Subaru Impreza I GC [awarie i problemy]

W latach 90. mogliśmy podziwiać je podczas rajdów na całym świecie, za sterami Subaru Imprezy I generacji zasiadały takie gwiazdy sportów motorowych jak między innymi Colin McRae czy Krzysztof Hołowczyc. Kiedyś auto było dostępne tylko dla nielicznych teraz może je kupić praktycznie każdy, na pewno?

Historia modelu

Subaru Impreza GC została zaprojektowana przez Tetsuya Hayashi i Hidefumi Kato w 1990 roku. W latach 1992–1993 samochód zaczął stopniowo wkraczać na światowe rynki, na początku był oferowany jako sedan i kombi. Japończycy zdecydowali się również na wyprodukowanie wersji coupé, która trafiła do salonów marki w 1995 roku. W tym samym czasie auto przeszło też modernizację głównie silników, a w rajdach WRC za jego sterami Colin McRae zdobył tytuł (najmłodszego) mistrza świata.

Z kolei rok wcześniej w Kraju Kwitnącej Wiśni swój debiut miała mocno podrasowana odsłona auta, czyli WRX STi. W latach 1996–1997 konstrukcja przechodziła kolejne drobne modernizacje, a w międzyczasie na rynku pojawiały się coraz to nowsze limitowane wersje. Najciekawsze z nich to: WRX STI Ver.II 555 (replika rajdówki), Sports Wagon GRAVEL EXPRESS (podwyższone kombi z kołem zapasowym na tylnej klapie bagażnika wyposażone w specjalne zderzaki i orurowanie chroniące auto w terenie) oraz Casa Blanca (z zupełnie innym przodem i tylnymi światłami w stylu retro).

Awarie i problemy: Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza to auto, które niejednemu z Was kojarzy się ze sportem motorowym. Dla jednych to obiekt westchnień, dla innych – uosobienie kiczu. Mimo tak rozbieżnych opinii na pewno nie możemy zarzucić Imprezie braku rasowych osiągów i świetnego prowadzenia. A jak przedstawiają się koszty utrzymania takiego auta? Zobaczcie sami.

Najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia kolekcjonera z żyłką rajdowca są jednak skonstruowana przy współpracy z brytyjską firmą tuningową Prodrive odmiana P1 oraz zbudowana na pamiątkę uczczenia 40. rocznica Subaru i zdobycie trzeciego mistrzostwa w WRC wersja 22B STi. Subaru Imprezę GC produkowano do 2000 roku w Japonii, właśnie wtedy swój światowy debiut miała kolejna generacja samochodu oznaczona symbolem GD.

Silniki

Benzynowe:

B4 1,5 (97 KM)
B4 1,6 (90–100 KM)
B4 1,8 (103–115 KM)
B4 2,0 (115 KM)
B4 2,0 Turbo (211–215 KM) GT
B4 2,0 Turbo (240, 250–280 KM) WRX, WRX STi i P1
B4 2,2 Turbo (280 KM) 22B STi
B4 2,5 (167 KM) RS

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Wybierając Subaru Imprezę I generacji musicie zadać sobie jedno ważne pytanie: chcecie mieć auto do zabawy czy spokojny japoński samochód do jazdy na co dzień? Jeżeli zdecydujecie się na jedną z wersji wolnossących to z pewnością będziecie cieszyli się długą i bezproblemową eksploatacją oraz w miarę rozsądnym spalaniem, ale rozsądnym tylko jak na Subaru.

Nie polecam motorów 1,5 l, 1,6 l i 1,8 l (103 KM), które w ruchu miejskim zużywają aż 11 l/100 km i na dodatek mają mizerne osiągi – sprint od 0 do 100 km/h w około 13 s nie jest powodem do dumy. Poza tym nie patrząc nawet na bezduszne liczby trudno nie oprzeć się wrażeniu, że elastyczność również nie jest mocną stroną tych wersji.

Subaru Impreza Turbo [z drugiej ręki]

Na rynku samochodów używanych dostępnych jest sporo aut, które w zamian za kilka wyrzeczeń mogą poprawić Twoją reputację. Jest jednak tylko jedno auto, które jednocześnie zrobi z Ciebie lepszego kierowcę. To Subaru Impreza Turbo.

Jeśli już musicie liczyć się z wydatkami na paliwo wybierzcie mocniejszy silnik 1,8 lub 2,0 l. 115 KM co prawda nie brzmi imponująco, ale Impreza z taką mocą potrafi dobić do pierwszej setki już po niecałych 10 s, a to całkiem przyzwoity wynik. W przypadku obydwu tych jednostek do elastyczności też nie można mieć większych zastrzeżeń, ale przy częstym wciskaniu pedału gazu w podłogę spalanie wzrasta nawet do około 12 l/100 km (w ruchu miejskim). W ofercie była jeszcze wolnossąca jednostka 2,5 l, ale raczej nie kupicie takiego auta w Polsce.

Najwięcej radości z jazdy dają jednak wersje turbodoładowane, a jest ich trochę. Rozszyfrowanie wszystkich odmian specjalnych Subaru Imprezy GC to nie lada wyzwanie, w większości przypadków różnice polegają na drobnych niuansach. Nie wszystkie z nich teoretycznie uda Wam się kupić w naszym kraju, ale w praktyce wygląda to tak, że wiele osób je sprowadza. Najsłabsza osiąga setkę w 5,8 s, a najmocniejsza robi to w 4,7 s. Przemieszczając się po zatłoczonych uliczkach miast bez najmniejszego wysiłku spalicie 13,5 l/100 km, topowe odmiany oraz te podrasowane potrafią w takich warunkach zużywać nawet od 20 do ponad 25 l/ 100 km. Wszystko zależy od fantazji tunera i zapędów kierowcy.

Kontrowersyjny Japończyk – Subaru Impreza STI [test autokult.pl]

Stany Zjednoczone, Nowy Jork, rok 2007. Na odbywającym się właśnie salonie samochodowym największe grupki odwiedzających gromadzą się przy stoisku japońskiego producenta aut spod znaku plejad. Czym jest spowodowane tak duże zainteresowanie wokół marki Subaru? Popularny i kultowy już model Subaru Impreza po raz pierwszy w historii otrzymał nadwozie typu hatchback.

Niestety eksploatacja jednostek uzbrojonych w turbosprężarkę czasem bywa kłopotliwa, zwłaszcza jeśli zdecydujecie się na auto po poważnych modyfikacjach. Na co zwrócić uwagę przed zakupem? Przede wszystkim na to czy w okolicach chłodnicy nie ma wycieków płyny chłodniczego i czy temperatura silnika po rozgrzaniu utrzymuje stały poziom. Koniecznie trzeba się też przejechać, a po zakończonej jeździe odczekać aż motor wystygnie i sprawdzić poziom oleju oraz przejrzeć jednostkę napędową pod kątem jego wycieków. Warto też zwrócić uwagę na barwę spalin, jeśli jest zbyt: biała, niebieska lub czarna to znaczy, że z autem dzieje się coś niedobrego. Dla świętego spokoju można jeszcze wybrać się do mechanika i sprawdzić ciśnienie sprężania (kompresję). Po zakupie wymęczonego egzemplarza mogą pojawić się takie niedomagania jak: zatarcie turbosprężarki, podwyższone zużycie oleju, uszkodzenie panewek korbowodowych czy pęknięcie uszczelki pod głowicą.

Dane techniczne

Jeśli Subaru to oczywiście napęd 4×4 i silnik typu bokser. Niestety w historii tej japońskie marki zdarzały się takie modele, które nieco odbiegały od tych standardów. Podobnie jest również z Imprezą GC, co prawda każdy egzemplarz ma motor o przeciwległych cylindrach, ale z napędem bywa już różnie. Na rynku zdarzają się także auta z FWD, ale dotyczy to podstawowych jednostek wolnossących. Co ciekawe, słabsze odmiany kombi są wyposażone w reduktor rekompensujący nieco brak mocy w trudnych warunkach. W wersjach z 5-biegową skrzynią manualną napęd rozdzielany jest między osiami przy pomocy centralnego mechanizmu różnicowego i sprzęgła wiskotycznego, a w Imprezach z 4-stopniowym automatem poprzez sprzęgło wielopłytkowe.

Subaru XV 2,0i – Impreza na szczudłach [test autokult.pl]

Subaru XV zadebiutowało we wrześniu ubiegłego roku na salonie we Frankfurcie. Niedawno pojawiło się także w Polsce, dzięki czemu miałem przyjemność przez kilka dni testować ten wóz. Producent w jednym z filmów promocyjnych chwali się, że XV łączy wszystkie najlepsze cechy samochodów marki Subaru. Tak jest naprawdę czy to tylko marketingowe slogany?

Topowe wersje mają na pokładzie DCCD — Drivers Control Centre Differential, czyli aktywny centralny dyferencjał. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może sam regulować rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną osią. Zawieszenie Imprezy GC zostało zestrojone tak, że auto dobrze trzyma się drogi gwarantując przy tym całkiem przyzwoity komfort – kolumny MacPhersona z przodu i układ niezależnych wahaczy z tyłu.

Awaryjność

Jedną z największych przypadłości Subaru Imprezy I generacji podobnie jak innych japońskich aut z tego okresu jest karoseria słabo zabezpieczona przed korozjąRdza często pojawia się również na elementach tylnego zawieszenia, podwozia oraz w zaciskach tarcz hamulcowych. Użytkownicy tego modelu skarżą się na nietrwałe przeguby półosi napędowych i łożyska kół, a w egzemplarzach z podstawowymi jednostkami napędowymi może dojść do uszkodzenia wewnętrznego mechanizmu skrzyni biegów.

Latająca Impreza ze Szkotem za kierownicą, czyli historii Subaru część 3 [geneza motoryzacji]

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Seria ta, dedykowana do klasy premium, produkowana jest do dnia dzisiejszego. Największy hit nowej dekady miał dopiero nastąpić. Rok 1992 Subaru przywitało modelem Impreza.

W mocniejszych odmianach przekładnia także nie jest wieczna i w wyniku brutalnego traktowania dochodzi tu często do defektu synchronizatorów. Sprzęgło również nie lubi za agresywnego traktowania. W zawieszeniu najczęściej poddają się: łączniki stabilizatora, amortyzatory i sprężyny – auto ma już przecież swoje lata, a użytkownicy raczej go nie oszczędzają. Przekładnia kierownicza jest stosunkowo niezawodna, ale warto skontrolować stan jej nietrwałych uszczelek.

Naszym zdaniem

Pomimo krótkiej tradycji Subaru Impreza GC między innymi dzięki udziałowi w licznych rajdach dziś jest już legendą, a kto nie chciałby mieć ikony motoryzacji w swoim garażu? Chyba nie ma takich osób. Bujna przeszłość to jednak nie jedyny powód, dla którego kupuje się to auta chodzi przede wszystkim o: rewelacyjne osiągi, napęd 4×4, bulgot silnika typu bokser i niezawodność. Decydując się na jedną ze słabszych wersji możecie czuć się jednak mocno zawiedzeni. Japońska konstrukcja ma niestety też swoje wady: ubogie wyposażenie, bardzo ciasne wnętrze, a także wysokie ceny niektórych części zamiennych i duża ilość egzemplarzy po poważnych wypadkach lub po niefachowym tuningu. Ceny Subaru Imprezy I generacji wahają się od 2 500 do ponad 30 000 zł.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7] Używany Ford Mondeo Mk4 2,0 TDCi (2007-2009) – czy już poprawiony? Sensowne auto za 5000 zł na H [część 6] Używany Ford Mondeo Mk3 2,0 TDDi/TDCi (2000-2007) – ryzykowny zakup? Używana Honda Accord VIII 2,0 VTEC (2008-2011) Używana Honda Accord 2,2 i-CTDi (2003-2008) Sensowne auto za 5000 zł – Ford [część 5] Używana Honda Accord Type-R (1998-2002) Dowiedz się, co kupujesz – układy napędowe i zawieszenie [część 2] Używany Opel Zafira I OPC (2000-2005)

Popularne w tym tygodniu:

Nowszy nie zawsze lepszy. Modele, które warto wybrać pomimo starszej generacji WP Pomaga: Tanie i duże kombi za 5000 zł WP Pomaga: używany samochód do kwoty 30 tys. zł dla alpinistki WP Pomaga: szukasz samochodu? Teraz to prostsze, niż kiedykolwiek wcześniej WP Pomaga: zobacz wszystkie artykuły