Dni SUV-ów są policzone. Tak twierdzi szef Citroëna i wyjaśnia dlaczego

Nie ulega wątpliwości, że SUV-y opanowały współczesny rynek motoryzacyjny, wypierając z niego wiele klasycznych segmentów. Rynkowe trendy wskazują na dalsze wzrosty populacji SUV-ów, ale niektórzy twierdzą inaczej. Powodem ma być elektromobilność.

Hummer EV to SUV i elektryk w jednym. Czy ma sens?Hummer EV to SUV i elektryk w jednym. Czy ma sens?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GM
Aleksander Ruciński

W wywiadzie udzielonym magazynowi "Autocar" swoje zdanie na temat przyszłości SUV-ów wyraził niedawno Vincent Cobee, szef Citroëna. "Świat SUV-ów jest skończony" - stwierdził bez ogródek.

Trzeba przyznać, że to dość radykalne zdanie, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę obecną sytuację na rynku. Trudno dziś wskazać producenta, który nie miałby w ofercie SUV-a. Także gdy mówimy o markach stricte luksusowych czy sportowych. Nawet Cobee jest tego świadom: "(...) liczby nie mówią, że mam rację" - stwierdza, mimo to wieszcząc koniec segmentu.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - to elektromobilność i aerodynamika. Cobee słusznie zauważa, że SUV-y charakteryzują się znacznie większymi oporami powietrza niż klasyczne nadwozia, co drastycznie obniża zasięg napędu elektrycznego.

"Pomiędzy dobrą a złą aerodynamiką może być nawet 50 km różnicy, między SUV-em a sedanem łatwo stracisz nawet 60/70/80 kilometrów" - wyjaśnia szef Citroëna i wspomina również o innym aspekcie niekorzystnym dla SUV-ów, jakim jest masa.

Większość przedstawicieli tego gatunku jest zauważalnie cięższa od swoich klasycznych odpowiedników. Wyższa masa to kolejny powód spadku zasięgu, ale i konieczność zaangażowania większych zasobów podczas produkcji, które w przyszłości mogą być limitowane.

"Ludzie zaczną ograniczać wagę i rozmiary akumulatorów na wiele sposobów - poprzez podatki, regulacje, zachęty lub krytykę" - mówi Cobee. Czy ma rację? Czas pokaże. Choć pewnie nie brakuje osób, które ucieszyłyby się na wieść o ograniczeniu podaży SUV-ów.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu