Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP. Rozbili Focusa i XC40
Crash testy to jedne z najważniejszych prób samochodów. Często decydują one o sukcesie lub porażce danego modelu. Euro NCAP sprawdziło nowego Forda Focusa i Volvo XC40. Obydwa otrzymały pięć gwiazdek, ale nie oznacza to, ze są równie bezpieczne.
18.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:48
Ford Focus
Nowemu wcieleniu amerykańskiego samochodu kompaktowego przyznano komplet gwiazdek za 85 proc. zabezpieczenia dorosłych, 87 proc. w przypadku dzieci, 72 proc. dla pieszych i 75 proc. za aktywne systemy bezpieczeństwa.
Focus w wersji hatchback wyposażony był w komplet poduszek powietrznych (oprócz kolanowych, których nie da się dokupić w tym modelu), komplet układów wspomagających kierowcę i złącza Isofix na skrajnych siedzeniach kanapy. Ford nie przewiduje takiego udogodnienia na fotelu obok kierowcy.
W przypadku dorosłych podróżnych bezpieczeństwo przy uderzeniu w przeszkodę 40 proc. szerokości maski została oceniona na 7,7 pkt. na 8. Zabezpieczenie w przypadku uderzenia całą szerokością maski na 7,5 na 8 możliwych do zdobycia punktów. Ochrona szyi przy uderzeniu w tył na 1,5 na 2 pkt., a bezpieczeństwo w zderzeniu bocznym na 15,9 na 16 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci w zderzeniu czołowym i bocznym zostało ocenione na maksymalne możliwe noty – odpowiednio 16 i 9 pkt. Ford stracił punkty za ograniczone możliwości zamocowania fotelików za pomocą złączy Isofix czy w systemie i-Size (foteliki dla małych dzieci ustawiane tyłem do kierunku jazdy).
Aktywne systemy bezpieczeństwa zostały ocenione w kilku kategoriach. System przeciwdziałający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu otrzymał 2,3 pkt. na 4 możliwe. System zapobiegania kolizjom w mieście został oceniony na 2,6 pkt. na 3 możliwe do zdobycia.
Volvo XC40
Miejskiemu crossoverowi, który uzyskał tytuł samochodu roku, również przyznano pięć gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych określono na 97 proc., dzieci na 87 proc., pieszych na 71 proc., a aktywne systemy bezpieczeństwa na 76 proc. O około 300 kg cięży od forda szwedzki samochód został wyposażony w kolanową poduszkę powietrzną dla kierowcy, a przedni fotel pasażera - za dopłatą - można wzbogacić o złącze Isofix.
W przypadku dorosłych podróżnych bezpieczeństwo przy uderzeniu w przeszkodę 40 proc. szerokości maski została oceniona na maksymalną notę 8 pkt. Zabezpieczenie w przypadku uderzenia całą szerokością maski na 7,4 na 8 możliwych do zdobycia punktów. Ochrona szyi przy uderzeniu w tył na 1,8 na 2 pkt., a bezpieczeństwo w zderzeniu bocznym na 16 na 16 pkt.
Bezpieczeństwo przewożonych Volvo XC40 dzieci w zderzeniu czołowym i bocznym zostało ocenione na maksymalne możliwe noty - odpowiednio 16 i 9 pkt. Volvo przewidziało możliwość montażu ustawianych tyłem do kierunku jazdy fotelików dla małych dzieci w systemie i-Size. Jest ona jednak ograniczona do skrajnych miejsc kanapy.
System zapobiegający nieplanowanemu opuszczeniu pasa ruchu został oceniony na 2,3 pkt. na 4 możliwe. Układ zapobiegania kolizjom w mieście na 2,7 pkt. na 3 możliwe.