Wideo w ogłoszeniu sprzedaży samochodu. Jak zrobić to poprawnie?
Coraz więcej sprzedających samochody pokazuje je na wideo. Wynika to poniekąd z ograniczeń obowiązujących z powodu epidemii koronawirusa - taki film pozwala wstępnie obejrzeć auto bez wychodzenia w domu. Warto jednak wiedzieć, jak nagrać wideo do ogłoszenia, by faktycznie pomogło kupującym.
W czasie pandemii koronawirusa na popularności zyskała prezentacja wideo samochodu na serwisie ogłoszeniowym Otomoto. Coraz więcej sprzedających sięga po ten sposób pokazania auta - i słusznie. To bardzo ciekawa forma i moim zdaniem nawet atrakcyjniejsza niż same zdjęcia czy opis. Ma ona jednak sens pod warunkiem, że nagranie zrobimy dobrze i będzie ono faktycznie wartościowe dla kupującego. Warto więc pamiętać o kilku zasadach, których należy przestrzegać podczas kręcenia wideo do ogłoszenia.
Jak nie nagrywać wideo do ogłoszenia?
Wiele z filmów dodawanych do ogłoszeń, które oglądałem, to przerost formy nad treścią. Ładny montaż, klimatyczna muzyka, przejścia ostrości, szybkie cięcia, nawet ujęcia w ruchu. To dobry materiał na prywatny kanał, ale bezwartościowy dla osoby, która chce kupić auto.
Z drugiej strony nie brakuje wideo, po których obejrzeniu wiadomo, jak auto wygląda, jaki ma kolor, numery rejestracyjne i na tym koniec. O ile sprzedający nagrał samochód powoli obchodząc go dookoła, to można się na nim chwilę skupić, ale jeśli w trwającym minutę wideo pokazuje się jedynie auto z każdej strony i wnętrze, to kupujący niczego tak naprawdę nie dostaje.
Jak zrobić dobre wideo do ogłoszenia?
Nagrałem przykładowe wideo prezentujące testową toyotę proace w taki sposób, by kupujący dowiedział się jak najwięcej o aucie. Po takiej prezentacji oględziny w rzeczywistości można już ograniczyć wyłącznie do wizyty w warsztacie i sprawdzenia dokumentów.
Jeśli chcesz sprzedać auto i robisz to uczciwie, to nie rób prezentacji modelu, lecz prezentację egzemplarza. Kupujący prawdopodobnie zna kształt samochodu, a jak nie, to do pokazania go służą zdjęcia. Tam jest miejsce na szerokie kadry, w których zmieści się całe auto. Na filmie dodawanym do ogłoszenia ważne jest, by pokazać, jak prezentuje się sprzedawany egzemplarz.
Wideo powinno się robić tak, jak ogląda się używany samochód, czyli z bliska. Zbliż smartfon lub kamerę do nadwozia i pokaż, jak wygląda, w jakim jest stanie, wskaż drobne uszkodzenia, które odkryte w chwili oględzin na żywo będą pretekstem do obniżenia ceny, jeśli nie było ich widać na zdjęciach. Pokaż auto tak, jakbyś chciał je zobaczyć, gdybyś sam kupował. Jeśli to możliwe, nagrywaj auto czyste i suche.
Warto pokazać nie tylko nadwozie, ale i wnętrze. To dobry moment, by zaprezentować jego wyposażenie, które nie zawsze łatwo opisać, oraz ciekawe funkcje, które trudno zaprezentować nawet na zdjęciach. Pokaż tapicerkę, kierownicę, przyciski.
Nie musisz być prezenterem czy lektorem, ale warto w takim materiale faktycznie uczestniczyć. Wskaż zalety ręką, na przykład pokaż grubość bieżnika opon, dodaj kilka słów komentarza, a jeśli chcesz być w pełni uczciwy, zwróć uwagę także na wady. Nie musi to być płynne przemówienie, ale kilka uwag dla kupującego jest na wagę złota.
Jak zamieścić wideo w ogłoszeniu na Otomoto?
Wymaga to odrobinę pracy, ponieważ musicie opublikować materiał wideo na kanale Youtube. Nie wymaga to jednak zakładania specjalnego kanału - wystarczy mieć konto Google. Po opublikowaniu materiału wideo - może być w trybie prywatnym - wystarczy skopiować link i wkleić do ogłoszenia podczas jego przygotowywania w specjalne okienko. To prostsze niż dodawanie zdjęć.