Hybrydowy Fiat 500 otrzymał garść usprawnień i dobrze radzący sobie w mieście, litrowy silnik

Hybrydowy Fiat 500 otrzymał garść usprawnień i dobrze radzący sobie w mieście, litrowy silnik (fot. Mateusz Lubczański)

Test: Fiat 500 Hybrid - upływ czasu go omija, a nowy silnik to duża zaleta

Nawet taki dinozaur jak sprzedawany od 2007 roku Fiat 500 musiał otrzymać znaczek "Hybrid" na klapie. Nie jest to jednak klasyczna hybryda, a zaledwie mała instalacja, która ma zadowolić europejskich urzędników. Poprawiono też kilka aspektów, więc mały Fiat jeszcze nie wybiera się na emeryturę.

Fiat 500 Hybrid — opinia, dane techniczne

To bardzo dobra wiadomość. Fiat 500 – pomimo wprowadzenia do oferty zupełnie nowej, elektrycznej generacji – utrzyma się w salonach w wersji spalinowej. Segment się kurczy, jest coraz mniej opłacalny, ale mały fiat dalej walczy, uzbrojony w układ hybrydowy i zupełnie nowy silnik.

Fiat 500 - silnik Firefly

Pod maskę zawitała jednostka z rodziny FireFly (ang. świetlik), która ma 3 cylindry i litr pojemności oraz — dla ciekawych świata — dwa zawory na cylinder, pojedynczy wałek rozrządu napędzany łańcuchem. Co ciekawe, w stosunku do oferowanego wcześniej 1.2 ma o szczyptę więcej mocy – 70 KM wystarczy w zupełności w takim aucie. Silnik ważący zaledwie 77 kg połączono z 6-biegową przekładnią, która była bardzo potrzebna. Dzięki temu nie ma już charakterystycznego zgrzytnięcia przy wrzucaniu wstecznego, z którym spotkałem się w niemal każdej "500".

Jednostka ma zadowalającą kulturę pracy i dynamikę. Układ hybrydowy (choć to za duże słowo) to już niemal klasyczne rozwiązanie – rozrusznik i alternator połączono w jeden moduł, który wspiera auto przy przyspieszaniu. Energia magazynowana jest w akumulatorze o pojemności 11 Ah, który to znalazł się pod fotelem. Zainstalowano go w typowo włoski sposób, nie zmieniając dywaników z tyłu, więc gumowy element jest włożony na siłę i wygięty.

Fiat 500 Hybrid - ogniwo pod fotelem kierowcy

Oszczędna jazda Fiatem 500 Hybrid wymaga jednak gruntownej zmiany przyzwyczajeń. W mieście spalanie wahało się od 5,1 do 6,5 l, w zależności od tego jak bardzo starałem się wspomagać układ hybrydowy. Nie jest to jednak łatwe. By odzyskać energię, należy toczyć się na biegu. A by zmniejszyć spalanie, dojeżdżając do świateł, należy wrzucić luz już przy ok. 30 km/h, by wyłączyć silnik. Wątpię w masowe przerzucenie się kierowców na taką technikę jazdy, więc cała ta ekologia wydaje się napisana pod urzędowe podejście Brukseli.

500 idealnie sprawdza się jako auto miejskie, a dłuższa podróż nie powinna być problemem. Odnoszę wrażenie, że zmodyfikowano fotel. Dalej jest wyjątkowo prosty, lecz nie jeździ się już jak na taborecie, a po kilkunastu kilometrach nie wysiada się połamanym, jak w przypadku wcześniejszych wersji. Udoskonalono również zegary, z których w końcu można coś odczytać. Multimedia są jednymi z lepszych w klasie, obsługują łączność z telefonem (Android Auto/Carplay), a ekran nie zbiera odcisków palców.

Hybrydowa wersja wyceniona jest na minimum 52 tys. zł. Starszy silnik 1.2 pozostaje w ofercie, ale jest on łączony już tylko ze skrzynią półautomatyczną. To dość wysoka cena jak za auto, które w praktyce pomieści tylko dwie osoby, lecz Fiat 500 sprzedaje się dobrze i jest nie tylko środkiem lokomocji, ale i ciągle modnym gadżetem.

Zobacz również: Abarth 500 i Fiat 500 - teledysk

Moja opinia o Fiacie 500 Hybrid

Mateusz Lubczański

Co chyba najważniejsze, po 13 latach na rynku, Fiat 500 nie daje poznać po sobie wieku. Dalej stanowi ciekawą – choć drogą – propozycję do miasta, która wywołuje uśmiech. Wygląda świetnie, niezależnie czy pakujesz do niego zakupy z warzywniaka czy podjeżdżasz pod operę. Pali mało, zaparkuje niemal wszędzie. Dopisek "Hybrid" jest tu używany na wyrost, ale jeśli pomoże to Włochom utrzymać to auto na rynku, nie mam nic przeciwko.

Ogólna ocena7z 10

Plusy:

  • Pomimo układu hybrydowego — prosta konstrukcja
  • Ponadczasowy wygląd

Minusy:

  • Zmniejszenie spalania wymaga zmiany dużej zmiany przyzwyczajeń
  • "Stare" dywaniki w drugim rzędzie
Fiat 500 Hybrid (2020) - dane techniczne
Pojemność silnika 999 cm³​  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Moc maksymalna: 70 KM przy 6250 obr/min  
Moment maksymalny:

92 Nm przy 3500 obr/min

 
Pojemność bagażnika: 185 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 13,8 s  
Prędkość maksymalna: 167 km/h  
Zużycie paliwa (mieszane): 3,9 l 5 l/100 km

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Nowe Audi A8 4,2 TDI quattro Lang [pierwsza jazda] Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90: sprawdzasz cenę i zapominasz o konkurencji Wyścig - Škoda Citigo 1,0 MPI kontra komunikacja miejska [test długodystansowy autokult.pl] Nowa Toyota Camry: Passatowi szykuje się rywal, jakiego dawno nie miał Nowe Audi A6 bez tajemnic: pierwsze wrażenia i zapowiedź testu wideo Wrażenia po jeździe Mitsubishi Eclipse Crossem. Nowości na plus Suzuki Baleno (2016) 1.2 DualJet Elegance - test, opinia, spalanie, cena Audi RS6 Avant (2014) - test Gladiator Volkswagen Scirocco - poza szablonem [test autokult.pl] Test: Seat Ateca FR Black Edition – miał chwytać za serce, przemawia do rozumu Audi Q7 3.0 TDI TipTronic quattro - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Test: Przejechałem się Alfą Romeo 33 z silnikiem boxer i zapomniałem, jak się nazywam Pierwsza jazda: Škoda Fabia 4. generacji – ma ogromną szansę powtórzyć sukces poprzednika Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid - jego pozycja jest niezagrożona Test: Suzuki Across PHEV – lifting twarzy za 30 tys. zł Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Pierwsza jazda: Opel Mokka e – już ładniej, ale teraz to bym chciał coś większego Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 2WD - świetny wóz ze słabym punktem za 10 tys. zł Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG Test: Kia Sorento Hybrid - premium bez ceny premium Audi RS 7 - samo się o to prosiło Test: Volkswagen Touareg R eHybrid – najmocniejszy, ale całkowicie pozbawiony charakteru Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG – odmłodzony bestseller tak, ale nie z dieslem