450‑konna super-Škoda! – MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI (2010)

Ile koni mechanicznych może mieć najmocniejsza Škoda? 250 KM? 300 KM? Nie, aż 450 KM! Oto super-Octavia.

450-konna super-Škoda! – MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI (2010)
Olgierd Lachowski

22.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:58

MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.2
MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.2

Chyba nikomu Škoda nie kojarzy się z samochodami, o których mówi się z wypiekami na twarzy. Ot, zwykłe auta, ze zwykłymi, niezbyt mocnymi silnikami. Po prostu praktyczne. Firma już dawno zauważyła, że tak właśnie auto jest postrzegane i do produkcji wprowadziła linię RS. RS - tak oznaczane są najmocniejsze wersje silnikowe Octavii i Fabii.

Produkowana obecnie Octavia Combi RS jest dostępna z jedną z dwóch jednostek napędowych. Pierwsza to 2-litrowy „diesel”, druga - 2-litrowy motor benzynowy. Właśnie ten drugi silnik dziś nas interesuje.

MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.3
MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.3

2.0 TFSI to jednostka rzędowa montowana poprzecznie pod maską Octavii. Silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa (FSI) i turbosprężarkę. Turbosprężarka IHI K03 ładuje z ciśnieniem ok. 0,9 bara. Seryjnie czeskie auto dysponuje mocą 200 KM dostępną przy 5100-6000 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 280 Nm (przy 1800-5000 obr./min). Silnik waży 152 kg.

Moc tej jednostki jest wystarczająca, by można było podróżować z prędkością 239 km/h i żeby od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 7,30 s.

Ciekawy, co by było, gdyby Octavia Combi miała dwa razy większą moc? Właśnie takie pytanie postawili sobie technicy z niemieckiej firmy MTE (nie mylić z MTM, które też zresztą przerabia Škody). Co więcej, postanowili to rzeczywiście sprawdzić, a nie tylko snuć przypuszczenia. Żeby się tego dowiedzieć, inżynierowie MTE zamienili oryginalną turbosprężarkę na produkt Garretta. To urządzenie o nazwie GT30, które pracuje z ciśnieniem 1,6 bara.

MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.5
MTE Octavia RS Combi 2.0 TFSI RS400 fot.5

Dodatkowo wzmocniono korbowody i ich łożyska oraz wymieniono wtryskiwacze na wydajniejsze. Zmieniono też układ wydechowy, począwszy od kolektora, a skończywszy na tłumikach. Po drodze wstawiono sportowe reaktory katalityczne. Efekt jest piorunujący. Jednostka napędowa generuje moc 451 KM i moment obrotowy wynoszący 612 Nm!

Ponieważ istniała obawa, że seryjne sprzęgło z takimi parametrami silnika nie da sobie rady, MTE wymieniło je na wytrzymalszy produkt Sachs.

Również hamulce poddano modyfikacjom – ale tylko przednie. Zmieniono fabryczne tarcze na układ Brembo z Audi R8 z tarczami o średnicy 375 mm, a zaciski mają po 8 tłoczków. Na zdjęciach można dostrzec, że Octavia nie ma seryjnych kół z 17-calowymi felgami, a felgi OZ (rozmiar nieznany).

Przeróbki wyglądają imponująco, ale mam wrażenie, że firma nie skończyła jeszcze modyfikacji, bo zawieszenie jest nadal fabryczne (nie ma ani słowa na stronie tunera o jego zmianach). Osiągi i ceny tuningu są nieznane.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z tyłu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka Garrett GT30
  • Moc maksymalna: 451 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 227,32 KM/l (seryjny – 100,81 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 612 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 375 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1450 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,22 kg/KM (seryjny – 7,25 kg/KM)
  • Długość: 4599 mm
  • Szerokość: 1769 mm
  • Rozstaw osi: 2575 mm

Źródło: m-t-e

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)