Dolewka oleju na trasie. Jak to zrobić, by nie uszkodzić silnika?

Podczas podróży samochodem, zwłaszcza na długich trasach, może zdarzyć się sytuacja, w której konieczne będzie dolewanie oleju silnikowego. Jak się do tego zabrać?

SilnikSilnik
Źródło zdjęć: © Autokult

Niektóre silniki mają tendencję do szybkiego zużywania oleju, zwłaszcza podczas jazdy po autostradzie i przy dynamicznym stylu jazdy. W takim przypadku zawsze warto sprawdzić poziom oleju przed wyjazdem oraz w trakcie podróży, zwłaszcza jeśli planujesz długą trasę. Przydatne może okazać się również posiadanie przy sobie litrowego opakowania oleju na ewentualne dolewki. Ale co zrobić, gdy olej się skończy, a na najbliższej stacji paliw lub w sklepie nie ma takiego, jakiego zwykle używasz?

Jaki olej dolać?

Najlepszym rozwiązaniem jest użycie tego samego oleju, który jest już w silniku, pod warunkiem że jest on odpowiedni dla twojego pojazdu. Jeśli nie masz przy sobie opakowania z olejem lub nie ma informacji o typie oleju pod maską, nie musisz się martwić. Większość producentów olejów oferuje narzędzia do wyszukiwania odpowiedniego oleju na swoich stronach internetowych. Wystarczy wprowadzić markę, model, typ silnika i rok produkcji samochodu, a wyszukiwarka podpowie, jakie oleje danego producenta będą odpowiednie.

Jeśli nie posiadasz dużej wiedzy na temat olejów, możesz podejść do półki w sklepie, gdzie planujesz kupić olej i zobaczyć, które marki są najbardziej popularne. Następnie, na stronie internetowej wybranej marki, skorzystaj z wyszukiwarki olejów. Jeśli dany producent nie oferuje takiego narzędzia, wybierz olej innej marki.

Po znalezieniu odpowiedniego oleju w internecie dokładnie sprawdź opakowanie, aby upewnić się, że jest to ten sam produkt. Zwróć uwagę na klasę jakości i dodatkowe zalecenia. Lepkość oleju, oznaczana symbolami takimi jak 0W-30 czy 5W-40, jest drugorzędna, ale to właśnie ona pomoże ci odnaleźć poszukiwany olej na półce sklepowej. Bardzo ważne jest, aby do silnika dolać olej typu Low SAPS, jeśli taki jest zalecany przez producenta samochodu.

Czy każdy olej będzie dobry? Prawie

W sytuacji awaryjnej lepiej dolać do silnika jakikolwiek olej silnikowy niż żaden. Jednak trzeba zachować ostrożność przed dolaniem oleju Full SAPS do nowoczesnego silnika, który wymaga oleju Low SAPS. Choć nic złego nie stanie się od razu, większa dolewka, np. litr, może przyspieszyć zapychanie się filtra cząstek stałych. Dlatego, jeśli twoje auto wymaga oleju Low SAPS, dolej jakikolwiek olej, pod warunkiem że spełnia to jedno wymaganie.

Oleje można mieszać w niemal dowolny sposób, szczególnie kiedy dolewamy "lepszy" olej do "gorszego". Pod tymi pojęciami kryją się klasy jakości i lepkości oleju, które są opisane na opakowaniu przy skrótach API lub ACEA. W przypadku oleju Low SAPS, przy skrócie ACEA znajduje się litera C i cyfra.

Ile oleju dolać?

Miarka oleju, jeśli jest dostępna pod maską, pokazuje zakres od minimum do maksimum, co zazwyczaj odpowiada jednemu litrowi. Jeśli poziom oleju na miarce jest poniżej minimum, można bez obaw dolać od razu pół litra. Jeśli poziom jest bliski minimum, najlepiej dolać ¼ litra, sprawdzić poziom i ewentualnie dolać więcej. Ważne jest również, aby nie dolewać zimnego oleju do bardzo rozgrzanego silnika. Lepiej odczekać kilkanaście minut z podniesioną maską, aby silnik trochę ostygł.

Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić poziom oleju, możesz poprosić o pomoc pracownika stacji paliw lub warsztatu. Osoby tam pracujące zazwyczaj potrafią to zrobić. Gorzej może być z doborem oleju, ale nawet duża pomyłka przy koniecznej dolewce nie powinna zaszkodzić silnikowi.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇