1/10 – FAB Design MP4‑12C Spider Terso (2013)
Już niedługo, bo na salonie tokijskim, zobaczymy zmodyfikowaną przez FAB Design otwartą wersję McLarena MP4-12C. Pierwszy egzemplarz jest już gotowy i ma między innymi wzmocniony do 680 KM silnik.
29.01.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:11
Już niedługo, bo na salonie tokijskim, zobaczymy zmodyfikowaną przez FAB Design otwartą wersję McLarena MP4-12C. Pierwszy egzemplarz jest już gotowy i ma między innymi wzmocniony do 680 KM silnik.
Premiera Spidera Terso w Japonii to nie przypadek. Od jakiegoś czasu FAB Design notuje bardzo duże zainteresowanie klientów z Azji swoimi produktami. Spośród 10 planowanych egzemplarzy nowej maszyny pierwszy trafi właśnie na rynek azjatycki. Można się też spodziewać, że większość z pozostałej dziewiątki pojedzie właśnie tam.
Pakiet stylistyczny przygotowany dla odmiany Spider jest taki sam jak w wersji coupé. Składa się na niego przedni zderzakospojler z ukształtowanymi na nowo wlotami powietrza. Przednie błotniki są poszerzone w sumie o około 50 mm i przechodzą płynnie w poszerzenia drzwi.
Na drzwiach (w ich przedniej części) znajdują się imitacje wylotów powietrza. Z kolei za drzwiami są już prawdziwe otwory doprowadzające gaz m.in. do turbosprężarek. Tylne błotniki są jeszcze bardziej rozdmuchane od przednich, co sprawia, że McLaren jest w ogóle szerszy o prawie 10 cm.
Aby wszystko współgrało ze sobą, tuner zaprojektował nowy tylny zderzak, w którym musiało znaleźć się miejsce dla oryginalnego dyfuzora. Na pokrywie silnika pojawiło się duże skrzydło, nie wyłączono jednak oryginalnego małego ruchomego spojlera.
Wszystkie elementy przygotowane przez FAB Design zrobione są z kompozytów węglowych, ale tylko na części z nich widać prawdziwy materiał. Zmiana części nadwozia na włókno węglowe pozwoliła odchudzić bolid o około 40 kg.
Auto jeździ na oponach o szerokości 275 mm z przodu i 325 mm z tyłu, które zostały założone na 3-częściowe felgi o średnicy 20”. Ten wzór felg pojawia się od dawna w pakietach FAB Design i nie zawsze pasował do Mercedesów, ale w McLarenie prezentuje się całkiem nieźle.
Wnętrze zostało kolorystycznie dopasowane do nadwozia. Część materiałów jest czarna, a część pomarańczowa. W kabinie nie zabrakło włókien węglowych, skóry i Alcantary.
McLaren MP4-12C jest uzbrojony w całkiem nowy, zaprojektowany razem z tym samochodem silnik V8 o objętości skokowej 3,8 l. Dwie turbosprężarki oraz bezpośredni wtrysk paliwa sprawiają, że jednostka napędowa M838T w seryjnej odmianie rozwija moc 625 KM przy 7500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 600 Nm w zakresie 3000-7000 obr./min.
Szwajcarzy ograniczyli się do wymiany układu wydechowego i montażu nowej elektroniki sterującej silnikiem i dzięki temu osiągnęli moc 680 KM i moment obrotowy o wartości 715 Nm. Z umieszczoną centralnie jednostką napędową jest połączona dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia przekładniowa. To między innymi dzięki niej podkręcony McLaren do 100 km/h powinien przyspieszać w równe 3 sekundy i rozpędzać się aż do 343 km/h.
Przygotowany przez FAB Design wóz może się podobać albo nie, ale trzeba powiedzieć, że wszystkie przeróbki łączą się w spójną całość, co nie zawsze jest takie oczywiście – patrz niektóre projekty Mansory.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M838T
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 680 KM przy 7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 179,00 KM/l (seryjny – 164,52 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 715 Nm przy 3000-6000 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Koła przednie: 10,0 x 20”
- Koła tylne: 12,0 x 20”
- Opony przednie: 275/25 R 20
- Opony tylne: 325/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1490 kg (- 40 kg)
- Stosunek masy do mocy: 2,19 kg/KM (seryjny – 2,46 kg/KM)
- Długość: 4507 mm
- Szerokość: 2008 mm (+ 99 mm)
- Wysokość: 1199 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,00 s
- Prędkość maksymalna: 343 km/h
Źródło: autoblog