Nowy model – Sportec X6 xDrive40d SP 6 X (2012)
Co prawda Sportec specjalizuje się w tuningu Porsche i całkiem nieźle ogarnia auta grupy Volkswagen, ale ciągle poszerza swoją działalność. W kręgu zainteresowania Szwajcarów od niedawna jest BMW X6.
25.12.2012 | aktual.: 13.10.2022 10:08
Co prawda Sportec specjalizuje się w tuningu Porsche i całkiem nieźle ogarnia auta grupy Volkswagen, ale ciągle poszerza swoją działalność. W kręgu zainteresowania Szwajcarów od niedawna jest BMW X6.
Sam firma BMW w ofercie Sporteca jest już dłuższy czas, ale nie wszystkie modele były dostępne od razu. Niedawno dołączył SUV X6 i na razie mechanicy tunera zdążyli przygotować tylko trzy pakiety wzmacniające silniki tego wozu. Najnowszym i najmocniejszym zestawem jest SP 6 X. Jest on przeznaczony do BMW X6 z wysokoprężnym 3-litrowym silnikiem w wersji xDrive40d.
Ten 3-litrowy motor o zapłonie samoczynnym to jednostka N57D30TOP, która w seryjnej konfiguracji charakteryzuje się mocą 306 KM przy 4400 obr./min i momentem obrotowym 600 Nm przy 1500-2500 obr./min. Do tej pory Sportec oferował pakiet zwiększający moc silnika do 330 KM, ale w zestawie SP 6 X możliwe jest podkręcenie motoru do 370 KM. Przy tym wszystkim maksymalny moment obrotowy rośnie do 750 Nm.
Modyfikacja polega na zwiększeniu ciśnienia doładowania, z jakim pracują sprężarki. W wersji TOP tego motoru BMW instaluje dwie turbosprężarki o różnych rozmiarach – mniejsza z nich ma układ zmiany pochylenia kierownic (VGT).
Znacznie większa moc ma swoje przełożenie na osiągi BMW X6. Od 0 do 100 km/h ten kolos przyspiesza nie w 6,50 s (taki czas osiąga samochód fabryczny), a w 5,40 s. Dzięki zdjęciu ogranicznika prędkości auto rozpędza się do 263 km/h.
Szwajcarzy zadbali o odpowiednią oprawę dźwiękową montując sportowy układ wydechowy zakończony rurami wydechowymi, które obudowano kompozytem. Zestaw wyprodukowała firma Akrapovič.
Zawieszenie jest wprawdzie całkowicie seryjne (to chyba dobrze), ale koła już nie. 20-calowe felgi to produkt renomowanej firmy OZ. Każde z kół stuningowanego auta jest lżejsze od seryjnego o 9,3 kg. Łącznie daje to oszczędność masy rzędu 37 kg, a co ważniejsze każdy oszczędzony kilogram to zmniejszenie masy nieresorowanej.
Do przedniego zderzaka BMW Sportec przymocował niewielki spojler, a na pokrywę bagażnika przykleił listwę. Obie części, tak jak końcówki rur wydechowych, są wykonane z włókna węglowego.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R6, N57D30TOP, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 370 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 123,62 KM/l (seryjny – 102,24 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Koła przednie: 20” OZ
- Koła tylne: 20” OZ
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2148 kg (- 37 kg)
- Stosunek masy do mocy: 5,81 kg/KM (seryjny – 7,14 kg/KM)
- Długość: 4877 mm
- Szerokość: 1983 mm
- Wysokość: 1690 mm
- Rozstaw osi: 2933 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s
- Prędkość maksymalna: 263 km/h
Źródło: Evocars Magazine