W segmencie, który umiera, to Volkswagen rozdaje karty. Już go zdominował
To, że segment rodzinnych minivanów w Polsce powoli umiera, potwierdzają liczby. Najpopularniejszy model tej klasy został zarejestrowany w 2017 roku tylko 4581 razy. Gdyby był SUV-em, zająłby dziewiąte miejsce w swoim segmencie.
29.01.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:13
Volkswagen Golf Sportsvan to ideał w segmencie minivanów - tak musi być, skoro w minionym roku był najchętniej kupowanym modelem. Zdeklasował drugiego w zestawieniu Tourana, także Volkswagena, wynikiem 4581 rejestracji w porównaniu z liczbą 2752 rejestracje jego większego brata.
Najwyraźniej właśnie taki samochód najbardziej odpowiada klientom, którzy kierują się marką, funkcjonalnością, osiągami, ceną i wyposażeniem. Touran jest większy i droższy zarazem, a jeszcze większy od niego i praktyczniejszy, ale też jeszcze droższy Sharan zajął dopiero 21. miejsce.
Obecnie to SUV-y i crossovery przejmują rolę samochodów rodzinnych. Dla porównania, w minionym roku zarejestrowano 5711 sztuk modelu Tiguan. To wynik o 25 proc. lepszy od Golfa Sportsvana, pomimo że SUV jest od niego droższy o 38 proc. i sporo mniej funkcjonalny.
Patrząc na tabelę, uderza różnica pomiędzy kolejnymi miejscami. Dla przykładu dziesiąty w zestawieniu rocznym Fiat 500L uzyskał wynik o 4,8 raza gorszy od lidera. W segmencie SUV/crossover był to wynik 2,4 raza gorszy. Jakby nie spojrzeć na te liczby, segment MPV umiera.
miejsce | Model | liczba zarejestrowanych | |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Golf Sportsvan | 4581 | |
2. | Volkswagen Touran | 2752 | |
3. | Opel Meriva | 2243 | |
4. | Kia Venga | 2179 | |
5. | Dacia Lodgy | 2166 | |
6. | Toyota Verso | 2078 | |
7. | Ford B-Max | 1927 | |
8. | Citroen C4 Picasso | 1301 | |
9. | Hyundai ix20 | 1116 | |
10. | Fiat 500L | 953 | |
11. | Renault Scenic | 918 | |
12. | Ford S-Max | 700 | |
13. | Ford C-Max | 698 | |
14. | Opel Zafira Tourer | 680 | |
15. | Kia Carens | 654 | |
16. | Seat Alhambra | 646 | |
17. | Mercedes Klasy B | 599 | |
18. | Honda Jazz | 527 | |
19. | Renault Espace | 422 | |
20. | BMW 2 Active Tourer | 383 | |
źródło: SAMAR |
To jednak nie wszystko, bo jeśli spojrzeć dokładnie na powyższą tabelę, można dostrzec kilka istotnych faktów. Zajmujący trzecie miejsce Opel Meriva już nie jest dostępny w sprzedaży. Jego miejsce wypełnił Opel Crossland i co znamienne, organizacja Euro NCAP przyznała mu tytuł najbezpieczniejszego auta klasy MPV w 2017 r. Przypadek?
Drugi fakt to siódme miejsce Forda B-Max, który też już jest wycofywany ze sprzedaży, a jego miejsce zajmie Ford EcoSport. Również crossover.
Kolejna rzecz to definicje. O ile modele Renault Espace czy też Renault Scenic to minivany co do nazwy, o tyle coraz chętniej klasyfikuje się je jako crossovery. Tak na dobrą sprawę Fiat 500L tez jest bardziej crossoverem niż minivanem, a Honda Jazz modelem segmentu B.
Wszystko to oznacza, że pod nieobecność kilku konkurentów, Volkswagen w tym roku jeszcze bardziej zdominuje i tak zdominowany przez niego segment. Swoją drogą trudno się temu dziwić, bo zarówno Golf Sportsvan jak i Touran to wyjątkowo udane i dobrze zaprojektowane samochody.