Konkrety – Abt AS 5 3.0 TDI quattro S‑Tronic Power (2012)
W lutym pisałem o planach Abta dotyczących Audi A5 z nadwoziem coupé. Niedawno firma z Kempten pokazała właśnie takie auto wyposażone w 3-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym, który po tuningu ma moc 300 KM.
30.11.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:03
Model A5 Audi odświeżyło mniej więcej rok temu. Auto zyskało na wyglądzie, ale dla takich firm jak Abt Sportsline prace nad tym samochodem zaczęły się od nowa. Nawet małe modyfikacje w kształcie nadwozia mogą sprawić, że stosowane dotąd spojlery nie będą pasowały, więc trzeba to sprawdzić, a w razie potrzeby zaprojektować je od nowa. Pozostaje też kwestia dopasowania stylistycznego dodatków do odnowionego auta.
W lutym Abt pokazał wizualizacje odmłodzonego Audi A5 z pakietem swoich spojlerów i zapowiedział, jakimi mocami będą charakteryzować się przerobione przez tę firmę jednostki napędowe. Dzisiaj będzie o konkretnym wozie – czarnym A5 z 3-litrowym silnikiem Diesla, skrzynią S-tronic i napędem na obie osie.
Jeśli komuś podoba się seryjne A5, nie powinien mieć problemu z AS 5 (tak Abt nazwał ten model). Stuningowany samochód różni się od zwykłego niewielkim przednim spojlerem, nakładkami na progi, elementem ozdobnym pod tylnym zderzakiem, listwą na klapie bagażnika oraz imitacjami wylotów powietrza na przednich błotnikach. Moim zdaniem te ostatnie tuner mógł sobie darować – upodobnianie na siłę innych aut do BMW M3 i M5 (chodzi mi o wyloty powietrza w błotnikach z przodu) nie zawsze wychodzi na dobre.
Aha, no i jeszcze felgi. 20-calowe obręcze DR o szerokości 9,5” mają ładny wzór, ale wnerwiające jest to, że Abt nie robi oddzielnej wersji dla lewej i prawej strony Audi. Felgi DR można zastąpić bardziej klasycznymi (symetrycznymi) CR, ale te są dostępne tylko w rozmiarze 19”. Na koła założone na czarne AS 5 włożono opony 265/30 R 20.
Dzięki zastosowaniu sportowych sprężyn pojazd został obniżony o 25 mm. Do wyboru jest także regulowane zawieszenie produkcji KW. Auto ma za to seryjne hamulce, ale na życzenie dostępne są przednie tarcze hamulcowe o średnicy 345 lub 380 mm. Te pierwsze nie mogą być zamontowane w Audi S5.
Audi A5 3.0 TDI korzysta z 3-litrowego diesla z turbosprężarką VGT i zasobnikowym wtryskiem paliwa. Normalnie ten motor może mieć 204 KM (w słabszych wersjach z przekładnią Multitronic) lub 245 KM (ze skrzynką manualną lub dwusprzęgłową). Model AS 5 miał prawie 250-konną jednostkę napędową.
Teraz silnik rozwija moc 300 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 570 Nm (zamiast 500 Nm) przy 2400-3200 obr./min. Co prawda zakres maksymalnych wartości obu parametrów jest węższy, ale nie są to zmiany radykalne. W fabrycznym motorze maksimum mocy było osiągane przy 4000-4500 obr./min, a szczyt momentu obrotowego przy 1400-3250 obr./min.
Oprócz wyższej mocy i momentu atutem jednostki przygotowanej przez Abta (tak przynajmniej zapewnia tuner) jest zużycie paliwa pozostające na tym samym poziomie co w wozie wprost z fabryki.
Parametry drogowe maszyny Abta minimalnie różnią się od osiągów seryjnego samochodu. Czas przyspieszania od 0 do 100 km/h zmalał z 5,80 s do 5,40 s, a prędkość maksymalna jest podniesiona do 255 km/h.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 300 KM przy 4000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,11 KM/l (seryjny – 82,58 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 570 Nm przy 2400-3200 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-Tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła quattro
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,5 x 20” DR
- Koła tylne: 9,5 x 20” DR
- Opony przednie: 265/30 R 20
- Opony tylne: 265/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1715 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,72 kg/KM (seryjny – 7,00 kg/KM)
- Długość: 4626 mm
- Szerokość: 1854 mm
- Wysokość: 1347 mm (- 25 mm)
- Rozstaw osi: 2751 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s
- Prędkość maksymalna: 255 km/h
Źródło: http://autoblog.nlautoblog