Podstawowe kontrolki w samochodzie – jak je rozszyfrować? [poradnik]

Źródło: astra-3.pl

Za każdym razem kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce, na desce rozdzielczej wyświetla się „koncert” kolorowych kontrolek, które po chwili gasną. Nie wszyscy wiedzą, co zrobić, jeśli jedna z nich nie zgaśnie. Które ostrzegają o poważnych awariach, a które tylko przypominają o rutynowych czynnościach serwisowych?

Najważniejszą grupę kontrolek stanowią te zapalające się na kolor czerwony. Jedną z nich jest symbol tarczy ze szczękami i wykrzyknikiem w środku. Jak nietrudno się domyślić, jest to kontrolka odpowiadająca za hamulec ręczny, która powinna zgasnąć zaraz po jego zwolnieniu.

Co zrobić, jeśli zapali się w czasie jazdy lub w ogóle nie zgaśnie? Wielu kierowców z pewnością zatrzyma się i zacznie nerwowo szarpać za hamulec ręczny. Niestety, takim działaniem nic nie wskórają, bo problem dotyczy niskiego poziomu płynu hamulcowego. W takiej sytuacji należy jak najszybciej go uzupełnić i odwiedzić mechanika.

W poszukiwaniu ćwiary, czyli jak ustrzec się przed zakupem auta po poważnym wypadku [poradnik]W poszukiwaniu ćwiary, czyli jak ustrzec się przed zakupem auta po poważnym wypadku [poradnik]Przeszczepy kojarzą się z chirurgią, ale są też stosowane przez blacharzy w powypadkowych samochodach. Jeśli robią to chirurdzy, mogą uratować komuś życie, ale te praktykowane przez blacharzy często mogą być przyczyną śmierci. Jak znaleźć przeczepione elementy blacharskie i czy kupowanie tak naprawionych pojazdów jest bezpieczne?

Równie istotna jest kontrolka z oliwiarką, oznaczająca zbyt niski poziom oleju lub jego nadmierne zużycie. W takiej sytuacji trzeba niezwłocznie wyłączyć silnik, uzupełnić olej silnikowy i zlecić serwisowi znalezienie przyczyn wycieku lub nadmiernego zużycia oleju. W niektórych autach zamiast bagnetu olejowego lub wraz z nim montowana jest kontrolka, na której widnieje bagnet olejowy. Powodem jej zapalenia lub migania jest oczywiście zbyt niski poziom oleju.

Jak rozszyfrować kontrolkę z akumulatorem? Większość kierowców myśli, że oznacza ona po prostu rozładowany akumulator, ale to nieprawda. W rzeczywistości jest to ostrzeżenie o nieprawidłowo działającym ładowaniu akumulatora. Najczęściej są to ślizgający się pasek klinowy, zużyty napinacz lub defekt alternatora.

Bardzo istotny jest także symbol termometru zanurzonego w wodzie. Zapalenie się tej kontrolki świadczy o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodniczego lub o jego braku. W takiej sytuacji musimy jak najszybciej zatrzymać samochód, wyłączyć jednostkę napędową, uzupełnić brakujący płyn i odstawić auto do serwisu w celu sprawdzenia kondycji chłodnicy i szczelności innych elementów układu chłodzenia. Kontrolka przypominająca koło kierownicy to awaria układu wspomagania. Z taką usterką również powinniśmy od razu przerwać jazdę. Konieczne będzie sprawdzenie zarówno przekładni, jak i pompy wspomagania.

Źródło: januszs-prawojazdy.pl

Z kolei kontrolka z pasażerem zapiętym pasami i kółkiem po lewej stronie sygnalizuje uszkodzenie poduszki powietrznej, pod warunkiem że nie zgaśnie kilka sekund po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu. Z takim problemem oczywiście możemy jeździć, ale trzeba wziąć po uwagę to, że jedna z poduszek w trakcie wypadku czy stłuczki po prostu nie zadziała. Według mnie nie warto tak ryzykować. Te dwie ostatnie kontrolki mogą być zarówno koloru czerwonego, jak i żółtego w zależności od modelu i marki samochodu.

Symbolika żółtych kontrolek nie jest taka prosta jak czerwonych. Jedna z nich na pierwszy rzut oka przypomina łódź podwodną, niektórzy kojarzą ją z helikopterem. Tak naprawdę nie jest to ani jedno, ani drugie, tylko symbol jednostki napędowej.

Często zdarza się, że zapali się wtedy, gdy silnik pracuje na paliwie niskiej jakości. Niestety w wielu przypadkach jej zaświecenie może być powodem zamarznięcia filtra paliwa, awarii układu wtryskowego lub nawet jednostki napędowej. Nie musimy przerywać jazdy, ale powinniśmy jak najszybciej odwiedzić mechanika. Jeśli to zbagatelizujemy, może się to skończyć koniecznością przeprowadzenia generalnego remontu, a nawet wymianą silnika.

Źródło: bmw-klub.pl

Jest jeszcze żółta spirala. To kontrolka zarezerwowana dla aut z silnikami wysokoprężnymi. Jeśli po odpaleniu silnika zapali się na stałe lub będzie migać, to znak, że świece żarowe kwalifikują się już do wymiany. Kontynuowanie jazdy jest jak najbardziej możliwe, trzeba pamiętać jednak o tym, żeby skontrolować stan świec żarowych.

Zaświecenie się kontrolki z napisem ABS oznacza oczywiście awarię tego systemu i możliwość zablokowania się kół w trakcie hamowania. Jeśli na desce rozdzielczej wraz z tą kontrolką zapali się kontrolka hamulca ręcznego, to wyraźny znak, że coś niedobrego dzieje się z systemem rozdziału siły hamowania. W niektórych autach producenci zainstalowali nawet odpowiednią kontrolkę z napisem EBD.

Termostat – co to jest, co się w nim psuje i jak go naprawić? [poradnik]Termostat – co to jest, co się w nim psuje i jak go naprawić? [poradnik]Termostat to jeden z głównych elementów układu chłodzenia. Jeśli się zepsuje, nie ma mowy o właściwym chłodzeniu silnika. Jaką dokładnie pełni funkcję i co się stanie, jeśli odmówi posłuszeństwa?

Samochód oraz obrys drogi lub trójkąt z wykrzyknikiem w okręgu to oznaczenie symbolizujące system ESP. Gdy kontrolka miga w czasie zrywania przyczepności, to sygnał, że system działa prawidłowo. Jeżeli natomiast kontrolka świeci się na stałe, to najwyższy czas, aby elektronicznym „wspomagaczem” bezpiecznej jazdy zajął się serwis.

Źródło: elektroda.pl

Najgorzej jest jednak wtedy, gdy na konsoli pojawi się trójkąt z wykrzyknikiem w środku, bo przyczyn zaświecenia się takiej kontrolki może być masa, począwszy od czujników deszczu, na awarii ksenonów kończąc. Koło z przerywanymi półkolami w środku sygnalizuje wysoki stopień zużycia klocków hamulcowych. Jest jeszcze profil nienapompowanej opony z wykrzyknikiem. Kontrolka ta pokazuje zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach. Niestety, bardzo często wskazania te są mylne.

Regulamin komentowania

  • Adamus

     Bardzo porządnie i przejrzyście napisany artykuł. Pewnie nie jednej osobie on znacznie pomoże  i pozwoli nauczyć się coś nowego.

  • Mieszko

    Kontrolka z tzw oliwiarką oznacza tylko i wyłącznie niskie ciśnienie oleju w układzie smarowania. Wiadomo, że jak nie ma oleju to i ciśnienia nie będzie ale ta kontrolka nie zapala się gdy poziom jest niski (za niski) TYLKO WTEDY gdy ciśnienie jest za niskie. np oleju jest pod korek a siadła pompa oleju. 

    • Gratka

       ciśnienie oleju się zgadza, ale jak siądzie pompa to nie będziesz miał czasem czek endżin?

      • basstec

        Wtedy będzie silnik chodził jak traktor i kontrolka smarowania się zaświeci a dalej to może się nie zdążyć check engine zapalić :)

      • Mieszko

         Niestety miałem przyjemność tą że siadła pompa oleju i nie było żadnej innej kontrolki oprócz oliwiarki. Na całe szczęście silnik nie uległ zatarciu, chociaż nowa pompa tez  wydrenowała kieszeń :)

    • adam

      Zależnie od poroducenta kontrolka ta może oznaczać też niski poziom. Na przykład: niskie ciśnienie – lampka świeci, niski poziom lampka miga, ale to cały czas ta sama lampka.

  • ps to prawda

    check engine :3

  • dads

    pulsujaca kontrolka swiecy zarowej w silnikach VAG moze oznaczac jeszcze awarie swiatel stopu jest to dosc przydatna informacja, najczesciej przyczyna jest czujnik pedalu hamulca noznego.

  • gość

    Źródło “elektroda.pl”? Raczej instrukcja do Volvo S/V40 ;)

  • Gosc

    o kradzione fotki :)

  • marian

    Panowie – seat ibiza najnowsza wersja przed liftem jeszcze (1.4) – zapala się kontrolka ABS i hmulec ręczny i auto nie chce zapalić. Co się może dziać?

  • dolores233

    u mnie zaświecała się pomarańczowa gdy spadała temperatura na zewnatrz a czerwona gdy był mróz jednak po rozgrzaniu silnika kontrolki gasły

  • krzaklewski

    trujkont w kołku co oznacza w bmw 5 niemego rozszyfrowac

    • Hx

      kółko z przodu, czy z tyłu? Lewe, czy prawe?

  • stanisław

    Jaki płyn chłodzący do silnika Jeep Cherokee 2.8 CRD 163 KM 2005 r