Zero problemów i 300 tys. km przebiegu w dieslu. Wystarczy kilka czynności

Silniki Diesla mogą pracować długie lata bez większych awarii, o ile odpowiednio się o nie dba. Istnieje kilka kluczowych aspektów, które warto regularnie monitorować i serwisować, aby pojazd z takim napędem bez problemu przejechał co najmniej 300 tysięcy kilometrów. Owszem, wiąże się to ze sporymi kosztami, ale zyskujemy niezawodność.

Mówi się, że trwałe silniki były dawniej, a teraz już takich nie ma. W przypadku diesli to nieprawda. One nadal wytrzymują wiele, ale też potrzebują więcej uwagi i droższego serwisu.
Mówi się, że trwałe silniki były dawniej, a teraz już takich nie ma. W przypadku diesli to nieprawda. One nadal wytrzymują wiele, ale też potrzebują więcej uwagi i droższego serwisu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

03.09.2024 | aktual.: 30.09.2024 11:05

Decydując się na zakup auta z silnikiem Diesla przyszli nabywcy niejednokrotnie stają przed problemem potencjalnie dużych wydatków na naprawy. Jak wielokrotnie wspominałem w naszych poradnikach, niemal każda naprawa diesla to koszt rzędu 1000 zł lub więcej. Właśnie z tego powodu popularność silników wysokoprężnych maleje. Niemniej jednak, ich trwałość jest nieoceniona – o ile nie mylić tego z trwałością osprzętu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Silniki Diesla - same w sobie - są solidne, ale ich osprzęt już niekoniecznie. To właśnie dbałość o ten osprzęt wpływa na trwałość całego zespołu napędowego oraz minimalizację kosztów serwisowych.

Oto 6 wskazówek, jak zadbać o trwałość osprzętu i silnika Diesla, wraz z orientacyjnymi kosztami rocznymi, które warto uwzględnić, jeśli chcesz uniknąć dużych wydatków na naprawy.

Paliwo możliwie najlepszej jakości

Jednym z najważniejszych aspektów dbania o silniki Diesla jest tankowanie paliwa najwyższej jakości, co ma kluczowy wpływ na układ wtryskowy. Oszczędności na paliwie szybko prowadzą do awarii wtryskiwaczy, co generuje dodatkowe koszty.

Trwałość wtryskiwaczy jest wprost proporcjonalna do jakości stosowanego paliwa.
Trwałość wtryskiwaczy jest wprost proporcjonalna do jakości stosowanego paliwa.© fot. Marcin Łobodziński

Przy założeniu, że rocznie przejeżdżasz 15 tysięcy kilometrów, a samochód zużywa średnio 6 litrów paliwa na 100 km, rocznie zużyjesz około 900 litrów paliwa. Tankowanie na sprawdzonej stacji, nawet jeśli paliwo jest tam o 40 groszy droższe niż na najtańszej, wyniesie cię o 360 zł więcej niż przy największych oszczędnościach. Miesięczny dodatkowy wydatek to tylko 30 zł – nie więcej niż wizyta w kawiarni.

Na dłuższą metę, przy przebiegu 150 tysięcy kilometrów, ta różnica kosztów wynosi już 3500 zł. Stosowanie gorszej jakości paliwa może doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego i poważnych napraw, zwłaszcza w starszych modelach, takich jak Volkswagen 1.9 TDI czy Fiat 1.9 JTD.

Z olejem powinno być podobnie

Co roku lub co 10-15 tys. km wymieniaj olej silnikowy aby zapewnić długą żywotność silnika. Używaj oleju niskopopiołowego, szczególnie jeśli masz filtr DPF.

Olej silnikowy dobrej jakości dla silnika Diesla jest niezbędny. Wymiana oleju co 15 tysięcy kilometrów, przy założeniu, że kosztuje on 200 zł za 5 litrów, może być bardziej opłacalna niż użycie tańszego oleju, co także wpływa na długowieczność silnika.

Serwis olejowy to kluczowy aspekt dbałości o silnik Diesla.
Serwis olejowy to kluczowy aspekt dbałości o silnik Diesla.© fot. mat. prasowe

Wymiana filtrów częściej, niż wskazuje producent

Koszt wymiany filtrów – powietrza i paliwa – również jest istotny. Filtr powietrza kosztuje około 50 zł, a filtr paliwa od 100 do 150 zł. Wymiana obu filtrów raz na 20-30 tysięcy kilometrów może przynieść znaczne oszczędności.

Czyszczenie układu dolotowego – koniecznie raz na "jakiś czas"

Dbałość o układ dolotowy, w tym intercooler oraz turbosprężarkę, jest kluczowa. Co 100 tysięcy kilometrów warto go wyczyścić, co w warsztacie może kosztować od 1000 do 2000 zł w zależności od modelu samochodu.

Kolejnym ważnym aspektem jest dbanie o zawór EGR. Regularne czyszczenie co 30-40 tysięcy kilometrów, może znacznie przedłużyć jego żywotność, zapobiegając kosztownym awariom.

Warto także kontrolować przewody olejowe oraz drożność systemu odmy. Zapchany wydech, zwłaszcza filtr DPF, może powodować poważne problemy z turbosprężarką.

Starsze diesle łatwiej serwisować samemu, bo dostęp do poszczególnych elementów jest bardzo dobry, np. na wymianie filtra paliwa można sporo zaoszczędzić.
Starsze diesle łatwiej serwisować samemu, bo dostęp do poszczególnych elementów jest bardzo dobry, np. na wymianie filtra paliwa można sporo zaoszczędzić.© fot. Marcin Łobodziński

Zastosowanie powyższych wskazówek, mimo że wiąże się z pewnymi wydatkami, pozwoli cieszyć się bezawaryjną jazdą na dłuższą metę. To inwestycja w niezawodność i spokój ducha związany z eksploatacją auta z silnikiem Diesla.

  • Tankuj tylko dobre paliwo
  • Wymieniaj olej co 10-15 tys. km
  • Kupuj tylko olej dobrych firm, spełniający normy dla silnika
  • Wymieniaj filtr powietrza i paliwa częściej, niż zaleca producent
  • Przy większym przebiegu wyczyść układ dolotowy
  • Jeśli intercooler nosi ślady uszkodzenia, wymień go na nowy
  • Czyść zawór EGR co kilkadziesiąt tys. km
  • Regularnie kontroluj stan przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki
  • Dbaj o poprawne rozgrzewanie silnika i studzenie turbosprężarki
  • Regularnie wypalaj filtr DPF
  • Sprawdzaj co jakiś czas sprawność urządzeń odpowiadających za grzanie silnika
  • Szybko eliminuj wszystkie usterki
Turbosprężarka to trwały, ale delikatny element, o który warto dbać.
Turbosprężarka to trwały, ale delikatny element, o który warto dbać.© fot. Marcin Łobodziński

Chociaż serwisowanie diesla może generować dodatkowe koszty, pozwala to uniknąć większych, niespodziewanych wydatków w przyszłości. Decyzja, czy wybierzesz staranne dbanie o silnik Diesla, czy też minimalizację kosztów serwisowych, leży po twojej stronie. Jedno jest pewne – regularność i jakość serwisu mają znaczący wpływ na długowieczność i niezawodność twojego samochodu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (62)