Auto Nostalgia - prawdopodobnie najwspanialsze targi w Polsce [relacja autokult.pl]
1 czerwca Autokult odwiedził hale wystawowe, w których trwały targi pojazdów zabytkowych Auto Nostalgia. Pierwsza odsłona tej imprezy odbyła się w ubiegłym roku i wywołała zachwyt miłośników klasycznej motoryzacji. Czy tegoroczne targi utrzymały świetny poziom? Sprawdziłem to specjalnie dla Was.
02.06.2012 | aktual.: 30.03.2023 13:26
Auto Nostalgia 2012 - relacja Autokult.pl cz.1
1 czerwca Autokult odwiedził hale wystawowe, w których trwały targi pojazdów zabytkowych Auto Nostalgia. Pierwsza odsłona tej imprezy odbyła się w ubiegłym roku i wywołała zachwyt miłośników klasycznej motoryzacji. Czy tegoroczne targi utrzymały świetny poziom? Sprawdziłem to specjalnie dla Was.
Zaraz po wejściu na pierwszą halę przychodzi moment niepewności. Czy dobrze trafiłem? Gdzie historyczne modele? Wita mnie bowiem Porsche 997, BMW M3 E92 oraz Ferrari 430 Scuderia. Jednak wystarczy rzut oka na kolejne eksponaty, by przekonać się, że to właśnie targi Auto Nostalgia. Zabytkowe Jaguary, Alfa Romeo oraz ciemnozielony Triumph nie pozostawiają złudzeń. Pozostaje tylko problem z wyborem kierunku zwiedzania. Kusi stoisko polskiego klubu Porsche, gdzie znajduje się model 924 Le Mans z 1985 roku, 928 S, 356 C, 914, 968 Cabriolet oraz klasyczną 911 Carrera Targa.
Z drugiej strony czeka oficjalne stoisko Mercedesa, który w tym roku świętuje nadejście kolejnej generacji SL-a. Znajdziemy tam więc wszystkie pokolenia tego modelu, poczynając na czarnym W121. Nie jest to jedyny egzemplarz tego samochodu na targach. Ja zwróciłem uwagę na jeszcze dwa egzemplarze wystawione przez właścicieli. Jeden z nich, egzemplarz z 1961 roku, został ustawiony obok zabytkowego Jaguara E-Type Series II z 1969. Kto raz stanie między tymi dwoma klasykami, nie ruszy się z miejsca, dopóki ochrona nie wyniesie go w godzinie zamknięcia hal. W końcu tych dwóch klasyków w tak doskonałym stanie nie spotyka się obok siebie codziennie.
Warto odwiedzić też stoisko Classic Auto. Nie ma tam niestety Lancii Stratos, która pojawiła się rok temu, ale można się przyjrzeć kilku innym ciekawym pojazdom. Należy do nich np. czechosłowacki Velorex 16/350 z 1968 roku, Tatra T600 Tatraplan, Kleinschnittger F125 oraz uroczy Messerschmitt Kabinenroller KR200 z 1962 roku.
Mimo widocznej przewagi aut z Niemiec, nie zabrakło również zabytkowych samochodów francuskich i szwedzkich. Wśród tych pierwszych królowała marka Citroën. Na nieco ciasnym stoisku udało się obok klasycznego DS-a postawić nowoczesny model DS5. Muszę przyznać, że takie połączenie to świetny pomysł na pokazanie tego, jak technika poszła do przodu w ciągu kilku ostatnich dekad.
Dla miłośników zabytkowych aut niezwykłą ciekawostką może być obecność kilku ponad 100-letnich pojazdów. Co ciekawe – wszystkie z tych zabytków do tej pory są w stanie przemieszczać się o własnych siłach. Należą do nich między innymi Rambler model E Runabout (2-litrowy, 1-cylindrowy silnik o mocy 6 KM) z 1903 roku, Reo Gentelmen’s Roadster (2,5-litrowy, 2-cylindrowy, 8-konny silnik) z 1908 roku, Grout Steam New Home (2-cylindrowy motor o pojemności 0,6 l, rozwijający 4 KM) z 1899 oraz Maxwell AB Turabout (2-litrowa, 2-cylindrowa jednostka o mocy 14KM) z 1911.
Na Auto Nostalgii nie zabrakło również klasycznych Mustangów. Tych sportowych Fordów udało mi się naliczyć aż 7. Stanowią one część dość pokaźnej grupy aut amerykańskich, które zawitały na tegoroczne targi aut zabytkowych. Na miłośnikach potężnych samochodów zza oceanu bez wątpienia ogromne wrażenie zrobi Lincoln Continental, Chevrolet Impala, Buick Riviera, Ford Ranchero 500 oraz Dodge Challenger 440 Magnum (7,2 l V8).
Fani polskiej motoryzacji również znajdą coś dla siebie. Na Auto Nostalgię trafiły Syrenki, FSO Polonez coupé, Fiaty 125p, również w wersjach rajdowych i polski Fiat 518 z 1933 roku.
Oczywiście nie sposób wymienić wszystkich pięknych klasyków, które trafiły na tegoroczne targi aut zabytkowych Auto Nostalgia, dlatego zapraszam Was do obejrzenia galerii 130 zdjęć, a chętnych namawiam do obejrzenia wystawy na żywo w Warszawie na ul. Marsa 56C. Przed Wami Maserati, BMW, Mercedesy, Jaguary i wiele innych wspaniałych zabytkowych maszyn.