Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?
Fabryczna instalacja LPG wbrew trendom unowocześniania silników jest coraz częściej oferowana w nowych autach. Zakup takiego samochodu ma ogromną zaletę – za problemy związane z instalacją odpowiada importer, a nie warsztat, który może zwinąć interes. Dziś przyglądamy się ofercie Dacii.
18.07.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:17
Dwa rodzaje silników – jedna instalacja
Oferta modeli Dacii z fabryczną instalacją gazową jest obszerna. Każdy model może być wyposażony w taki rodzaj zasilania, a w praktyce mamy do czynienia z dwoma rodzajami silników oraz instalacjami tego samego typu Landi Renzo Omegas. System jest montowany na linii montażowej w Rumunii, więc jest w pełnym rozumieniu fabryczny.
Większe modele jak Dokker, Duster i Lodgy mają zasilanie gazowe z silnikiem wolnossącym 1.6 SCe o mocy odpowiednio 100, 115 i 100 KM. Cena instalacji Dokkera i Dustera to 3.5 tys. zł, więc idealnie odpowiada rynkowej.
Do Logdy jest jeszcze tańsza, bo kosztuje 3 tys. zł. Warto zaznaczyć, że zasilanie gazowe nie łączy się ze wszystkimi wersjami wyposażenia, które można połączyć z silnikiem bez instalacji.
W Lodgy LPG można dokupić tylko do bogatej specyfikacji Laureate i być może stąd wynika jej nieco niższa cena. W Dokkerze i Dusterze nie występuje w bazowej odmianie Access.
Dodatkowo w Dokkerze nie można jej zamówić do specyfikacji Outdoor, a w Dusterze do wersji limitowanych Black Shadow i Outdoor. Ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, chcąc jeździć na gaz terenowym Dusterem, trzeba zrezygnować z napędu na cztery koła.
Drugi silnik Dacii z zasilaniem LPG to turbodoładowana jednostka 0.9 TCe, montowana w Sandero i Loganie. Jako, że są to bliźniacze modele, wszystkie parametry są dokładnie takie same, z ceną włącznie. 90-konny motor na gaz kosztuje 2,5 tys. zł więcej niż wyłącznie z zasilaniem benzynowym.
Ciekawostką jest fakt, że te modele można na gaz kupić już od specyfikacji Open, natomiast wyłącznie na benzynę od wyższej Laureate. To tworzy sytuację, że jeżeli chcemy kupić Logana lub Sandero możliwie najtaniej z instalacją, to płacimy za niego dokładnie tyle samo co za wersję bez niej, pod warunkiem, że nie zwracamy uwagi na wyposażenie.
Model | wersja silnikowa | Cena instalacji fabrycznej | |
---|---|---|---|
Logan/Sandero | 0.9 TCe (90 KM) | 2500 zł | |
Dokker | 1.6 SCe (100 KM) | 3500 zł | |
Duster | 1.6 SCe (115 KM) | 3500 zł | |
Lodgy | 1.6 SCe (100 KM) | 3000 zł |
Czy opłaca się kupić Dacię z fabryczną instalacją gazową?
W przypadku Dacii nie będziemy porównywać oferty producenta z indywidualnym montażem LPG we własnym zakresie, ponieważ ceny fabrycznych instalacji odpowiadają rynkowym. Przyjrzyjmy się więc po jakim czasie i przebiegu zwróci się instalacja w samochodach rumuńskiego producenta.
Model | Przyjęte spalanie Pb/LPG [l/100 km] | 500 km/mies. (6 tys. km/rok) [min. okres eksploatacji dla zysku*] | 1000 km/mies. (12 000 km/rok) [min. okres eksploatacji dla zysku*] | 2000 km/mies. (24 tys. km/rok) [min. okres eksploatacji dla zysku*] | Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja |
---|---|---|---|---|---|
Logan/Sandero | 6,0/7,0 | 38 mies. [brak] | 19 mies. [30 mies.] | 9 mies. [18 mies.] | 19 000 km |
Duster 1.6 SCe | 7,5/9,0 | 43 mies. [brak] | 22 mies. [36 mies.] | 11 mies. [18 mies.] | 22 000 km |
Dokker 1.6 SCe | 7,0/9,0 | 50 mies. [brak] | 25 mies. [42 mies.] | 12 mies. [18 mies.] | 25 000 km |
Lodgy 1.6 SCe | 7,0/8,0 | 38 mies [72 mies.] | 19 mies. [30 mies.] | 9 mies. [12 mies.] | 19 000 km |
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu. |
Pytanie o opłacalność zakupu Dacii na gaz pozostaje czysto retoryczne. W przypadku Logana i Sandero nie opłaca się nie kupić, chyba że jeździcie naprawdę bardzo mało - nie więcej niż 500 km miesięcznie. Jedynie LPG w Dokkerze zacznie "zarabiać" później niż po trzech latach przy przebiegach rzędu 1 tys. km miesięcznie.
Natomiast w Lodgy, za sprawą atrakcyjnej ceny instalacja zwróci się i zacznie pracować na waszą korzyść już po roku, dzięki czemu nawet przy wyjątkowo niskich przebiegach, warto ją dokupić.
Argumentem przemawiającym za instalacją fabryczną jest 3-letnia gwarancja. W przypadku samodzielnego montażu systemu Landi Renzo, gwarancja jest na 2 lata. Jedyne co może przekonać do montażu instalacji niefabrycznej, to zakup tańszej wersji wyposażenia konkretnych modeli.