Ile trzeba dopłacić za klimatyzację? W niektórych markach nawet 8000 zł!

Szukając nowego samochodu i przeglądając cenniki importerów często trafiamy w pułapkę ceny podstawowej. Ma ona zainteresować i przyciągnąć do salonu. Jednak często auto bazowe nie ma czegoś, bez czego trudno sobie wyobrazić zakup – klimatyzacji. Okazuje się, że niektórzy żądają za to słonej dopłaty. Nawet 8000 zł!

Skoda Fabia

Skoda Fabia (fot. mat. prasowe)

Każdemu zależy na zainteresowaniu i przyciągnięciu klienta. Nawet jeżeli jakaś oferta przekracza jego możliwości finansowe, można zaproponować alternatywę. To dlatego ceny bazowe samochodów często odbiegają dość mocno od tych, które trzeba zapłacić za "normalne" auto. A dziś za taki samochód uznaje się ten, który ma na pokładzie przynajmniej klimatyzację. Zakup wersji bez tego udogodnienia jest tańszy, ale utrata wartości takiego auta jest ogromna, pojawia się trudność z odsprzedażą, a do tego latem eksploatacja nie jest zbyt przyjemna.

Importerzy działają różnie. Jedni oferują tanie samochody, które właściwie nie istnieją, ale wyglądają dobrze w cennikach. Inni każą sobie do klimatyzacji dopłacać. Często ważne jest, żeby w reklamie podać jak najniższą kwotę. Najczęściej działają na jeden z trzech sposobów:

  • Cena bazowa dotyczy samochodu bez klimatyzacji. Nawet w opcji. Może być bardzo niska, ponieważ i tak mało kto kupi takie auto. Żeby mieć klimatyzację, trzeba wybrać wyższy standard wyposażenia.
  • Cena bazowa dotyczy samochodu bez klimatyzacji w standardzie, ale jest ona w opcji. Im niższa cena bazowa, tym wyższa klimatyzacji.
  • Cena bazowa zawiera już klimatyzację.

Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie?

Nowoczesne samochody obfitują w liczne elementy wyposażenia, a modele klasy premium wręcz ociekają dodatkami. Wiele z nich tworzy się głównie na…

Wiele tak naprawdę zależy nie tyle od marki, co od modelu, a konkretnie jego pozycjonowania. Zwykle za klimatyzację trzeba dopłacać w samochodach kosztujących w wersji podstawowej do ok. 50–60 tys. zł. Od tego pułapu, m.in. w autach kompaktowych, jest to już standard. Jest jednak interesujący wyjątek – Honda.

Za nową Hondę Civic trzeba zapłacić całkiem sporo jak na segment C, bo aż 69 900 zł. Jednak gdyby była ona przyzwoicie wyposażona, nie można by narzekać. Na przykład podstawowy, a przecież niezbyt tani Golf kosztuje od 66 990 zł. Ma on jednak w standardzie klimatyzację, a Honda do bazowej specyfikacji S nie oferuje jej nawet w opcji. Aby ją mieć, trzeba wybrać standard Comfort kosztujący 9600 zł więcej. Co prawda jest lepiej wyposażony, ale ta różnica pokazuje, jak bardzo Honda stara się ukryć wysoką cenę samochodu, którego nikt bez klimatyzacji nie kupi.

Ile naprawdę kosztuje samochód?

Model samochodu

Cena

podstawowa

[zł]

Cena auta z

klimatyzacją

[zł]

Realna dopłata

za klimatyzację

[zł]*

Citroën C1 36 200 39 400 3200
Citroën C3 39 900 42 900 3000
Citroën C-Elysee 41 090 44 990 4000
Dacia Duster 39 900 48 100 8200
Dacia Lodgy 37 900 44 600 6700
Dacia Logan 29 900 35 200 5300
Dacia Sandero 29 900 35 900 6000
Fiat Panda 34 600 38 600 4000
Ford Ka+ 37 900 40 900 3000
Honda Civic 69 900 79 500 9600
Hyundai i10 39 900 43 800 3900
Hyundai i20 42 400 44 900 2500
Nissan Micra 45 990 50 490 4500
Nissan Juke 55 900 61 300 5400
Opel Adam 43 500 47 300 3800
Opel Karl 36 900 40 990 4090
Opel Corsa 42 100 45 400 3300
Peugeot 208 41 700 44 700 3000
Peugeot 301 42 500 46 500 4000
Renault Captur 56 900 59 900 3000
Renault Clio 42 400 45 400 3000
Renault Twingo 36 400 39 400 3000
Seat Toledo 52 900 56 366 3466
Skoda Fabia  41 606 41 810 750
Toyota Yaris 42 900 49 900 7000
Volkswagen up! 36 890 38 410 1520

Nie braliśmy pod uwagę rabatów i promocji, a jedynie dostępne w cennikach samochody o standardowe ceny opcji

 

*dopłata za klimatyzację jako opcję lub za wersję z klimatyzacją

Po zrobieniu przeglądu cenników najpopularniejszych marek i wybraniu tylko modeli do 60 000 zł, mogliśmy sprawdzić jak bardzo importerzy "oszukują" na cenach. Największe dopłaty są do samochodów Dacii i Nissana, należących zresztą do jednego koncernu wraz z Renault, które z kolei zachowuje się całkiem rozsądnie – cena "klimy" poniżej średniej wynoszącej 3800 zł.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Dzięki tym elementom wyposażenia twoje auto będzie technicznie lepsze

W poprzednim tygodniu pisaliśmy o wyposażeniu, które poprawia komfort jazdy. Zasugerowaliśmy, które dodatki warto kupić i dlaczego, a które z nich…

Najtańsze auta na rynku wymagają też najdroższych dopłat do klimatyzacji. Bardzo popularna Dacia Duster przyciąga ceną bazową 39 900 zł. Jednak aby mieć ją z klimatyzacją, trzeba nie tylko wybrać droższą wersję, ale jeszcze do niej dołożyć 2000 zł. Sumarycznie daje to 8200 zł, czyli 20 proc. więcej! Cena 48 100 zł jest wciąż atrakcyjna, ale jakże różna od modelu bazowego, przeznaczonego głównie dla instytucji i firm.

Podobnie jest w przypadku modelu Lodgy (dopłata 6700 zł), Sandero (6000 zł) oraz Logana (5300 zł). Mimo wszystko, dwa ostatnie to wciąż najtańsze auta w zestawieniu. 5400 zł dołożycie do bogatszej wersji Nissana Juke'a z klimatyzacją i jako jedyny – nie licząc Hondy Civic pokazanej jako przykład – przekracza kwotę 60 tys. zł. Nieco taniej jest w przypadku Micry – 4500 zł dopłaty do wyższego standardu. Mimo to jest ona najdroższym autem segmentu B w tabeli.

Pomimo bardzo wysokich cen klimatyzacji w Daciach, to i tak są to najtańsze samochody na rynku

Wśród tanich modeli wymagających ogromnej dopłaty jest też niewiele tańsza od Micry Toyota Yaris wymagająca dołożenia aż 7000 zł. Jednak nie to cena klimatyzacji, lecz wyższego standardu Active. Finalnie, na auto, które miało kosztować tylko 42 900 zł, trzeba wydać prawie 50 000 zł.

Dość słono każą sobie płacić Francuzi za klimatyzację w Peugeocie 301 i bliźniaczym Citroënie C-Elysee. To samochody, które mają konkurować przede wszystkim ceną, więc polityka wysokich dopłat nie dziwi. Jednak importerzy rozwiązali to różnie. W Peugeocie wystarczy dokupić klimatyzację za 4000 zł. Natomiast Citroën wymaga wybrania wyższego standardu Feel, ale kosztuje on 3900 zł. O ile jednak Peugeot trzyma się takiej polityki również w modelu 208 (dopłata 3000 zł), o tyle Citroën nie jest tak konsekwentny.

Na przykład, do nowego C3 wystarczy dokupić klimatyzację za 3000 zł. Z kolei w C1 taka możliwość też istnieje, ale się nie opłaca. Zamiast zamawiać opcję klimatyzacji za 3200 zł, możecie za tę samą cenę mieć auto w wyższym standardzie Feel. 3000 zł dopłaty życzy sobie Renault do modeli Twingo, Clio i Captur oraz Ford do Ka+. Niewiele więcej dołożycie do Opla Corsy (3300 zł) czy Seata Toledo (3466 zł). Jednak Opel przesadził w dwóch innych modelach.

Przez brak klimatyzacji w standardzie Nissan Micra jest realnie bardzo drogim samochodem. Dlatego warto od razu iść w wysokie wersje wyposażenia. Jest korzystniej. Na przykład, automatyczna klimatyzacja w trzeciej wersji Acenta kosztuje tylko 499 zł.

Do taniego Karla trzeba dopłacić aż 4090 zł do wyższego o dwa poziomy standardu, by mieć klimatyzację. W przypadku Adama jest jeszcze ciekawej. Bazowa wersja Adam z silnikiem 1,2 wymaga dopłaty do klimatyzacji i dodatkowo do systemu start/stop jeżeli chcecie ten akurat silnik, a jest to najtańsza jednostka. Łącznie daje to kwotę 3800 zł. Aż 3900 zł trzeba dołożyć do Hyundaia i10, a 4000 zł do Fiata Pandy. Co ciekawe, już w Hyundaiu i20 klima kosztuje tylko 2500 zł.

Ze wszystkich marek w zestawieniu najrozsądniej zachowują się te z Grupy Volkswagena. Do Toledo dokładamy co prawda sporo, ale w pakiecie jest też system multimedialny. Jednak jest to jedyny model bez klimatyzacji w standardzie.

Z kolei w Volkswagenach tylko w przypadku modelu up! trzeba dopłacić 1520 zł. Dzięki temu jest najtańszym modelem zestawienia za Daciami. W przypadku Skody Fabii dopłata wynosi symboliczne 750 zł i jest to najniższa cena klimatyzacji w zestawieniu.

Suche kwoty to nie wszystko

Patrząc na zestawienie nie sugerujcie się suchymi liczbami. Dopłata za klimatyzację może być zarówno dopłatą za pakiet z innymi elementami wyposażenia, a także za wyższy standard wyposażenia. Zawsze powinniście porównać całe wyposażenie samochodu.

Ten artykuł miał na celu pokazanie tylko jednego faktu - ceny bazowe niekiedy bardzo mocno odbiegają od realiów rynkowych i szukając możliwie taniego auta zawsze sprawdzajcie, czy klimatyzacja jest standardem, a jeżeli nie, to ile trzeba dopłacić.

Jak działa klimatyzacja w samochodzie — wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Dziś trudno wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji. Delikatne, wilgotne zimy i upalne lata często zmuszają do korzystania z tego urządzenia przez…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak prawidłowo zapiąć oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas bezpieczeństwa? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Gaśnica samochodowa – co grozi za jej brak i jak z niej korzystać? Z dzieckiem w foteliku po Europie. Zobacz, jakie są wymagania w innych krajach Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Błędy podczas kontroli samochodu prowadzą do złej interpretacji wyników Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Czy to dozwolona praktyka? Drobiazgi, które warto mieć w samochodzie. Zwróć na nie uwagę przy zakupie Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Pękanie sprężyn zawieszenia to plaga w starszych autach. Kierowcy nawet nie wiedzą o usterce Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć? Ile kosztuje przerobienie Audi na 500KM?

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela