Co to jest system start-stop?

System start-stop to układ elektroniczny wyłączający i włączający silnik automatycznie. Ideą jego stosowania jest ograniczenie poziomu emisji CO2.

Idea stosowania systemu start-stop

System ten został opracowany z myślą o badaniach homologacyjnych emisji CO2 i zużycia paliwa nowych samochodów. W trakcie tego typu testów, warunkach laboratoryjnych auta poruszają się w pozorowanym cyklu miejskim, pozamiejskim i mieszanym. Podczas badania, przez pewien czas auto stoi w miejscu z włączonym silnikiem, co ma symulować np. postój na światłach. Producenci samochodów zauważyli, że gdyby w tym czasie wyłączać silnik, wówczas wyniki testów byłyby nieco lepsze. Nie jest jednak dozwolona ingerencja kierowcy, zatem opracowano elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik w pewnych sytuacjach.

W praktyce systemy start-stop minimalnie wpływają na niższy poziom CO2, a zatem również zużycia paliwa. Im dłuższy jest postój na światłach, na przejazdach kolejowych czy w innych sytuacjach, korzyści z obecności i działania start-stop są większe. Układ ten sprawdza się głównie w jeździe miejskiej, zwłaszcza w dużych korkach. Korzystając z niego można zaoszczędzić nawet do litra paliwa na 100 km, ale w dużej mierze zależy to od sposobu eksploatacji.

Jak działa w praktyce system start-stop?

Gdy samochód zatrzyma się, drążek manualnej skrzyni biegów znajdzie się w pozycji neutralnej, a kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, system elektroniczny wyłącza silnik. W samochodzie wszystkie urządzenia pokładowe działają przy tym nadal poprawnie. Po wciśnięciu pedału sprzęgła, czyli przed włączeniem pierwszego biegu, czujnik pedału sprzęgła wysyła sygnał o konieczności uruchomienia silnika i wtedy ten jest gotowy do jazdy.

Analogicznie sytuacja wygląda w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, ale tu czujnik odpowiedzialny za wysłanie sygnału do uruchomienia silnika znajduje się pod pedałem hamulca. Zatem zatrzymanie pojazdu skutkuje wyłączeniem motoru, a puszczenie pedału hamulca jego uruchomieniem.

Rozrusznik w systemie start-stop ma inną konstrukcję niż w aucie, które jest tego rozwiązania pozbawione, ponieważ musi pracować bardzo szybko, a do tego działa wielokrotnie częściej. To samo dotyczy innych podzespołów, m. in. akumulatora, a także alternatora. Elektronika pokładowa stale nadzoruje naładowanie baterii, by nie dopuścić do jej rozładowania, dlatego są sytuacje, w których start-stop nie wyłącza silnika. Może go także włączyć podczas postoju, a przed naciśnięciem sprzęgła czy puszczeniem pedału hamulca. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy wystąpi większe zapotrzebowanie na prąd (system audio, podgrzewanie foteli) lub automatyczna klimatyzacja nie jest w stanie utrzymać zadanej temperatury.

System start-stop można dezaktywować przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej lub tunelu środkowym. Wówczas silnik będzie pracował do jego manualnego wyłączenia.

Obecnie pracuje się nad systemem start-stop, który będzie wyłączał silnik również podczas jazdy, jak ma to obecnie miejsce w samochodach z napędem hybrydowym. W niektórych autach już jest to stosowane, ale tylko przy niewielkich prędkościach, bliskich zeru. Dąży się natomiast do tego, by silnik nie pracował na przykład podczas jazdy z puszczonym pedałem gazu.

Inne nazwy systemu start-stop?

Producenci stosują przeróżne nazwy dla systemu start-stop, m. in. Start&Stop, Auto Stop, Auto StartStop, iStop, Stop&Go, Blue Drive.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak działa silnik Wankla? Jak przewozić dziecko samochodem zgodnie z prawem? Kto może kierować ruchem drogowym? Kto musi zapłacić podatek od zakupu samochodu i jak to zrobić? Jakie służby mogą kontrolować kierowców? Co to jest polisa mini AC? Co to jest Simply Clever? Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Dlaczego pękają półosie w Hondach? Darowizna samochodu - co powinna zawierać umowa? Jaki motocykl 125 ccm na prawo jazdy kategorii B?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela