Wielki powrót autogazu. Do jego sukcesu przyczyniła się... elektromobilność

147 tysięcy – tyle aut otrzymało instalacje gazowe w 2019 roku. To wzrost o ponad 100 proc. w stosunku do 2018 roku. Polacy coraz chętniej patrzą na zasilanie LPG, wyzbywając się uprzedzeń sprzed lat. Taki kierunek może też wynikać z… rozczarowania elektromobilnością.

Instalacje gazowe sprawdzają się też w hybrydach. Nie da się jeździć taniejInstalacje gazowe sprawdzają się też w hybrydach. Nie da się jeździć taniej
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

Łatwiej jest w Polsce zatankować autogaz, niż zatankować benzynę. Samodzielnych punktów sprzedaży LPG jest więcej niż dystrybutorów z "bezołowiową". Jednak to nie dostępność sprawia, że jesteśmy europejskim liderem w zużyciu gazu (+ 4,9 proc. "wyjeżdżonego" paliwa rok do roku). Chodzi oczywiście o oszczędności – tym większe, czym bardziej paliwożerny jest nasz samochód.

Tak duży wzrost zainteresowania jest mimo wszystko zaskakujący. Jeszcze pod koniec 2018 roku, kiedy to montaż instalacji gazowych mocno podupadł, mówiono o nasyceniu rynku. Od maja 2017 roku coraz większy udział w imporcie do Polski miały auta z jednostkami diesla, które do "gazowania" się nie nadają. Z kolei z rynku wycofywane były proste samochody z pośrednim wtryskiem benzyny, a więc te, których przeróbka była prosta i szybka.

Nasycenie nie powinno dziwić. Jak obliczał to Marcin Łobodziński, dla czteroletniego auta (z założeniem używania go przez 5 lat), jeżdżącego "na gazie" 1500 km miesięcznie i spalającego 7 litrów gazu, oszczędności sięgną ponad 6 tysięcy złotych. Rząd również zauważył – przynajmniej połowicznie – potencjał w LPG. To źródło zasilania zostało uznane za "alternatywne" i choć akcyza na to paliwo jest niższa niż w przypadku benzyny i oleju napędowego, tak resort klimatu nie zamierza skupiać się na dalszym promowaniu LPG. Woli się skupić na elektromobilności.

Elektromobilności, w której wspieraniu państwo dało plamę, bo dopłat startujących od 1 stycznia 2020 jak nie było, tak nie ma. Podobnie jest ze strefami, do których wjazd miał być limitowany. Najwyraźniej jednak dały do myślenia społeczeństwu. – Coraz więcej informacji na temat ograniczeń dotyczących starszych diesli oraz obawa, że tego typu ograniczenia mogą pojawić się również w Polsce powodują, że część ludzi decyduje się na montaż instalacji – stwierdza Wojciech Drzewiecki, założyciel Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Polacy najwyraźniej do tematu instalacji podchodzą coraz bardziej kompleksowo i stawiają na markowe rozwiązania. Firma STAG obejmuje ok. 60 proc. polskiego rynku instalacji i – co ciekawe – nie zauważyła specjalnego spadku zainteresowania. – Nie zaobserwowaliśmy wahania w liczbie montaży (instalacji – dop. red.) w 2018 roku sugerującego ich zmniejszenie – stwierdza Łukasz Ratuszny, dyrektor ds. sprzedaży rynku krajowego. Co więcej, potwierdza on rosnące zainteresowanie rynkiem. – Na podstawie naszych danych z lat 2017-2019 odnotowaliśmy rok do roku kilku procentowe wzrosty sprzedaży oraz zwiększenie ilości wystawionych homologacji montażowych – dodaje Ratuszny.

Taki trend nie powinien dziwić. Nawet teraz, gdy paliwo ma jedne z najniższych cen w historii, gaz pozostaje konkurencyjną opcją. W województwie dolnośląskim średnia cena "bezołowowiowej" to 3,76 zł za litr, podczas gdy gaz można kupić za 1,60 zł za litr. Nie bez znaczenia dla środowiska jest fakt, że spalanie gazu prawie nie emituje szkodliwych tlenków azotu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀