BMW M3 - wspaniała historia [wideo katalog]
Od kilku dni na naszym blogu toczy się dyskusja o kierowcach BMW. Do jakichkolwiek wniosków byśmy nie doszli, jacykolwiek oni by się okazali, nigdy nie moglibyśmy powiedzieć, że BMW robi beznadziejne samochody. Mamy prawdziwą gratkę dla fanów producenta bawarek, w szczególności miłośników aut ze znaczkiem "M". Co to takiego?
11.06.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:40
W 1985 roku bawarskie krowy pasące się na malowniczych łąkach w pobliżu krętych dróg, po raz pierwszy miały okazję zobaczyć BMW e30 w wersji M. Niemieccy inżynierowie wzięli na warsztat serię 3 i wycisnęli ją do maksimum, pakując pod maskę silnik o pojemności 2.3-litra. 195 koni mechanicznych, pierwsza setka w 7.5-sekundy i prędkość maksymalna 235 km/h, jak na tamte czasy, uczyniły z e30 prawdziwą uliczną wyścigówkę. M3 powstało w zamyśle rywalizacji w niemieckiej serii wyścigowej DTM, gdzie tuż po rozpoczęciu zmagań BMW zmiażdżyło konkurencję.
Druga generacja M3 pojawiła się na rynku w 1992 roku i bazowała na serii 3 generacji e36. Pojazd dostał już sześciocylindrowy silnik, początkowo o pojemności 3.0-litra i mocy 286 koni mechanicznych, później nawet 3.2-litra i 321 koni mechanicznych. W odróżnieniu od poprzednika, M3 e36 oprócz wersji coupe i cabrio, było także dostępne z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Już najsłabsza wersja o mocy 286 koni mechanicznych produkowana w latach 1992-1995, oferowała przyspieszenie od zera do setki w 5.9-sekundy i prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę. To właśnie ten model jest obecnie chyba najczęsciej spotykanym M3, również na polskich drogach.
XXI wiek dał nam trzecią i chyba najpiękniejszą odsłonę BMW M3 oznaczoną modelowo e46. Z sześciocylindrowego silnika o identycznej jak w przypadku e36 pojemności 3.2-litra, udało się wyciągnąć 343 konie mechaniczne. Tak wyżyłowany motor z łatwością kręcił się nawet do 8000 obrotów na minutę, pozwalając kierowcy poznać siłę przeciążenia wgniatającego w fotel podczas sprintu od zera do setki w 5.1-sekundy.
Dwa lata po premierze tego modelu pojawiła się także iście ekstremalna wersja CSL. Auto odchudzono stosując między innymi dach z włókna węglowego, a silnik wzmocniono do 360 KM. Pierwsza setka w 4.8-sekundy bez najmniejszego problemu pozwalała na rywalizację z Porsche 911. Przez 6 lat M3 e46 znalazło aż 85 tysięcy nabywców.
Najnowsza, czwarta z kolei generacja M3 pojawiła się na rynku w 2007 roku. Pod maską tego auta, oznaczonego modelowo, w zależności od wersji nadwoziowej jako e90/92/93, pracuje jednostka V8 o pojemności 4.0-litra. 420 koni mechanicznych pozwala na sprint od zera do setki w 4.8-sekundy, natomiast po zdjęciu blokady bez trudu uda się przekroczyć 280 kilometrów na godzinę.
W listopadzie zeszłego roku BMW pokazało sportową wersję, nazwaną M3 GTS o mocy 450 KM. W chwili obecnej niemieccy inżynierowie pracują nad kolejną, jeszcze mocniejszą odmianą M3.
Obiecywałem gratkę dla fanów i słowa dotrzymam. Blisko 30 minut materiału wideo o wszystkich czterech odsłonach BMW M3 - prawdziwej legendy niemieckiej motoryzacji. Z jakiej to okazji? W tym roku M3 kończy 25 lat. Sto lat, no i oczywiście miłego oglądania.
BMW M3 25th Anniversary: Part 1 with E30 & E36 Models
BMW M3 25th Anniversary: Part 2 with E36 & E46 Models
BMW M3 25th Anniversary: Part 3 with E46 & E90 Models
Źródło: Carscoop