450‑konna super-Škoda! – MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI (2010)
Ile koni mechanicznych może mieć najmocniejsza Škoda? 250 KM? 300 KM? Nie, aż 450 KM! Oto super-Octavia.
22.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:58
Chyba nikomu Škoda nie kojarzy się z samochodami, o których mówi się z wypiekami na twarzy. Ot, zwykłe auta, ze zwykłymi, niezbyt mocnymi silnikami. Po prostu praktyczne. Firma już dawno zauważyła, że tak właśnie auto jest postrzegane i do produkcji wprowadziła linię RS. RS - tak oznaczane są najmocniejsze wersje silnikowe Octavii i Fabii.
Produkowana obecnie Octavia Combi RS jest dostępna z jedną z dwóch jednostek napędowych. Pierwsza to 2-litrowy „diesel”, druga - 2-litrowy motor benzynowy. Właśnie ten drugi silnik dziś nas interesuje.
2.0 TFSI to jednostka rzędowa montowana poprzecznie pod maską Octavii. Silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa (FSI) i turbosprężarkę. Turbosprężarka IHI K03 ładuje z ciśnieniem ok. 0,9 bara. Seryjnie czeskie auto dysponuje mocą 200 KM dostępną przy 5100-6000 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 280 Nm (przy 1800-5000 obr./min). Silnik waży 152 kg.
Moc tej jednostki jest wystarczająca, by można było podróżować z prędkością 239 km/h i żeby od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 7,30 s.
Ciekawy, co by było, gdyby Octavia Combi miała dwa razy większą moc? Właśnie takie pytanie postawili sobie technicy z niemieckiej firmy MTE (nie mylić z MTM, które też zresztą przerabia Škody). Co więcej, postanowili to rzeczywiście sprawdzić, a nie tylko snuć przypuszczenia. Żeby się tego dowiedzieć, inżynierowie MTE zamienili oryginalną turbosprężarkę na produkt Garretta. To urządzenie o nazwie GT30, które pracuje z ciśnieniem 1,6 bara.
Dodatkowo wzmocniono korbowody i ich łożyska oraz wymieniono wtryskiwacze na wydajniejsze. Zmieniono też układ wydechowy, począwszy od kolektora, a skończywszy na tłumikach. Po drodze wstawiono sportowe reaktory katalityczne. Efekt jest piorunujący. Jednostka napędowa generuje moc 451 KM i moment obrotowy wynoszący 612 Nm!
Ponieważ istniała obawa, że seryjne sprzęgło z takimi parametrami silnika nie da sobie rady, MTE wymieniło je na wytrzymalszy produkt Sachs.
Również hamulce poddano modyfikacjom – ale tylko przednie. Zmieniono fabryczne tarcze na układ Brembo z Audi R8 z tarczami o średnicy 375 mm, a zaciski mają po 8 tłoczków. Na zdjęciach można dostrzec, że Octavia nie ma seryjnych kół z 17-calowymi felgami, a felgi OZ (rozmiar nieznany).
Przeróbki wyglądają imponująco, ale mam wrażenie, że firma nie skończyła jeszcze modyfikacji, bo zawieszenie jest nadal fabryczne (nie ma ani słowa na stronie tunera o jego zmianach). Osiągi i ceny tuningu są nieznane.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z tyłu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka Garrett GT30
- Moc maksymalna: 451 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 227,32 KM/l (seryjny – 100,81 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 612 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 375 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1450 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,22 kg/KM (seryjny – 7,25 kg/KM)
- Długość: 4599 mm
- Szerokość: 1769 mm
- Rozstaw osi: 2575 mm
Źródło: m-t-e