś to z reguły około 80 tys. zł, choć zdarzają się tańsze propozycje. O dziwo, obecnie do najtańszych modeli należą m.in. nowy Volkswagen Golf i Honda Civic, a do najdroższych… Škoda Octavia. Dlaczego tak jest?
Podczas premiery obecnej generacji Renault Megane w 2016 r. podkreślano, że cena poniżej 60 tys. zł jest koniecznością, ponieważ ta kwota wyznacza pewną barierę psychologiczną. Natomiast to, czym klient wyjedzie z salonu, to już inna kwestia. Dziś prawie nie ma mowy o aucie kompaktowym, kosztującym mniej, choć rodzynkiem jest Fiat Tipo.
Mniej więcej w tym samym czasie rozmawiałem z przedstawicielem Škody o cenach poprzedniej Octavii. Poinformował mnie wówczas, że importer czeskich aut zaczyna wycofywać się z walki o cenę bazową, która wygląda dobrze jedynie w cenniku, a mało kto takie auta kupuje. Średnia cena Octavii wyjeżdżającej z salonu wynosiła wtedy 80 tys. zł.
Nic więc dziwnego, że właśnie z takiego poziomu startuje obecnie nowa Octavia, która już w wersji podstawowej ma niezłe wyposażenie. Dlatego też cena minimalna, jak i cena wersji średniej jest nieco zawyżona właśnie ze względu na wyposażenie. Według mnie - w ofercie Škody brakuje też silnika pośredniego o mocy 130 KM, który stanowiłby jakiś kompromis.
Podobnie jest w Toyocie, gdzie wersja bazowa mieści się w średniej klasowej, ale jeśli chcecie kupić auto z minimum 120-konnym silnikiem, to pozostaje tylko hybryda. Tym samym samochód jest wyraźnie droższy, za to już w standardzie z automatyczną skrzynią biegów.
Ogólnie auta kompaktowe to dziś wydatek minimum 70 tys. zł, a rozsądnie wyposażony wariant kosztuje pomiędzy 80 a 90 tys. zł. Kilka lat temu taki można było kupić za ok. 70 tys. zł.
Ile kosztują auta segmentu C?
Przygotowałem zestawienie bazowych cen aut kompaktowych z nadwoziem hatchback. Przy każdym jest informacja o wersji silnikowej oraz - dla porównania - wersji, według mnie, wyposażonych dobrze na miarę segmentu C. Wybrane modele mają silniki o mocy 120-150 KM. Z zestawienia wyłączyłem marki premium.
Wersja bazowa Silnik podstawowy | cena | Wersja dobrze wyposażona Silnik o wyższej mocy | cena | |
---|---|---|---|---|
Fiat Tipo htb 1.4 (95 KM) | 58 700 zł | Kia Ceed 1.0 M (120 KM) | 75 490 zł | |
Kia Ceed 1.0 (100 KM) | 65 990 zł | Fiat Tipo 1.4 Lounge (120 KM) | 76 200 zł | |
Hyundai i30 1.5 (110 KM) | 69 400 zł | Hyundai i30 1.0 Comfort (120 KM) | 80 900 zł | |
VW Golf 1.0 (90 KM) | 69 490 zł | Seat Leon 1.5 Style (130 KM) | 81 300 zł | |
Seat Leon 1.0 (90 KM) | 69 700 zł | Renault Megane 1.3 Limited (140 KM) | 81 900 zł | |
Renault Megane 1.3 (115 KM) | 70 900 zł | Opel Astra 1.2 GS-Line (130 KM) | 82 200 zł | |
Honda Civic 1.0 (126 KM) | 73 200 zł | Peugeot 308 1.2 Active Pack (130 KM) | 84 200 zł | |
Citroën C4 1.2 (100 KM) | 73 300 zł | Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sprint (120 KM) | 85 600 zł | |
Opel Astra 1.2 (110 KM) | 75 400 zł | Citroën C4 1.2 Feel (130 KM) | 85 600 zł | |
Alfa Romeo Giulietta 1.4 (120 KM) | 76 300 zł | VW Golf 1.5 Life (130 KM) | 85 990 zł | |
Toyota Corolla 1.2 (116 KM) | 77 900 zł | Honda Civic 1.0 Comfort SL (126 KM) | 87 200 zł | |
Ford Focus 1.0 (100 KM) | 78 900 zł | Ford Focus 1.0 Titanium (125 KM) | 89 700 zł | |
Peugeot 308 1.2 (110 KM) | 79 100 zł | Škoda Octavia 1.5 Ambition (130 KM) | 94 750 zł | |
Škoda Octavia 1.0 (110 KM) | 82 200 zł | Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort (122 KM) | 97 900 zł | |
Mazda 3 2.0 (150 KM) | 99 900 zł | Mazda 3 2.0 Kai (150 KM) | 99 900 zł | |
Ceny podstawowe prezentowanych modeli są obiektywne, z cenników na rok 2020.
Ceny wersji dobrze wyposażonych są wybrane subiektywnie, wg opinii autora. Mogą więc występować różnice, jeśli sami wybierzecie inny wariant wyposażenia.
Zestawienie ma za zadanie pokazać ile kosztuje nieźle wyposażony kompakt, a nie porównać ceny modeli wyposażonych tak samo. |
Co się zmieniło?
Poza ceną samochodów zmienił się standard wyposażenia minimalnego, zgodnie z trendami i wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa. Lepsze wyposażenie to gwarancja, że auto - po zbadaniu przez Euro NCAP - dostanie lepszą notę. O ile jednak producenci, którzy nie zmieniają generacji modelu, nie mają się czym martwić, o tyle - w przypadku nowych modeli - może być problem.
Sprawdziłem dwa wspomniane samochody – Renault Megane i Skodę Octavię – które wyraźnie podrożały na przestrzeni lat. Porównałem kosztujące ok. 70 tys. zł Megane z 2016 r. i 2020 r., które w tym okresie przeszło jedynie lifting. W przypadku Octavii zestawiłem wyposażenie wersji za ok. 80 tys. zł z 2018 r. i 2020 r., ale tu już mówmy o dwóch różnych generacjach. Zobaczcie, jakie są różnice.
| Renault Megane 2016 | Renault Megane 2020 | |
---|---|---|---|
Cena | 70 600 zł | 70 900 zł | |
Wersja wyposażenia (która w kolejności) | Intens (3) | Life (1) | |
Silnik | 1.2 (100 KM) | 1.3 (115 KM) | |
Klimatyzacja | autom. dwustrefowa | manualna | |
El. szyby przód / tył | tak / tak | tak / tak | |
El. lusterka / składanie | tak / tak | tak / nie | |
Dostęp bezkluczykowy | tak | nie | |
Regulacja lędźwiowa fotela kierowcy | tak | nie | |
Tempomat | tak | tak | |
System multimedialny (ekran) | 7-calowy | nie | |
Nawigacja | tak | nie | |
Bluetooth | tak | tak | |
Czujniki parkowania | tylne | nie | |
Aluminiowe felgi (średnica) | 16 cali | nie |
| Skoda Octavia 2018 | Skoda Octavia 2020 | |
---|---|---|---|
Cena | 81 650 zł | 82 200 zł | |
Wersja wyposażenia (która w kolejności) | Ambition (2) | Active (1) | |
Silnik | 1.0 TSI (115 KM) | 1.0 TSI (110 KM) | |
Klimatyzacja | manualna | manualna | |
El. szyby przód / tył | tak / tak | tak / tak | |
El. lusterka / składanie | tak / nie | tak / nie | |
Dostęp bezkluczykowy | nie | nie | |
Regulacja lędźwiowa fotela kierowcy | tak | nie | |
Tempomat | nie | tak | |
System multimedialny (ekran) | 6,5-calowy | 8,5-calowy | |
Nawigacja | nie | nie | |
Bluetooth | tak | tak | |
Asystent martwego pola | nie | nie | |
System przeciwkolizyjny | nie | tak | |
Asystent pasa ruchu | nie | tak | |
Reflektory | halogenowe | diodowe | |
Czujniki parkowania | tylne | nie | |
Aluminiowe felgi (średnica) | 16 cali | 16 cali |
Przykład Renault Megane dobitnie pokazuje, że auta faktycznie podrożały o minimum 10 tys. zł, bo za podobne pieniądze dostajemy po prostu mniej (dwa standardy niżej), ale nie musi to być regułą. Dodam też, że w przypadku jeszcze tańszego Fiata Tipo różnica ceny pomiędzy modelem z 2017 a tym z 2020 r. to 4700 zł w odmianie bazowej Pop, przy czym w nowym otrzymujemy lepsze nagłośnienie, ale niczego nie tracimy.
W przypadku Škody Octavii nie jest to już tak jednoznaczne. Nowy model w wersji podstawowej ma lepsze wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa i różni się od drugiej specyfikacji poprzednika tylko detalami, jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu komfortu. Ponadto ma większy ekran multimediów i reflektory diodowe. Porównanie cennika nowej Octavii ze starą pokazuje, że auto wcale tak wyraźnie nie podrożało, tylko Škoda po prostu nie oferuje już tańszych wersji.