Narzędzia i akcesoria niezbędne w każdym garażu

Mając garaż, łatwiej zadbać o swoje cztery kółka. Połączenie zamkniętej przestrzeni ze specjalistycznymi narzędziami może zamienić garaż w przydomowy warsztat.

fot. muratordom.pl
fot. muratordom.pl
Adam Szczęsny

18.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:01

Garaż jest miejscem często znienawidzonym przez małżonki zaciętych majsterkowiczów. To tam spędzają oni każdą wolną chwilę, dopieszczając swój ukochany środek lokomocji. Nic na to nie poradzimy - tacy już jesteśmy. W końcu samochód to nie tylko maszyna, zbiór części stanowiący całość - to często spełnienie marzeń i przywiązanie na lata. Jak więc wyposażyć garaż, aby prace w nim były łatwe i przyjemne?

Najczęściej nasze możliwości zagospodarowania garażu ogranicza jego powierzchnia. Warto już na etapie projektowania garażu przemyśleć dokładnie jego wymiary. Niestety, w większości przypadków jesteśmy skazani na to, co już mamy. Przechowywanie drobnych narzędzi najlepiej powierzyć ścianom garażu przez powieszenie specjalnych tablic z przestawianymi mocowaniami, pozwalającymi na podwieszenie wszelkiego rodzaju narzędzi.

Jakie kupić narzędzia? Jeżeli zamierzamy z nich długo i intensywnie korzystać, zdecydujmy się na droższe narzędzia renomowanych producentów. Zarówno ręczne, jak i mechaniczne.

Na początku warto zaopatrzyć się w zestaw różnego rodzaju wkrętaków. Powszechność połączeń gwintowych sprawia, że niezbędne stają się również klucze nasadowe. Do podstawowych czynności przydadzą się również szczypce zaciskowe, szczypce do pierścieni osadczych, szczypce Morse’a oraz pilniki. Jeżeli zamierzamy wykonywać drobne prace naprawcze przy samochodzie, musimy zaopatrzyć się również w różnego rodzaju ściągacze czy klucze specjalne.

Tablica na narzędzia fot. conrad.pl
Tablica na narzędzia fot. conrad.pl

W dobrze wyposażonym garażu niezbędne są też podstawowe narzędzia mechaniczne. Nie obejdziemy się bez wiertarki, szlifierki kątowej czy multiszlifierki.

W dokładnym umyciu samochodu pomoże myjka ciśnieniowa. Przy zastosowaniu dobrej klasy aktywnej piany możemy myć samochód tzw. metodą bezdotykową. Jednak najczęściej myjka służy do wstępnego umycia samochodu. Duże ciśnienie pozwala na dotarcie do trudno dostępnych miejsc oraz dokładne umycie podwozia.

Droższe myjki ciśnieniowe mają więcej akcesoriów. Często są również trwalsze dzięki zastosowaniu metalowej pompy. Wybór popularnego producenta ułatwia zakup części zamiennych, akcesoriów czy jej serwis w razie uszkodzenia. Ceny dobrej klasy myjek zaczynają się od około 400 zł.

Tzw. mycie bezdotykowe przy użyciu aktywnej piany fot. bazarek.pl
Tzw. mycie bezdotykowe przy użyciu aktywnej piany fot. bazarek.pl

Przy niektórych naprawach trzeba podnieść przód lub tył samochodu, bez konieczności zdejmowania kół. Jeżeli nie mamy kanału czy najazdu, pomocne mogą okazać się specjalne przenośne rampy najazdowe. Dzięki nim bez problemu wymienimy olej, naprawimy układ wydechowy, umyjemy i zabezpieczymy podwozie.

Wysokość rampy wynosi zwykle ok. 30 cm. Wydaje się, że to niewiele, ale jeśli dodamy do tego prześwit pojazdu, uzyskana przestrzeń pozwala na prawie swobodne wykonywanie napraw. Koszt jednej rampy w zależności od nośności oraz wymiarów wynosi od 80 do 150 zł.

Rampa samochodowa fot. pbase.com
Rampa samochodowa fot. pbase.com

Leżenie dłuższy czas na zimnej posadzce czy betonie nie jest ani zdrowe, ani przyjemne. Również dostanie się pod podniesiony samochód wymaga czasem nie lada gimnastyki. Ułatwia to specjalna leżanka. Stelaż zamocowany jest na kółkach, co ułatwia przemieszczanie się. Dodatkowe regulowane podparcie pod głowę z pewnością ograniczy późniejsze bóle kręgosłupa. Leżanka do amatorskich zastosowań kosztuje niecałe 100 zł.

Leżanka warsztatowa fot. erba-air.pl
Leżanka warsztatowa fot. erba-air.pl

Często fabryczny lewarek okazuje się niewystarczający do wykonywania podstawowych napraw. Niewielka sztywność, długi czas podnoszenia oraz stosunkowo niska wysokość podnoszenia wymuszają zakup lepszego podnośnika. Najtańsze są lewarki trapezowe. W praktyce lepsze okazują się lewarki hydrauliczne, szczególnie te na ruchomej podstawie. Łatwość ustawienia sprawia, że jest to najlepsze rozwiązanie w domowym garażu.

Podnośnik hydrauliczny typu żaba fot. impiger.pl
Podnośnik hydrauliczny typu żaba fot. impiger.pl

Najtańsze podnośniki typu „żaba” w związku z małą wysokością podnoszenia nadają się wyłącznie do mniejszych samochodów. Oczywiście zależy to od konkretnego samochodu, ale ogólnie można przyjąć, że przy autach typu sedan czy kombi wysokość podnoszenia powinna wynosić przynajmniej 40 cm. Koszt takiego podnośnika to około 200-300 zł.

Należy jednak pamiętać, że pozostawienie samochodu na samym podnośniku nie jest bezpieczne. Samochód może się zsunąć bądź podnośnik może nie wytrzymać obciążenia. W celu prawidłowego zabezpieczenia należy stosować podstawki zabezpieczające, popularnie zwane kobyłkami. Przy zakupie kobyłek należy zwrócić uwagę na maksymalną wysokość podnoszenia oraz maksymalny udźwig. Trzeba również zabezpieczyć nie podnoszone koła przez zastosowanie specjalnych klinów.

Podstawki zabezpieczające fot. alejka.pl
Podstawki zabezpieczające fot. alejka.pl

Prace wykonywane w zakamarkach komory silnikowej czy pod samochodem wymagają dodatkowego źródła światła. Na początku warto zadbać o dobre oświetlenie całego garażu. Miejsca trudno dostępne można doświetlić dodatkowymi lampkami.

Halogeny czy zwykłe żarówki zostały zastąpione przez bezprzewodowe lampy wykonane w technologii LED. Dzięki wieszakowi oraz dodatkowemu magnesowi łatwo utwierdzić lampkę, tak aby oświetlała interesujący nas obszar. Zasilanie jest zazwyczaj z czterech baterii AAA lub wbudowanego akumulatora. Najtańsze zasilane z baterii kosztują już od 20 zł.

Co jeszcze może się przydać? Z pewnością kompresor do kół. Pozwoli na utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach bez potrzeby stania w kolejce chętnych na stacji benzynowej. Najpraktyczniejsze są kompresory zasilane z gniazda zapalniczki. Nie polecam zakupu najtańszych, plastikowych kompresorów często oferowanych w supermarketach czy aukcjach internetowych.

Kompresor samochodowy fot. conrad.pl
Kompresor samochodowy fot. conrad.pl

Przez słabą moc urządzeń pompowanie kół trwa bardzo długo, a czasem nawet nie jest ona wystarczająca do wytworzenia wymaganego ciśnienia. Droższe kompresory mają metalowe części. Większa moc bez problemu radzi sobie nawet z większymi ciśnieniami. Koszt porządnego kompresora to ok. 100 zł.

Zakup odpowiednich narzędzi znacząco ułatwia przeprowadzanie niektórych czynności czy napraw w samochodzie. Mnogość dostępnych akcesoriów pomaga łatwo skompletować niezbędne dla siebie elementy.

Sam naprawiasz swój samochód? Pochwal się swoimi dokonaniami na forum

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)