Co to jest pasek rozrządu typu hot oil?

To pasek rozrządu pracujący podobnie jak łańcuch w kąpieli olejowej. Obecnie jest powszechnie stosowany m. in. w samochodach marki Ford i w Grupie PSA.

Napęd rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost Forda

Napęd rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost Forda (fot. Ford)

Generalnie przyjmuje się, że do napędu rozrządu służy pasek lub łańcuch i w zasadzie jest to słuszny podział. Jednak paski pracujące w kąpieli olejowej (tzw. hot oil) są nieco innym rozwiązaniem. Obecnie jest ono stosowane przede wszystkich w samochodach Forda i autach Grupy PSA, w nowoczesnych silnikach z rodziny EcoBoost i PureTech, jednak w przyszłości może znaleźć szersze zastosowanie. Zalety napędów paskowych typu hot oil to redukcja masy i oporów w stosunku do łańcucha, ogólnie cichsza praca oraz wyższa trwałość w porównaniu z paskiem pracującym na sucho. Jest to również rozwiązanie trwalsze niż pasek i nierzadko również łańcuch, a do tego praktycznie bezobsługowe, jak dawniej łańcuchowe napędu rozrządu.

Po raz pierwszy paskowego napędu rozrządu w kąpieli olejowej użyto w silniku 1.8 TDCi po zmianach, jakie wprowadzono w 2008 roku. Motor ten trafił pod maskę m. in. Mondeo i Focusa. Jednak spopularyzowanie tego rodzaju napędu nastąpiło dopiero wraz z debiutem silnika 1.0 EcoBoost. Producent określił żywotność paska i rolek na 10 lat i 240 tys. km, czyli jest ona zbliżona do ogólnej trwałości silnika. Niedługo trzeba było czekać na przejęcie tego rozwiązania przez Grupę PSA, która zastosowała je w silniach benzynowych z rodziny PureTech.

Paski w napędach typu hot oil stosowane są nie tylko do napędzania rozrządu, ale również pompy oleju (m. in. VW TDI) i nie tylko w silnikach samochodowych, ale również w napędach maszyn przemysłowych. Charakteryzuje się on bardzo wysoką odpornością na kontakt ze związkami chemicznymi, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych paskach. Ponadto, napędy hot oil są testowane w bardzo szerokim zakresie temperatur, do około 150 stopni Celsjusza. Podczas projektowania bierze się pod uwagę również zmiany chemiczne, jakie zachodzą w procesie starzenia oleju silnikowego. Ważne z punktu widzenia użytkownika jest to, że pasek typu hot oil wcale nie jest droższy od tradycyjnego, a wytrzymuje dłużej. Warunkiem, jaki należy spełnić, jest stosowanie się ściśle do zaleceń producenta w zakresie rodzaju oleju silnikowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa? Co to są opony bieżnikowane? Jak używać koła dojazdowego? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność