Kupić czy nie kupić auto z silnikiem 1.4 TSI? Wszystko zależy od wersji

Bardzo popularny silnik benzynowy 1.4 TSI spędza sen z powiek potencjalnym kupującym. Wiele samochodów Grupy VW jest wyposażonych w tę jednostkę, a media i sprzeczne opinie narobiły sporo szumu wokół jej awaryjności. Kupić czy nie kupić? Jest ryzyko czy go nie ma? Już wszystko wyjaśniam.

Silnik 1.4 TSI to kontrowersyjna jednostka napędowa. Wiele pozytywnych i negatywnych opinii się miesza, bo są trzy wersje, w tym jedna bardzo nieudana.

Silnik 1.4 TSI to kontrowersyjna jednostka napędowa. Wiele pozytywnych i negatywnych opinii się miesza, bo są trzy wersje, w tym jedna bardzo nieudana. (fot. mat. prasowe)

Ten artykuł ma 4 strony:

Odrobina historii i różnice

Silnik benzynowy 1.4 TSI to nieduża jednostka, która miała za zadanie zastąpić kilka starszych, dużych silników w gamie samochodów marek Grupy Volkswagena. Zadebiutowała w 2006 r. i od razu zdobyła w swojej kategorii tytuł Engine of the Year.

Dzięki podwójnemu doładowaniu (turbo+kompresor) i bezpośredniemu wtryskowi benzyny osiągała moc 140 KM i moment oborowy 220 Nm, co z powodzeniem pozwoliło zastąpić tą konstrukcją wolnossące motory 1.8, 1.8 T i 2.0, a nawet sześciocylindrowe 2.4.

Twincharger w pełnej okazałości. To najbardziej ryzykowna wersja 1.4 TSI.

Jeszcze w tym samym roku zaprezentowano uproszczoną wersję (tylko turbosprężarka). W późniejszym czasie powstały też słabsze i mocniejsze odmiany o zakresie mocy od 122 do 185 KM.

Silnik bardzo szybko znalazł zastosowanie w niemal całej gamie modelowej wszystkich marek koncernu VW, nie licząc takich jak Porsche czy większe modele Audi. Stosowano go i stosuje się do dziś od małego Audi A1 po dużą Skodę Superb.

Odróżnienie silników to kluczowa sprawa

Seria silnika odgrywa kluczowe znaczenie. Po prawej najgorsza wersja EA111, po lewej najlepsza, czyli EA211.

Tak naprawdę silnik 1.4 TSI to trzy różne jednostki, które znacząco się między sobą różnią. Najważniejsza jest seria silnika, choć ta jest zależna od daty produkcji.

EA111 to oznaczenie pierwszej serii silników oferowanych w zależności od modeli do roczników 2012–2014. W tym miejscu trzeba jednak wskazać na dwie wersje EA111: turbo oraz twincharger.

Zobacz również: Volvo V60 (2018) - premiera

Druga seria EA 211 zadebiutowała w samochodach z rocznika 2012 i jest wspomagana zawsze turbodoładowaniem. W tym silniku pojawiła się pewna innowacja – system odłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niskim obciążeniem (ACT).

Odłączanie cylindrów w silnikach — po co się stosuje i jak to działa?

System odłączania cylindrów to rozwiązanie wiekowe, ale wciąż używane przez nielicznych producentów. Można natomiast oczekiwać, że w najbliższej…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa? Mocarny "rękaw" - hydrauliczny hamulec ręczny Systemy pomocne podczas parkowania Tłoki silnikowe – jak i po co? Zmiany w przepisach dla kierowców na rok 2017 Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 13] Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Najczęstsze awarie silników benzynowych [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Silniki benzynowe, których nie warto kupować. Są bardzo podobne do tych polecanych Opona letnia z homologacją zimową – czym się różni od całorocznej? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Rozpórka zawieszenia - czym jest i czy warto ją stosować? Opony całoroczne to w praktyce opony na jesień. Pozwalają zapomnieć o kilku problemach Jak dbać o koło dwumasowe? Co pokaże alkomat po zjedzeniu cukierków z alkoholem? Sprawdzamy Zestaw głośnomówiący - jaki wybrać by być naprawdę zadowolonym? Czujniki parkowania – Ile kosztuje montaż? Podnośnik samochodowy: jaki wybrać do domu i warsztatu - rodzaje i ceny