Kupić czy nie kupić auto z silnikiem 1.4 TSI? Wszystko zależy od wersji

Bardzo popularny silnik benzynowy 1.4 TSI spędza sen z powiek potencjalnym kupującym. Wiele samochodów Grupy VW jest wyposażonych w tę jednostkę, a media i sprzeczne opinie narobiły sporo szumu wokół jej awaryjności. Kupić czy nie kupić? Jest ryzyko czy go nie ma? Już wszystko wyjaśniam.

Silnik 1.4 TSI to kontrowersyjna jednostka napędowa. Wiele pozytywnych i negatywnych opinii się miesza, bo są trzy wersje, w tym jedna bardzo nieudana.

Silnik 1.4 TSI to kontrowersyjna jednostka napędowa. Wiele pozytywnych i negatywnych opinii się miesza, bo są trzy wersje, w tym jedna bardzo nieudana. (fot. mat. prasowe)

Ten artykuł ma 4 strony:

Odrobina historii i różnice

Silnik benzynowy 1.4 TSI to nieduża jednostka, która miała za zadanie zastąpić kilka starszych, dużych silników w gamie samochodów marek Grupy Volkswagena. Zadebiutowała w 2006 r. i od razu zdobyła w swojej kategorii tytuł Engine of the Year.

Dzięki podwójnemu doładowaniu (turbo+kompresor) i bezpośredniemu wtryskowi benzyny osiągała moc 140 KM i moment oborowy 220 Nm, co z powodzeniem pozwoliło zastąpić tą konstrukcją wolnossące motory 1.8, 1.8 T i 2.0, a nawet sześciocylindrowe 2.4.

Twincharger w pełnej okazałości. To najbardziej ryzykowna wersja 1.4 TSI.

Jeszcze w tym samym roku zaprezentowano uproszczoną wersję (tylko turbosprężarka). W późniejszym czasie powstały też słabsze i mocniejsze odmiany o zakresie mocy od 122 do 185 KM.

Silnik bardzo szybko znalazł zastosowanie w niemal całej gamie modelowej wszystkich marek koncernu VW, nie licząc takich jak Porsche czy większe modele Audi. Stosowano go i stosuje się do dziś od małego Audi A1 po dużą Skodę Superb.

Odróżnienie silników to kluczowa sprawa

Seria silnika odgrywa kluczowe znaczenie. Po prawej najgorsza wersja EA111, po lewej najlepsza, czyli EA211.

Tak naprawdę silnik 1.4 TSI to trzy różne jednostki, które znacząco się między sobą różnią. Najważniejsza jest seria silnika, choć ta jest zależna od daty produkcji.

EA111 to oznaczenie pierwszej serii silników oferowanych w zależności od modeli do roczników 2012–2014. W tym miejscu trzeba jednak wskazać na dwie wersje EA111: turbo oraz twincharger.

Druga seria EA 211 zadebiutowała w samochodach z rocznika 2012 i jest wspomagana zawsze turbodoładowaniem. W tym silniku pojawiła się pewna innowacja – system odłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niskim obciążeniem (ACT).

Odłączanie cylindrów w silnikach — po co się stosuje i jak to działa?

System odłączania cylindrów to rozwiązanie wiekowe, ale wciąż używane przez nielicznych producentów. Można natomiast oczekiwać, że w najbliższej…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Przygotuj swoje auto na atak zimy! [poradnik] Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków. Za używanie klimatyzacji nawet 435 euro! Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu Stacje ładowania pojazdów elektrycznych - rodzaje i ceny Jak obniżyć zużycie paliwa - poradnik Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić? Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Trójkąt odblaskowy. W jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Jak dostać się do zatrzaśniętego auta? Czy zawsze da się dorobić kluczyk? [poradnik] Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe Kupujesz auto używane? Oto detale, na które warto zwrócić uwagę, bo i tak za nie zapłacisz Nowe auto i montaż LPG we własnym zakresie. Utrata gwarancji nie musi być problemem

Popularne w tym tygodniu:

Zmiana kół na większe - nieduże różnice w rozmiarze, ale prawie same wady Za co można stracić prawo jazdy? Nie tylko za prędkość i alkohol Wydech Koenigsegga pozwolił uwolnić nawet 300 KM. Oto jak działa 5 najtańszych nowych aut na polskim rynku. Dacia nie jest już liderem 5 mitów na temat opon. Przy zakupie więcej stracisz, niż oszczędzisz Kropki i paski na oponach. Co oznaczają i czy kolor ma znaczenie?