Dziwne, małe lusterka na przodach japońskich aut. Kiedyś wymagało ich prawo, dziś doceniają je taksówkarze

Lata temu, gdy przeglądałem ofertę aut na rynku japońskim, zauważyłem ich jedną wspólną cechę: samochody miały dziwaczne lusterka nad przednimi koła. Nigdy nie rozumiałem, po co one tam są. Wreszcie udało mi się zaspokoić ciekawość sprzed lat.

Do 1983 roku japońskie prawo wymagało, by samochody miały lusterka z przodu, a nie przy słupkach A lub na drzwiach. Wiązało się to z trzema kwestiami. Oferowały mniejsze "martwe pole", nie poszerzały aż tak bardzo aut i nie wymagały od kierowcy, by odrywał wzrok od drogi. Szczególnie ten drugi powód był kluczowy w zatłoczonej Japonii.

Producenci spoza Kraju Kwitnącej Wiśni nie byli jednak zwolennikami tego rozwiązania. Musieli tworzyć specjalne wersje aut na Japonię i – całkiem słusznie – określali to mianem bariery pozataryfowej. Japończycy byli w tej dyskusji na przegranej pozycji. Łatwiej było zmienić przepisy w jednym kraju niż zmusić producentów na całym świecie, by się dostosowywali do alternatywnej rzeczywistości.

Trudno sobie wyobrazić 2000GT z lusterkami przy słupkach A.

Dlatego od 1983 roku na japońskim rynku zaczęły pojawiać się lusterka montowane tam, gdzie być powinny. Klienci szturmem rzucili się na zagraniczne rozwiązanie jednoznacznie pokazując, że jest ono zwyczajnie lepsze. Nie wszyscy Japończycy podzielali ich zdanie. Na przykład taksówkarze ciągle preferowali stary sposób instalacji lusterek.

Poza wspomnianymi powodami, chodziło o prywatność ich pasażerów. Za każdym razem, gdy chcą spojrzeć co się dzieje z tyłu, musieliby odwracać głowę i jednocześnie "podglądać" tego, kto siedzi z tyłu. To przekonanie istnieje do dziś, a lusterka na przodzie najczęściej można spotkać właśnie na taksówkach.

Wielu producentów ciągle oferuje lusterka na przodzie jako opcja.

Zobacz również: Nowy Nissan NP300 Navara (2016) dCi190 - test

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Po godzinach:

#DSWM: Mistrz kierownicy ratuje ciężarówkę, spacer po złomowisku i budowa garbusa z klocków w minutę #DSWM: Karetka utknęła na przejeździe kolejowym. Kierowca zamiast uciekać, próbował schować się w kąt #DSWM: Kierowca zaskoczony zmianą nawierzchni ląduje w rowie #DSWM: Kierowca passata wyprzedza na trzeciego i wpada do rowu #DSWM: Awantura kierowcy i motocyklisty. Autor nagrania wkroczył do akcji Gadżet z Lidla kontra zaparowane szyby. Warto wydać 12 zł #DSWM: Osobówka kontra tramwaj. Szynowy pojazd miażdży bok od strony kierowcy Zapomnij o przebitych oponach i sprawdzaniu poziomu oleju. O prowadzeniu też zapomnij! Części z torrentów, samochody z drukarek. Przyszłość dzieje się na naszych oczach Dramat redakcji "Vogue Polska". Żart z okładki zrozumie tylko twój ojciec Zarobek kilku tysięcy na Mustangu to łatwizna. Nie tylko pierwsza seria jest godna uwagi Stare sportowe Toyoty to świetne inwestycje. Celica Supra jest jedną z nich Mercedes W125 Rekordwagen miał być najszybszy na świecie. I przez blisko 80 lat był Przy około 390 km/h usłyszał wybuch. Potem była ciemność. Kierowca Bugatti opowiada o wypadku na Nardò Prosty sposób na brak przyczepności. Pomysł Chevroleta wyprzedził swoje czasy Boisz się, że Lamborghini Huracan nie sprawdzi się w terenie? Wideo udowadnia, że nie ma czego Większość Escortów zardzewiała, ale jest wersja, którą warto ratować Takie rzeczy tylko w Rosji. Ukradł czołg, żeby pojechać po wino Przed Chevroletem Vegą nikt tak nie woził aut. Później też się to nie powtórzyło Od blisko 40 lat na służbie. Strażacki Żuk ciągle pracuje w Bażanowicach W USA na widok "Garbusa" możesz kogoś uderzyć. Ot, taką mają grę Wspaniały dźwięk silnika i ciekawa historia. Sukces Mazdy 787B Redakcyjna dyskusja o pięknie Mercedesa-Maybacha 6 Cabriolet. Czy jest piękniejsze auto koncepcyjne? Pierwsze wrażenia przed testem Range Rovera Sport Supercharged