Za kulisami genewskich premier - plotki i informacje [Genewa 2013]
W Genewie jak zawsze odbyło się wiele ważnych premier, ale bardzo często ciekawsze rzeczy dzieją się za kulisami. Ilu chętnych miał McLaren na zakup modelu P1? Czy Toyota GT86 będzie hybrydą? Te i wiele innych ciekawostek krążyło w tym roku po halach szwajcarskich targów.
07.03.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:19
Aston Martin na Geneva Motor Show 2013
Brytyjski producent w dalszym ciągu świętuje swoje 100. urodziny. Plotki głoszą, że prezentem dla firmy będą dwa unikatowe egzemplarze samochodu, który nosić będzie nazwę CC100. Nadwozie bez drzwi i dachu będzie najprawdopodobniej przypominać nieco Mercedesa SLR McLaren w odmianie Stirling Moss. O cenie wiadomo tyle, że zmieści się w przedziale od 330 tysięcy funtów (cena modelu V12 Zagato) do 1,4 miliona funtów (cena modelu One-77).
Audi na Geneva Motor Show 2013
Producent z Ingolstadt chętnie weźmie przykład z Ferrari, McLarena i Porsche. Widząc tłumy, jakie na stoiska przyciągają hipersamochody, Wolfgang Dürheimer, szef techniczny Audi, bardzo emocjonalnie wypowiedział się o wyścigowym modelu tej marki, jaki niebawem może wyjechać z niemieckiej fabryki. Auto miałoby garściami czerpać z bolidu wykorzystywanego w LeMans. Co ciekawe, z wypowiedzi Dürheimera można wywnioskować, że wprowadzenie auta do produkcji byłoby w zasadzie formalnością, decydujący głos mają tutaj niestety księgowi. Jeżeli samochód mimo wszystko wejdzie do produkcji, będzie to raczej bardzo krótka seria.
Pojawiły się również nowe informacje o następcy modelu Q7. Choć na razie istnieje on jedynie w komputerach grafików i inżynierów, mówi się, że wygląd flagowego SUV-a z Ingolstadt będzie zbliżony do konceptu Crosslane Coupe.
AMG na Geneva Motor Show 2013
Nazywana nadwornym tunerem Mercedesa firma zapowiada dużo nowości. Najciekawszą z nich jest oczywiście debiut następcy modelu SLS AMG, który może nastąpić nawet w tym roku. Choć na razie SLC AMG będzie jedynie konceptem, z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem. Szef AMG mówi, że premiera samochodu odbędzie się „już niedługo”.
To nie są jedyne wieści napływające ze stoiska AMG. W planach tuner ma rozszerzenie swojej oferty aż do 30 modeli w roku 2017. Będzie również więcej modeli z literą S. Jak dotąd jedynie nowa klasa E może pochwalić się bardziej sportową wersją, która w przypadku tego modelu oznacza moc większą o 28 KM i 80 Nm więcej momentu obrotowego. W kolejce do przeróbek stoją już obie odmiany CLS.
Land Rover na Geneva Motor Show 2013
Spoczywający w indyjskich rękach producent już kilka miesięcy temu informował, że planuje znacznie rozszerzyć swoją gamę modelową. Jak głoszą najnowsze plotki, firma rozważa wprowadzenie samochodu plasowanego poniżej Freelandera, który mógłby stać się filarem sprzedaży Land Rovera. Producent posiada już w ofercie Range Rovera Evoque, jednak jego cena jest dla wielu osób zbyt wysoka.
McLaren na Geneva Motor Show 2013
Wieści od McLarena dotyczą oczywiście modelu P1. Jak nietrudno się domyślić, auto spotkało się ze sporym zainteresowaniem ze strony potencjalnych właścicieli i to właśnie o nich mówił jeden z pracowników firmy.
Jak wynika z jego wypowiedzi, osoba kupująca P1 bardzo często osiągi i cenę stawia na drugim planie. Bardzo ważne jest wyróżnianie się w tłumie „zwykłych” supersamochodów i świadomość bycia osobą wyjątkową. Dotąd chęć zakupu P1 wyraziło około 700 osób i to spośród nich zostanie wybranych 375 szczęśliwców, których konto zostanie uszczuplone o 866 tysięcy funtów.
Mercedes na Geneva Motor Show 2013
Na stoisku Mercedesa w Genewie pojawił się szef koncernu Daimler – Dieter Zechte, który mówił o nowej klasie S. W wywiadzie dla magazynu Autocar potwierdził, że po zakończeniu produkcji Maybacha producent ze Stuttgartu kładzie jeszcze większy nacisk na sukces flagowego modelu. Naturalnym rywalem dla tego samochodu jest Rolls Royce Ghost, dlatego najprawdopodobniej nowa klasa S będzie zapewniała jeszcze wyższy poziom luksusu niż poprzednik.
Firma prowadzi też działania na drugim końcu rynku. Rodzina klasy A, której debiut miał miejsce równo rok temu, w najbliższych latach jeszcze się rozrośnie. Zaprezentowany w tym roku model CLA będzie dostępny również w nadwoziu shooting brake, w ofercie pojawi się również niewielki crossover. Ogółem do 2020 roku Mercedes planuje wprowadzić aż 13 nowych konstrukcji, które nie były wcześniej dostępne w salonach, a pierwszą z nich jest właśnie CLA.
Nissan/Renault na Geneva Motor Show 2013
Francusko-Japoński sojusz funkcjonuje już od jakiegoś czasu i trzeba powiedzieć, że ma się całkiem nieźle. Producenci mają na swoim koncie już kilka siostrzanych modeli z debiutującym na tegorocznych targach Renault Captur (bliźniak Nissana Juke) czele i wszystko wskazuje na to, że współpraca będzie się zacieśniać.
Kolejnym owocem porozumienia będzie wspólna jednostka napędowa dla aut z rodziny Nismo i Renaultsport. Najprawdopodobniej rozmowy między producentami toczą się na temat 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki benzynowej.
Toyota na Geneva Motor Show 2013
Dobra wiadomość dla fanów Toyoty GT86, którzy narzekali na niską moc samochodu. Otóż inżynierowie pracują już nad liftingiem dla małego japońskiego sportowca i biorą pod uwagę wzmocnienie 2-litrowego boksera. Możliwości jest kilka, rozważa się zamontowanie turbosprężarki lub kompresora, jest również trzecia droga.
Chodzi oczywiście o zrobienie z GT86 sportowej hybrydy. Auto byłoby wspomagane w niskim zakresie obrotów przez silnik elektryczny, a baterie w takim układzie miałyby służyć obniżeniu środka ciężkości. Problemem nie będzie większa masa auta, ponieważ jak wynika z wypowiedzi szefa inżynierów Toyoty, ograniczenie jej nawet o 100 kg nie powinno być dla producenta wyzwaniem.
Źródło: Autocar