Citroën C5 Aircross – niezrównany komfort i nawet 55 km „na prądzie”
Najnowszy Citroën C5 Aircross jest SUV-em często pomijanym w narracji głównego nurtu, a niesłusznie. Według mnie to jedna z ciekawszych propozycji na rynku. Miałem to szczęście, że spędziłem z nim dużo czasu, stawiając go przed najróżniejszym wyzwaniami. Dlatego jestem pewien, że nowoczesny, przestronny i co najważniejsze komfortowy SUV od francuskiego producenta to jedna z ciekawszych propozycji w swojej klasie.
19.09.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:41
Największy SUV marki Citroën został w standardzie wyposażony w zawieszenie Advanced Comfort, wykorzystujące progresywne ograniczniki hydrauliczne w celu zapewnienia możliwie najbardziej komfortowej jazdy. Producent mówi nawet o efekcie „latającego dywanu”, gdy opisuje wrażenia z jazdy nowym C5 Aircross. W praktyce oznacza to, że musicie się bardzo postarać, i to na największych nierównościach, żeby w tym modelu poczuć trudy nawierzchni.
Luksus w klasie komfort
Nieczęsto poruszam temat foteli, dlatego, że zwykle jednak wszyscy producenci dbają o to, żeby w ich autach było wygodnie. Poprawna pozycja za kierownicą jest szalenie istotna dla bezpieczeństwa i własnego zdrowia. Jednak w modelu C5 Aircross Citroën poszedł o krok dalej. Bezpieczna pozycja za kierownicą jest łatwa do przyjęcia, a same siedzenia Advanced Comfort oferują wygodę na poziomie waszej ulubionej kanapy. Dodatkowo w opcjonalnym wyposażeniu znajdziecie funkcję masażu, która zadba o wasz kręgosłup, odstresuje po ciężkim dniu w pracy, ale i przyjemnie pobudzi w czasie podróży lub przed dniem pełnym wyzwań.
W nowym Citroënie C5 Aircross pasażerowie z tyłu mają możliwość niezależnego regulowania każdego z trzech foteli. Możecie pochylić oparcia, przesunąć siedziska do tyłu w celu uzyskania jeszcze większej ilości miejsca na nogi, lub złożyć fotele i znacząco powiększyć przestrzeń bagażową. Z kolei kierowca, jak i pasażer z przodu z łatwości znajdą wiele schowków, miejsc na napoje, jak i będą mieli przyjemność obcować z nowoczesnym systemem multimedialnym wyświetlanym na 10-calowym, nowym pojemnościowym ekranie o rozdzielczości HD. Wspomniany system multimedialny został również wyposażony w nowoczesne i intuicyjne w obsłudze oprogramowanie, które daje m.in. wsparcie łączności Apple CarPlay i Android Auto.
Trzy warianty do wyboru
Gamę jednostek napędowych otwiera silnik benzynowy 1,2-litra o mocy 130 KM. Następnie znajdziecie wysokoprężny silnik o pojemności 1,5-litra, również generujący 130 KM. Jednak najwyższym stadium nowego C5 Aircross jest 225-konna wersja z hybrydowym napędem plug-in, która oprócz rewelacyjnych osiągów (od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,7 s) pozwala także na pokonanie do 55 km (wg WLTP) bez udziału konwencjonalnego silnika spalinowego, w trybie bezemisyjnym.
Citroën C5 Aircross w wersji hybrydowej plug-in jest dynamiczny – osiąga aż 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Do tego staje się jeszcze bardziej uniwersalny niż warianty spalinowe – ma możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami jazdy: Elektrycznym, Hybrydowym i Sportowym. Przede wszystkim jednak jest niezwykle oszczędny i może pochwalić się spalaniem na poziomie 1,4 litra na 100 km.
Warto także wspomnieć o ponad 20 działających na pokładzie technologiach asystujących kierowcy w trakcie jazdy i o 6 rozwiązaniach z zakresu łączności. Wśród nich m.in. asystent jazdy po autostradzie i adaptacyjny regulator prędkości z funkcją Stop & Go. Wspomniane systemy, działając wspólnie, pomagają utrzymać samochód w granicach pasa ruchu i samodzielnie przyśpieszają lub zmniejszają prędkość w zależności od zachowania poprzedzającego nas samochodu.
Podsumowując…
Nowy Citroën C5 Aircross jest komfortowym, podwyższonym samochodem z bagażnikiem o pojemności nawet ponad 700 litrów (po złożeniu tylnych foteli wzrasta do 1630 l), dostępnym m.in. z oszczędnym i dynamicznym napędem hybrydowym plug-in, z dużą ilością miejsca dla pasażerów, wygodnymi fotelami i najnowocześniejszymi systemami dbającymi o bezpieczeństwo podróżujących.
Moim zdaniem trudno obecnie na rynku o SUV-a, który byłby porównywalnie atrakcyjny. Mam tylko jedną sugestię. Po jeździe próbnej u swojego najbliższego dealera, wyborze opcji silnikowej i wyposażenia, które odpowiada Waszym wymaganiom, zaznaczcie w konfiguratorze opcję panoramicznego dachu. Nie jest to znaczący wydatek, a dodatkowe okno dachowe zawsze poprawia samopoczucie.