W segmencie, który umiera, to Volkswagen rozdaje karty. Już go zdominował

W segmencie, który umiera, to Volkswagen rozdaje karty. Już go zdominował

Zdominowany przez modele Volkswagena segment minivanów w Polsce ma szansę stać się... jeszcze mocniej zdominowany.
Zdominowany przez modele Volkswagena segment minivanów w Polsce ma szansę stać się... jeszcze mocniej zdominowany.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński
29.01.2018 12:49, aktualizacja: 01.10.2022 19:13

To, że segment rodzinnych minivanów w Polsce powoli umiera, potwierdzają liczby. Najpopularniejszy model tej klasy został zarejestrowany w 2017 roku tylko 4581 razy. Gdyby był SUV-em, zająłby dziewiąte miejsce w swoim segmencie.

Volkswagen Golf Sportsvan to ideał w segmencie minivanów - tak musi być, skoro w minionym roku był najchętniej kupowanym modelem. Zdeklasował drugiego w zestawieniu Tourana, także Volkswagena, wynikiem 4581 rejestracji w porównaniu z liczbą 2752 rejestracje jego większego brata.

Najwyraźniej właśnie taki samochód najbardziej odpowiada klientom, którzy kierują się marką, funkcjonalnością, osiągami, ceną i wyposażeniem. Touran jest większy i droższy zarazem, a jeszcze większy od niego i praktyczniejszy, ale też jeszcze droższy Sharan zajął dopiero 21. miejsce.

Obecnie to SUV-y i crossovery przejmują rolę samochodów rodzinnych. Dla porównania, w minionym roku zarejestrowano 5711 sztuk modelu Tiguan. To wynik o 25 proc. lepszy od Golfa Sportsvana, pomimo że SUV jest od niego droższy o 38 proc. i sporo mniej funkcjonalny.

Patrząc na tabelę, uderza różnica pomiędzy kolejnymi miejscami. Dla przykładu dziesiąty w zestawieniu rocznym Fiat 500L uzyskał wynik o 4,8 raza gorszy od lidera. W segmencie SUV/crossover był to wynik 2,4 raza gorszy. Jakby nie spojrzeć na te liczby, segment MPV umiera.

Najpopularniejsze minivany w Polsce

TOP 20 w 2017 roku

miejsce

Model

liczba

zarejestrowanych

1.Volkswagen Golf Sportsvan

4581

2.Volkswagen Touran2752
3.Opel Meriva2243
4.Kia Venga2179
5.Dacia Lodgy2166
6.Toyota Verso2078
7. Ford B-Max1927
8.Citroen C4 Picasso1301
9.Hyundai ix201116
10. Fiat 500L953
11.Renault Scenic918
12.Ford S-Max700
13.Ford C-Max698
14.Opel Zafira Tourer680
15.Kia Carens654
16.Seat Alhambra646
17.Mercedes Klasy B599
18.Honda Jazz527
19. Renault Espace422
20.BMW 2 Active Tourer383
źródło: SAMAR

To jednak nie wszystko, bo jeśli spojrzeć dokładnie na powyższą tabelę, można dostrzec kilka istotnych faktów. Zajmujący trzecie miejsce Opel Meriva już nie jest dostępny w sprzedaży. Jego miejsce wypełnił Opel Crossland i co znamienne, organizacja Euro NCAP przyznała mu tytuł najbezpieczniejszego auta klasy MPV w 2017 r. Przypadek?

Drugi fakt to siódme miejsce Forda B-Max, który też już jest wycofywany ze sprzedaży, a jego miejsce zajmie Ford EcoSport. Również crossover.

Kolejna rzecz to definicje. O ile modele Renault Espace czy też Renault Scenic to minivany co do nazwy, o tyle coraz chętniej klasyfikuje się je jako crossovery. Tak na dobrą sprawę Fiat 500L tez jest bardziej crossoverem niż minivanem, a Honda Jazz modelem segmentu B.

Wszystko to oznacza, że pod nieobecność kilku konkurentów, Volkswagen w tym roku jeszcze bardziej zdominuje i tak zdominowany przez niego segment. Swoją drogą trudno się temu dziwić, bo zarówno Golf Sportsvan jak i Touran to wyjątkowo udane i dobrze zaprojektowane samochody.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)