Brabus E 63 S AMG 4Matic B63‑650 (2013)
Niemiecki tuner nie ustaje w modyfikowaniu i uzupełnianiu swojej oferty dotyczącej Mercedesa. Kilka dni temu ujawniono zestaw B63-650, który jest przeznaczony dla modelu E 63 S AMG 4Matic.
Wkrótce po odświeżeniu klasy E przez Mercedesa Brabus przedstawił poprawiony pakiet B64-620, a także dorzucił zestaw B63-730. Podczas frankfurckich targów samochodowych firma z Bottrop chwaliła się najmocniejszymi wersjami modeli E, CLS i S, czyli 850-konnymi odmianami z 6-litrowymi silnikami.
Najmocniejszą dostępną w fabrycznych salonach wersją Mercedesa E jest E 63 S AMG 4Matic. Dopisek 4Matic oznacza, że ten luksusowy sedan ma napęd na wszystkie koła. Dla modeli E 63 AMG i E 63 S AMG 4Matic wspólne są silniki i skrzynie biegów. Automatyczne przekładnie z suchymi wielopłytkowymi sprzęgłami mają po siedem przełożeń.
Jednostki napędowe to 8-cylindrowce o objętości skokowej 5,5 l. Oznaczane są kodem wewnętrznym M 157. Jeden i drugi motor mają po dwie turbosprężarki, bezpośredni wtrysk paliwa i tzw. zmienne fazy rozrządu. Różnią się jednak oprogramowaniem ECU, dzięki czemu silnik montowany w E 63 S jest nieco mocniejszy.
V-ósemka ma 585 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 800 Nm momentu obrotowego przy 1750-5000 obr./min. Technicy Brabusa przeprogramowali centralną jednostkę sterującą motorem, co poskutkowało wzrostem mocy do 650 KM, a momentu do 920 Nm. Obroty mocy i momentu są bez zmian. Głównym parametrem, który zmieniono w oprogramowaniu, jest ciśnienie doładowania turbosprężarek.
Czarny Mercedes ma pozostawione seryjne zawieszenie Airmatic. Jest natomiast w opcji możliwość wpięcia nowego modułu odpowiadającego za pracę podwozia. Co prawda nawet do modeli z układem Airmatic Brabus proponuje montaż sportowego zawieszenia, ale ze względu na napęd na wszystkie koła w tym sedanie jest to niemożliwe.
Auto porusza się na 20-calowych felgach Monoblock R z oponami 245/30 R 20 z przodu oraz 285/25 R 20 na kołach tylnych. Do wyboru są także inne wzory kół i inne, mniejsze i większe rozmiary. Głębiej, za kołami, mieszczą się zupełnie seryjne hamulce.
Z przodu samochodu Brabus zainstalował niewielki splitter i wymienił osłonę chłodnicy. Z tyłu dokleił listwę na klapie bagażnika i wymienił fartuch pod zderzakiem.
Nie wiadomo, czy czarne wnętrze E 63 S AMG zostało stuningowane. Pewne jest, że jeśli właściciel pojazdu ma wystarczająco gruby portfel, pracownicy Brabusa mogą zrobić niemal wszystko, czego dusza zapragnie. Dla niezdecydowanych firma przygotowała katalog różnych dodatków i zmian, wśród których najważniejsze to skórzana tapicerka i kompozytowe detale na desce rozdzielczej, drzwiach i tunelu środkowym.
Ważący niespełna dwie tony, uzbrojony w napęd na obie osie seryjny Mercedes E 63 S AMG 4Matic od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,60 s. Brabus potrzebuje na to samo o 0,20 s mniej. Prędkości maksymalne fabrycznego i podkręconego wozu są identyczne. I producent, i tuner ograniczają prędkość do równych 300 km/h, a szkoda…
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: V8, 90o, M 157
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 5461 cm3
• Doładowanie: 2 turbosprężarki
• Moc maksymalna: 650 KM przy 5500 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 119,03 KM/l (seryjny – 107,12 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm przy 1750-500 obr./min
• Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift 7G-Tronic MCT
• Typ napędu: na wszystkie koła 4Matic
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
• Koła przednie: 8,5 x 20” Monoblock R
• Koła tylne: 9,5 x 20” Monoblock R
• Opony przednie: 245/30 R 20
• Opony tylne: 285/25 R 20
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1940 kg
• Stosunek masy do mocy: 2,99 kg/KM (seryjny – 3,32 kg/KM)
• Długość: 4891 mm
• Szerokość: 1872 mm
• Rozstaw osi: 2874 mm
[u]Osiągi:[/u]
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,40 s
• Prędkość maksymalna: ograniczona do 300 km/h