Hyundai i30 [awarie i problemy]

Jeśli szukasz w miarę młodego, niedrogiego, kompaktowego auta o nowoczesnym designie i nie przywiązujesz większej wagi do marki, to powinna zainteresować Cię ciekawa propozycja koreańskiego Hyundai, który oferuje w tej klasie model i30. Co prawda w aucie aż roi się od drobnych niedoróbek, ale za to można je pochwalić za niezawodne jednostki napędowe i dobre własności jezdne. Hyundai i30 ma też inne zalety.
Historia modelu
Hyundai i30 zadebiutował w 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Samochód miał nowoczesną stylizację i był znacznie lepiej wykonany niż auta koreańskie produkowane wcześniej przez co odcinał się od nieco tandetnego poprzednika – przynajmniej w teorii. Rok później na rynku pojawiła się wersja kombi oznaczona symbolem CW. W 2009 roku Hyundai wprowadził model i30 na rynek amerykański pod nazwą Elantra Touring. Pierwszy lifting model i30 przeszedł w tym roku.
Zobacz również: Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WD - test napędu 4x4
Silniki
Benzynowe:
R4 1,4 (109 KM)
R4 1,6 (126 KM)
R4 2,0 (143 KM)
Diesle z rodziny CRDi:
R4 1,6 (90- 115 KM)
R4 2,0 (140 KM)
Do jednostek napędowych nie można mięć większych zastrzeżeń, tu każdy wybór będzie właściwy. To jeszcze za młody egzemplarz, żeby można było mówić o jakichkolwiek problemach z silnikami lub ich osprzętem, oczywiście poza uszkodzeniem modułu sterującego pracą silnika i bardzo szybko zużywającym się sprzęgłem.
Dane techniczne
W Hyundaiu i30 napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem 4-biegowego automatu lub 5- i 6-stopniowej przekładni manualnej. Z przodu w zawieszeniu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu zaś oś wielowahaczową. Konstrukcja w dużym stopniu bazuje na Kii Cee'd. Samochód otrzymał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Użytkownicy Hyundaia i30 narzekają przede wszystkim na wadliwe stukające odboje tylnych amortyzatorów. Łączniki stabilizatora to kolejne elementy tym razem już przedniego zawieszenia, które będziemy zmuszeni często wymieniać. Łożyska kół również bardzo często lubią wydawać z siebie metaliczny świst – w takim przypadku trzeba je wymienić. W niektórych egzemplarzach, w wyniku podatnej na uszkodzenie kolumny kierowniczej podczas jazdy auto potrafi ściągać na jedną ze stron lub wydawać charakterystyczne stuki podczas skręcania. Na naganę zasługuje także słaba jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza, które łatwo się rysują i szybko schodzi z nich srebrna farba.
Użytkownicy i30 skarżą się też na nagminnie przepalające się żarówki H7 – nawet w okresie kilku miesięcy. Kolejnym wrażliwym podzespołem tego modelu są radiowe czujniki ciśnienia w oponach, które przestają działać z powodu korozji. Nadwrażliwy jest także lakier, na którym nawet w stosunkowo młodych egzemplarzach pojawiają się odpryski. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do pojawienia się korozji dlatego przed zakupem warto dokładnie skontrolować stan powłoki lakierniczej. Podobnie jak w bliźniaczej Kii Cee'd współpracy odmawia radio, które samo się wyłącza i nie daje się już uruchomić.
Przeguby półosi napędowych to kolejne sprawiające wiele problemy elementy, które szybko łapią luzy. Przez zacinanie się sprężarki klimatyzacji podczas jej uruchamiania autem potrafi szarpać. Oprócz poważniejszych usterek znajdziemy tu też kilka niedoróbek. Parujące i pękające reflektory oraz podatne na zarysowania szyby to niestety nie wszystko, w niektórych samochodach występują też problemy z właściwym działaniem sterowania centralnego zamka.
Naszym zdaniem
Hyundai i30 z pewnością nie wypracował sobie jeszcze na rynku dobrej marki, ale jeśli nie chce być kojarzony z tym co niechlujne i tandetne to musi popracować nie tylko nad jakością stosowanych plastików, ale także nad trwałością niektórych elementów mechanicznych. Warto jednak pamiętać, że silniki to naprawdę udane konstrukcje. Poza tym nie znajdziemy tu tak na prawdę awarii dużego kalibru. Jego zalety to przyzwoita cena, młody wiek oraz 5-letnia gwarancja. Na pochwałę zasługują też wielowahaczowe zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy sprzyjające dynamicznej jeździe. Najtańsze egzemplarze Hyundaia i30 na rynku aut używanych znajdziemy za około 30 000 zł.
Zobacz także:
Fiat Bravo II [awarie i problemy]
Citroen C4 I [awarie i problemy]
Renault Megane II [awarie i problemy]
Toyota Corolla E12 [awarie i problemy]
Ten artykuł ma 28 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze