WAŻNE
TERAZ

Rozpoczęło się spotkanie szefów MSZ Polski i Chin

49. Rajd Barbórka (2011) [relacja autokult.pl]

Cztery odcinki specjalne, trzy klasy, najlepsi zawodnicy z Polski i najlepsze auta w sezonie. Tak jednym zdaniem można opisać regulamin i emocje, jakie czekają kibiców na każdej edycji Rajdu Barbórki, czyli imprezy kończącej sezon sportów motorowych w naszym kraju.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Marcin Łobodziński

Załogi podzielone są na klasy w zależności nie od stopnia zaawansowania konstrukcji samochodów, ale jedynie od pojemności silników. Klasa 1 to auta do 1600 cm[sup]3[/sup], klasa 2 od 1600-2000 cm[sup]3[/sup] (w tym S1600, bez S2000) i klasa 3, którą można nazwać po prostu open. Nie ma żadnych ograniczeń, więc na Barbórce pojawiają się WRC, samochody rallycrossowe i własne, nieprzypisane do żadnej sportowej klasy konstrukcje.

Zwykle na Barbórce są wszyscy zawodnicy z Polski, którzy chcieliby się pokazać z możliwie najlepszej strony, nawet jeśli nie startowali regularnie w sezonie. To impreza niezwykle ważna dla sponsorów poszczególnych załóg, bo nigdzie w Polsce nie ma takiego stopnia zagęszczenia publiczności. Zresztą od lat wiadomo, że kierowcy właśnie w ramach podziękowania swoim sponsorom startują w Barbórce. To również jedyny rajd szeroko relacjonowany przez TVP.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Na liście zgłoszeń nie zabrakło całej polskiej czołówki, z Bryanem Bouffierem włącznie. Na starcie pojawiło m.in. się 6 samochodów klasy WRC, 3 auta klasy S2000 i cała masa rajdowych Lancerów i Imprez oraz aut historycznych.

Zawodnicy wystartowali wcześnie, bo już o 7.30. Rozgrywki rozpoczęła niewiele ponad 7-kilometrowa próba na torze FSO. Zawodnicy startowali w kolejności od słabszych załóg do najmocniejszych.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Barbórka to rajd specyficzny: jest krótki i każdy błąd (nawet drobny) czy przygoda eliminuje zawodnika z walki o zwycięstwo. Posiadanie najmocniejszego auta nie gwarantuje pozycji w czołówce. Wystarczy przypomnieć wyniki 40. Rajdu Barbórki: Michał Nowosiadły jadący pucharowym Peugeotem 206 wyprzedził w niezwykle trudnych warunkach Bogdana Ludwiczaka w ponad 500-konnym, rallycrossowym Fordzie Focusie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Pierwszym pechowcem z czołówki został Tomasz Czopik jadący wypożyczonym Peugeotem 206 WRC. Już na trzecim zakręcie przebił oponę w przednim kole i stracił prawie minutę. Można powiedzieć, że wykluczyło go to z dalszej rywalizacji. Pecha mieli również Zbyszek Staniszewski i Piotr Maciejewski, których wyeliminowały awarie.

Oczywiście o zwycięstwo na torze FSO walczyli najwięksi faworyci Barbórki. Ostatecznie zwyciężył Bryan Bouffier w swoim Peugeocie 207 S2000, przed Maciejem Rzeźnikiem jadącym Citroenem Xsara WRC, wypożyczonym z tej samej stajni co Peugeot Czopika. Największy faworyt, pięciokrotny zwycięzca Barbórki, Tomek Kuchar, jadący tym samym autem co w zeszłym roku – Peugeotem 307 WRC – po pierwszej próbie zajmował 3. miejsce ze stratą niemal 6 s do lidera. Mistrz Polski, Kajetan Kajetanowicz, jadący swoim Subaru, który został „odetkany”, zameldował się na mecie na 4. miejscu ze stratą aż 11,9 s.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Sporą - wydawałoby się - jak na tak krótki rajd stratę Tomasz Kuchar odrobił już na kolejnej, niespełna 8-kilometrowej próbie na Służewcu. Pokonał Bouffiera o ponad 8 s i tym samym przejął rolę lidera z przewagą 2,82 s. Nad czwartym na tej próbie i trzecim w klasyfikacji Maćkiem Rzeźnikiem, który narzekał na grzejące się opony, miał już ponad 15 s przewagi. Na trzecim miejscu zameldował się „Kajto”. Na piątej pozycji dojechał Michał Sołowow Fiestą S2000, a na szóstej Michał Kościuszko w Mini John Cooper WRC, który przed rajdem przejechał tylko 10 km tym samochodem.

Bemowo – trzecia próba – padła łupem Bryana Bouffiera, który pokonał „Kajtka” o 0,6 s, Maćka Oleksowicza o 1,98 s i Kuchara o 2,28 s. Kolejne miejsca zajęli Sołowow, Rzeźnik i Szymon Ruta (Peugeot 207 S2000 w barwach Orlen Team). Nie zmieniło to jednak lidera rajdu, choć przewaga Kuchara stopniała do marnej połówki sekundy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Na tym odcinku nasz światowiec, Michał Kościuszko, trzeci w klasyfikacji PWRC, nie dojechał do mety z powodu uszkodzenia zawieszenia i przebicia opony na tylnym kole. Bemowo w sekcji szutrowej było bardzo dziurawe, a przejście z niej na część asfaltową pokonało zawieszenie auta zbudowanego w Prodrive. Podobne problemy miał Jacek Ptaszek w Skodzie Fabii WRC. Natomiast QHR nie krył zadowolenia z tego, że ostateczny bój o zwycięstwo rozegra się na Karowej…

Super! Bardziej się cieszę teraz, niż gdybym miał przewagę bądź stratę rzędu 7-10 s, bo wtedy walka w tego typu warunkach byłaby przesądzona.

Tomek nie cieszyłby się tak bardzo, gdyby wiedział, jak będzie wyglądał finał Barbórki. Niemal pewniak do zgarnięcia 6 zwycięstwa w imprezie przegrał na ostatniej, najważniejszej próbie rajdu – Kryterium Karowej - o 3,27 s z Bouffierem. Francuz został więc pierwszym zagranicznym zwycięzcą rajdu od 1974 roku. Kolejni zameldowali się Kajetanowicz, Rzeźnik, Oleksowicz i Sołowow. W klasie 2 triumfował Aleks Zawada, w klasie 1 - Tomasz Gryc.

W walce o puchar Pani Karowej najlepszy okazał się mistrz Polski – Kajetan Kajetanowicz. Pokonał Maćka Rzeźnika i Bryana Bouffiera. Tomek Kuchar popełnił drobny, ale kosztowny błąd. Nie trafił w odpowiednie miejsce przy beczce swoim wielkim wielorybem, co kosztowało go 6, 22 s straty do Kajetana. Pięciokrotny triumfator Barbórki był tak zawiedziony, że zabrakło mu słów.

To przepiękny dzień, taka wisienka na mistrzowskim torcie. Bardzo chcieliśmy wygrać ostatni odcinek ostatniego rajdu w sezonie i udało się. Dedykuję ten sukces naszemu wspaniałemu zespołowi LOTOS Dynamic. Bez wątpienia perfekcyjne zakończenie tego pięknego roku. Podobnie jak każdy kierowca rajdowy marzy o wygraniu Rajdu Polski, tak samo mocno w głębi duszy pragnie perfekcyjnie i najszybciej przejechać Karową. W tym roku spełniłem oba te marzenia.

Kajetan Kajetanowicz

Wyniki 49. Rajdu Barbórki[block position="inside"]6827[/block]Zapraszamy do obejrzenia galerii ze zdjęciami:49. Rajd Barbórka - OS Bemowo49. Rajd Barbórka - OS Karowa
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa