Toyota zostanie jedynym właścicielem Daihatsu
Toyota Motor Corporation, poważny udziałowiec w Daihatsu Motor Co., Ltd. poinformowała, że niebawem przejmie większość udziałów i stanie się jedynym właścicielem tej firmy.
Transakcja zostanie sfinalizowana w sierpniu, kiedy dojdzie do wymiany akcji. Obecnie Toyota posiada 51 proc. akcji Daihatsu. Obie firmy współpracują ze sobą już od 1967 roku.
Podjęcie decyzji o przejęciu w całości Daihatsu jest jednym z kroków Toyoty w kierunku rozwoju segmentu małych samochodów. Obecnie najmniejszy model Aygo to wspólny projekt z grupą PSA. W przyszłości prace nad miejskimi autami będzie prowadziło bardzo doświadczone w segmencie Daihatsu. To właśnie na tej firmie będzie ciążyła odpowiedzialność za ten segment. Innym zadaniem Daihatsu będzie rozwijanie i wdrażanie nowych technologii obniżających zużycie paliwa i koszty eksploatacji. W gestii Toyoty pozostaną obszary związane z ochroną środowiska, bezpieczeństwem i komfortem podróżowania.
Obie firmy będą mimo to oferowały swoje oryginalne modele, do których klienci są już przyzwyczajeni, nie ma zatem obaw o to, że Daihatsu stanie się jedynie tańszą marką Toyoty, jak Seat czy Škoda w Grupie VW. Firma utrzyma własną strukturę i styl zarządzania. Natomiast obie firmy udostępnią sobie infrastrukturę na rynkach rozwijających się, gdzie dana marka jest jeszcze nieobecna lub pozostaje producentem niszowym. Nie spodziewamy się jednak szturmu Daihatsu na Europę, natomiast na rodzimym rynku japońskim Toyota ma wesprzeć Daihatsu w zwiększeniu sprzedaży, m. in. poprzez udostępnienie własnej sieci dystrybucji.
Akio Toyoda:
To dla nas szansa, abyśmy mogli w pełni sobie nawzajem zaufać i maksymalnie wykorzystać swoje atuty. Możemy teraz skoncentrować się na naszych najważniejszych kompetencjach. To moim zdaniem jest klucz do zwiększania konkurencyjności na globalnym rynku.
Masanori Mitsui:
Jestem przekonany, że tym porozumieniem położyliśmy podwaliny pod stabilny wzrost firmy przez następne 100 lat. To dla nas doskonała okazja do scementowania naszych relacji z Toyotą i wyniesienia marki Daihatsu do najwyższych światowych standardów.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że trzy miesiące temu doszło do porozumienia Toyoty z Mazdą, które ma na celu wymianę technologii i techniki. Mazda nauczy się jak efektywniej produkować samochody, jednocześnie udostępniając Toyocie technologię Skyactiv, która z pewnością przyda się w przedłużeniu życia wolnossących silników benzynowych, które wciąż pozostają domeną Toyoty. Wymiana dotyczy również techniki hybrydowej, a nowy pick-up Mazdy będzie bazował na rozwiązaniach Toyoty Hilux.