Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić?

Nalanie niewłaściwego paliwa nie zawsze kończy się katastrofą, ale niekiedy może spowodować poważną awarię. Sprawdźcie, w jakich sytuacjach nie można uruchamiać auta i co trzeba zrobić z samochodem.

Po wlaniu niewłaściwego paliwa należy natychmiast wezwać pomoc.

Po wlaniu niewłaściwego paliwa należy natychmiast wezwać pomoc. (fot. Marcin Łobodziński)

Teoretycznie nalanie niewłaściwego paliwa jest dość trudne. Po pierwsze, producenci stosują odpowiednie oznaczenia na klapce wlewu paliwa, na pistoletach dystrybutora, a współczesne samochody mają także odpowiedni kształt wlewu paliwa lub zabezpieczenia, m. in. system Easy Fuel. Zalanie oleju napędowego do samochodu benzynowego nawet technicznie nie jest takie proste (za duża średnica końcówki pistoletu). Niestety pomyłki wciąż się zdarzają. Co możecie zrobić, gdy nalejecie olej napędowy do auta benzynowego lub benzynę do samochodu z silnikiem Diesla?

Olej napędowy w samochodzie na benzynę

Nalanie oleju napędowego do benzynowego samochodu z poprzedniego stulecia – zwłaszcza niezbyt nowoczesnego – nie powinno zaszkodzić, jeżeli jest to dawka kilkunastu procent niewłaściwego paliwa. W nowszych konstrukcjach od 2000 roku w górę nie warto ryzykować. Olej napędowy może nie tylko zniszczyć układ oczyszczania spalin (w dalszej konsekwencji), ale także układ paliwowy, a w wyniku spalania oleju napędowego może dojść do zniszczenia tłoków. Tak też stanie się, gdy nalejecie dużo oleju napędowego niezależnie od rocznika samochodu. Wtedy najlepiej zadzwonić po lawetę i odholować auto do warsztatu. Można też zapytać ubezpieczyciela, czy możliwa jest bezpłatna pomoc w takiej sytuacji i skorzystać z assistance.

Benzyna w samochodzie z silnikiem Diesla

Właściciele diesli są w znacznie lepszej sytuacji. Jedynie około 5-letnie i nowsze auta są zagrożone poważniejszą awarią po dolaniu nawet niewielkiej porcji benzyny. Starszy samochód z wtryskiem Common Rail poradzi sobie z minimalną dawką benzyny (mniej niż litr), a auta z wczesnych lat 90. i starsze nawet z kilku- lub kilkunastoprocentowym dodatkiem niewłaściwego paliwa. W przypadku nalania większej porcji paliwa, lub niewielkiej do nowoczesnego samochodu, należy wezwać pomoc drogową.

Zbyt niska liczba oktanowa benzyny – Pb95 zamiast Pb98

Jeżeli zatankowałeś benzynę Pb95 do samochodu wymagającego Pb98, nie przyniesie to negatywnych konsekwencji. Postaraj się uzupełnić zbiornik paliwem o wyższej liczbie oktanowej (V-Power, Verva, Ultimate) lub napełniaj go odpowiednim paliwem częściej, niż robisz to normalnie (co około 100 km).

Zbyt wysoka liczba oktanowa benzyny – Pb98 zamiast Pb95

Nalanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej niż wymagana przez producenta nie spowoduje żadnych negatywnych konsekwencji.

Co zrobić po nalaniu niewłaściwego paliwa? – zasady ogólne:

  • Nie uruchamiać silnika, nie włączać zapłonu!
  • Ustalić, ile nalaliście niewłaściwego paliwa
  • Ustalić pojemność zbiornika paliwa (instrukcja obsługi, serwis, internet) – zachęcamy do skorzystania z naszej bazy samochodów lub z bazy testów
  • Obliczyć procentową ilość niewłaściwego paliwa – ilość nalanego paliwa należy pomnożyć przez 100, a następnie ten wynik podzielić przez pojemność zbiornika paliwa. Wynik da procentowy udział niewłaściwego paliwa w zbiorniku przy założeniu, że zatankujecie go do pełna właściwym paliwem.
  • Jeżeli jest to kilka procent i dotyczy starszego auta – uzupełnić zbiornik właściwym paliwem do maksimum (zatankować pod korek)
  • Jeżeli boicie się, że silnik zostanie uszkodzony – wezwijcie pomoc drogową lub odwiedźcie mechanika w pobliżu i zgłoście problem. Sprawdźcie, czy wasze assistance pomoże w takiej sytuacji.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Co to są opony bieżnikowane? Jak używać koła dojazdowego? Jak przerejestrować samochód na zabytkowy? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Jak często wymieniać olej w silniku? Co należy się poszkodowanemu z tytułu polisy OC? Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 3] Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 2] Sprzedaż pojazdu firmowego [cz. 1] Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność