Wyrywkowe kontrole trzeźwości kierowców są niezgodne z prawem!

Choć temat jest już znany i wielokrotnie był poruszany w mediach, to teraz wywołuje prawdziwą burzę, ponieważ sam Rzecznik Praw Obywatelskich potwierdził, że rutynowe kontrole trzeźwości nie są zgodne z prawem.

Zdjęcie kontroli trzeźwości (fot. Monika Gruszewicz / Shutterstock.com)Zdjęcie kontroli trzeźwości (fot. Monika Gruszewicz / Shutterstock.com)
Marcin Łobodziński

W rozmowie dla Super Expressu, dr Adam Bodnar powołuje się na określone przepisy. Kodeks drogowy w art. 129 wskazuje, że Policjant ma prawo do: „żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu”.

Można też zajrzeć do Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a w tej również nie znajdziemy zapisu pozwalającego funkcjonariuszom kontrolować zawartość alkoholu wyrywkowo, bez uzasadnienia.

W stosunku do kierowców powinno się więc stosować dokładnie te same przepisy prawa co do pracowników, wobec których pracodawca ma podejrzenie o pracę po alkoholu. Tylko osoba wykonująca czynności, których wykonywać nie może po spożyciu alkoholu i istnieje uzasadnione podejrzenie, że to właśnie robiła, może być skontrolowana na zawartość alkoholu lub środków odurzających. Zasadniczo, policjant zatrzymujący kierowcę jadącego prawidłowo, nie ma prawa rutynowo sprawdzić mu poziomu alkoholu w wydychanym powietrzu.

…jeżeli kontrolujemy na drodze trzeźwość kierowców wyrywkowo, to jest tak, jakbyśmy z założenia podejrzewali wszystkich. Także tych, którzy jadą prawidłowo, zgodnie z przepisami i zasadami kultury ruchu drogowego. Brak jednoznacznych przepisów w tej kwestii powoduje zamieszanie, budzi wątpliwości co do kompetencji policji.

Adam Bodnar dla Super Express

Tym samym, akcje typu „trzeźwy poranek”, podczas których funkcjonariusze drogówki przeprowadzają kontrole zawartości alkoholu u wszystkich kierowców na danym odcinku drogi, też są nielegalne. Przedstawiciele Policji twierdzą, że w ten sposób ratują nierzadko ludzkie życie. Oczywiście pośrednio, ale trudno nie przyznać im racji. Jednak nie zmienia to faktu, że działają niezgodnie z prawem, które należałoby jak najszybciej dostosować do realiów.

Rutynowe kontrole trzeźwości są niezgodne nie tylko z Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi czy Ustawą prawo o ruchu drogowym. Także Konstytucja mówi, że „Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje”.

Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował pisma do Kancelarii Premiera, Ministerstwa Zdrowia, resortu spraw wewnętrznych i Komendy Głównej Policji, w których żąda doprecyzowania istniejących przepisów prawa, ponieważ sam jest zwolennikiem kontroli trzeźwości bez uzasadnienia i uważa, że to dobry proceder, który powinien mieć podstawę w odpowiedniej ustawie.

Warto w tym miejscu przytoczyć wyniki europejskiego raportu PIN FLASH 31 na rok 2015, z którego wynika, że Polska jest w czołówce krajów, gdzie kontrole trzeźwości przeprowadza się najczęściej. Według wyliczeń Europejskiej Komisji Bezpieczeństwa Transportu, w naszym kraju przeprowadza się 466 kontroli zawartości alkoholu u kierowców na 1000 mieszkańców. Tylko Estonia nas wyprzedza wynikiem 677. Daleko za nami jest Finlandia, Austria, Słowenia, Francja oraz inne kraje europejskie.

W Polsce, w latach 2010-2015 liczba kontroli wzrosła z 88 na 1000 mieszkańców do 466. Dzięki nim tylko 0,7 proc. badanych kierowców ma obecnie limit powyżej określonego prawem 0,2 promila. W 2010 roku było to aż 4,9 proc. badanych. Ilona Buttler z Instytutu Transportu Samochodowego komentuje, że to właśnie dzięki wyrywkowym badaniom na drogach i nowemu sprzętowi tak spadła w Polsce liczba nietrzeźwych kierujących i tak wzrosła liczba kontroli.

A wy też uważacie, że takie kontrole są dobre, ale powinny mieć ustosunkowanie prawne, czy wolelibyście, żeby w ogóle nie były przeprowadzane?

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej