Betonowe wypusty nie znikną z dnia na dzień. Problem widać zwłaszcza na wsiach

Wypadki z udziałem betonowych przepustów są tragiczne w skutkach – potwierdza jeden z ratowników medycznych. Miejsce ucieczki kierowców staje się śmiertelnie niebezpieczne, ale problem nie zostanie szybko usunięty.

Kierowca Fiata na łuku drogi stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z drogi i uderzył w betonowy przepust. Strażacy musieli rozciąć samochód, aby wydostać kierowce.Kierowca Fiata na łuku drogi stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z drogi i uderzył w betonowy przepust. Strażacy musieli rozciąć samochód, aby wydostać kierowce.
Źródło zdjęć: © EASTNEWS Łukasz Solski
Mateusz Lubczański

Problem z przepustami istnieje od dawna, ale dopiero podczas Tour de Pologne trafił on do szerszej świadomości. Śmierć Bjerna Lambrechta pokazała, że infrastruktura w Polsce nie zapewnia bezpieczeństwa. Wręcz przeciwnie, nie ma ona na celu pomocy kierowcom.

– Statystyki dotyczące zderzeń kierowców z betonowymi przepustami nie są prowadzone, ponieważ w policyjnej karcie zdarzeń oraz bazie zdarzeń SEWiK brak jest rubryki odnoszącej się do tego typu zdarzeń – twierdzi Dawid Gleń z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

O skali problemu mogą wskazywać doniesienia lokalnych mediów. Jeszcze dwa dni przed tragedią w wyścigu kolarskim w Kędzierzynie-Koźlu na takim przepuście zginął konwojent Poczty Polskiej. W kwietniu z kolei był to dwudziestoletni motocyklista jadący na Jasną Górę.

Co można z tym zrobić?

– W przypadku budowy nowych dróg (np. obwodnic) bierze się pod uwagę zaprojektowanie dróg serwisowych biegnących wzdłuż jezdni, aby ograniczyć ilość zjazdów indywidualnych do działek przyległych – mówi Gleń. Ale to dzieje się za wolno, a nie zawsze infrastruktura na to pozwala.

Miejscowość Zederman na krajowej "94". To (prawdopodobnie) największe stężenie przepustów w jednej miejscowości
Miejscowość Zederman na krajowej "94". To (prawdopodobnie) największe stężenie przepustów w jednej miejscowości © Google Street View

Alternatywą jest obrukowanie, a nie betonowanie takiego zjazdu. Dla zabezpieczenia, gdy zjazdów jest dużo, wprowadza się oznakowanie poziome i pionowe. To jednak nie rozwiązuje problemu przeszkód.

Drogowcy mogą jedynie sygnalizować niebezpieczeństwo i prowadzić powolne modernizacje. Ale nie będą miały żadnego priorytetu, więc problem, zwłaszcza w małych miejscowościach, pozostanie nierozwiązany, a śmiertelne wypadki pozostaną wpisane jako "zderzenie z przeszkodą".

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zielona strzałka w lewo. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić?
Zielona strzałka w lewo. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić?
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Wynik kierowcy przeraża. Dobrze, że w końcu go zatrzymano
Wynik kierowcy przeraża. Dobrze, że w końcu go zatrzymano
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Policja znalazła sprawcę wypadku z Warszawy. Ma 80 lat
Policja znalazła sprawcę wypadku z Warszawy. Ma 80 lat
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Wrócili do Polski. Właśnie otwierają drugi salon
Wrócili do Polski. Właśnie otwierają drugi salon
Zwolnili głównego stylistę. Odpowiadał za kontrowersyjny projekt
Zwolnili głównego stylistę. Odpowiadał za kontrowersyjny projekt
Zmiany w prawie jazdy i limicie alkoholu. Znamy daty
Zmiany w prawie jazdy i limicie alkoholu. Znamy daty
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥